علمی و پزشکی

واکسیناسیون ۲۳۰ هزار اتباع غیرایرانی علیه سرخک؛ تاکنون

به گزارش شفاف، دکتر. سید محسن زهرایی به مناسبت هفته واکسیناسیون گفت: واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی شناخته شده برای حفظ و ارتقای سلامت کودکان و سایر گروه های هدف جامعه است.

وی افزود: در سال های اخیر کشورها سعی کرده اند از ابتکارات و اقدامات مختلفی برای بهبود برنامه واکسیناسیون گروه های هدف استفاده کنند. به عنوان مثال در مناطق مختلف سازمان بهداشت جهانی ایده برگزاری هفته واکسیناسیون مطرح شد که از سال 2000 تا 2010 در دو یا سه منطقه سازمان جهانی بهداشت و سپس در برخی از کشورهای عضو تولد آغاز شد. منطقه مدیترانه از جمله ایران در نهایت با توجه به نتایج مطلوب در جلب مشارکت جامعه و ترویج برنامه واکسیناسیون، کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی در نشست سالانه خود در اردیبهشت 1391 تصویب کردند که هر ساله در تمامی کشورهای جهان، آخرین هفته ماه آوریل، هفته جهانی واکسیناسیون نامگذاری شده است.

زهرایی تصریح کرد: معمولا کشورها از این فرصت برای رسیدن به اهدافی استفاده می کنند. اولین مورد برای کارکنان بهداشتی و جامعه پزشکی است که در مورد برنامه واکسیناسیون و اهمیت آن آموزش کافی دریافت کنند. تیم‌های سیار به مناطق دور افتاده روستایی سفر می‌کنند و برنامه‌های آموزشی را برای تعامل با جامعه و آموزش خانواده‌ها اجرا می‌کنند و در نهایت از حمایت بالای کشور برخوردار می‌شوند. سیاست گذاران سلامت

رئیس اداره ایمن سازی و پیشگیری از بیماری با واکسن مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: امسال به دلیل تداخل این برنامه را به جای هفته اول اردیبهشت در هفته آخر اردیبهشت برگزار می کنیم. در ماه مبارک رمضان.» و از شنبه 25 اردیبهشت لغایت 30 اردیبهشت در کشورمان هفته واکسیناسیون و همچنین برنامه هایی در دانشگاه های علوم پزشکی اجرا می شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، زهرایی گفت: در حال حاضر با شیوع سرخک در کشورهای همسایه مواجه هستیم که مواردی را در کشور ما به همراه داشته است، بنابراین عملیات واکسیناسیون سرخک برای افراد واکسینه نشده از جمله افغان‌ها در حال انجام است. و او را اعدام کردند. تاکنون 230 هزار غیرایرانی علیه سرخک واکسینه شده اند و این برنامه در هفته آینده به نام هفته واکسیناسیون با قوت بیشتری ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره ایمن سازی و بیماری های قابل پیشگیری مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پایان گفت: امیدواریم هفته واکسیناسیون فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی دستاوردهای ارزشمند برنامه واکسیناسیون باشد. در جهان و در ایران.» این هفته انتخاب می شود.

دکمه بازگشت به بالا