عمومی

وزارت «صمغ» و مشکل مایحتاج مردم

سیستم دولتی ما در 40 سال گذشته نسبتاً متمرکز بوده است ، اما در سازماندهی کشور ، سیستم هایی را با اقتصاد آزاد پیاده سازی می کنیم. در ابتدای انقلاب ، وزارتخانه های صنایع سنگین ، صنایع ، معادن و تجارت در قالب 4 وزارتخانه وجود داشت و در رأس آنها گاه بزرگان بی نظیری قرار داشتند. ده ها سکه به او اهدا شد که بدون هزینه ای برای ساخت مدرسه در منطقه 2 تهران ، آنها را به همه اهدا کرد.
در وزارت صنعت وزیری وجود داشت که این صنعت را می شناخت و مرجعی برای صاحبان کارخانه ها بود ، اگرچه گاهی اوقات سختگیری او با زیردستان عادلانه نبود و او خوش شانس بود که خانواده اش در زمینه پتروشیمی و …
یک وزیر قدرتمند در وزارت معادن و فلزات در همان زمان وجود داشت که کارش بد بود ، هرچند او باید در سفرهای خود با سرآشپز همراه می شد تا طعم غذا را بفهمد!
آنها آمدند و سه وزارتخانه صنعتی را در یک فرآیند وقت گیر ادغام کردند. من می گویم که وزارت “Çamçakëz” به این دلیل است که وزارتخانه هرچه بود ، به آن متصل شد و به وزارت صنعت و غیره تبدیل شد.
خوب ، اگر بپرسیم چرا وزارتخانه های تخصصی و مشترک ندارید ، پاسخ روشن این است که بسیاری از کشورها این کار را انجام داده اند و هدف ما کاهش نیروی کار ، کاهش دولت و افزایش بهره وری است.

حال باید بررسی کرد که تفاوت نیروی کار فعلی وزارت صمت با کل نیروی کار وزارتخانه های قبلی در چیست؟ چقدر کاهش یافته است؟ و وضعیت عملیاتی فعلی این وزارتخانه چگونه است؟ آیا تحت حفاظت و نظارت قرار می گیرند؟
در واقع در 30 سال گذشته برخی صنایع سنگین جدید ایجاد شده است و صنایع متوسط ​​و کوچک در چه وضعیتی هستند؟ خودروسازان ما تا چه اندازه از عملکرد انحصاری برخوردار بوده اند؟ آیا اخیراً تمرکززدایی در مقررات سنگین و بوروکراسی رخ داده است؟

تا اینجا ، کار را می توان با زور و جزئیات توجیه کرد ، اما انحلال وزارت تجارت (نام آن فارسی برای تجارت است و سابقه طولانی در کشور دارد) و الحاق آن به وزارت صنعت و معدن سابق هیچ نتایج خوبی داشت اصولاً وظایف وزارت تجارت کاملاً منطبق با وزارت صنعت نیست.

عدم انجام وظایف وزارت بازرگانی ، که در یک مقطع زمانی وزیران موفقی داشته است ، بر نیازهای مردم تأثیر مستقیم دارد و در بلندمدت ، با کاهش سطح رفاه مردم ، زمینه را برای نارضایتی آنها وزارت تجارت باید تمام تلاش خود را برای تامین منابع و یافتن نقطه مطلوب برای واردات کالاهای انسانی و مصرفی بکار گیرد.
به یاد دارم که یک معلم در یکی از دانشکده های فنی به دانش آموزان گفت که شما WB هستید ، بی سواد و بدون هنر هستید ، و البته وزارت صمت بدون صنعت و بدون تجارت دچار چنین سرنوشتی می شود …..
به یاد داشته باشیم که مدتهاست وزیر قوی در این وزارتخانه ندیده ایم که در مجموع 4 وزارتخانه است.
در هر صورت ، مجلس فعلی که علاقه زیادی به پیشنهاد و تصویب برنامه های خود دارد ، باید در عدم تصویب پیش نویس قانون تأسیس وزارت تجارت ، دخالت کرده و جبران بی عدالتی گذشته را کرده و این طرح را ارائه و تصویب کند. تاسیس وزارت تجارت بلافاصله قبل از معرفی کابینه. به نظر نویسنده ، این امر حتی مهمتر و اولویت بالاتری نسبت به جدایی وزارت حمل و نقل از مسکن و توسعه شهری است.

دکمه بازگشت به بالا