وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نخستین پرواز موفق هواپیمای ترابری سیمرغ در روزهای گذشته گفت: توافق شد که در کوتاهترین زمان ممکن نخستین هواپیمای مسافری در قالب همکاری مشترک با سایر کشورها به شبکه حملونقل مسافری کشور اضافه شود.
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهرداد بذرپاش ظهر امروز در ادامه برنامههای سفر خود به استان اصفهان ضمن بازدید از شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درباره ظرفیتهای مجموعه هسا شنیده بودم، اما امروز متوجه شدم که عملکرد این مجموعه بسیار جلوتر از شنیدههاست، شاخصهایی که در مجموعه هسا محقق شده در تراز جهانی است.
وی افزود: پیرو بازدید رئیس جمهور از مجموعه هسا در سال گذشته و وعده پرواز هواپیمای ترابری سیمرغ، در روزهای گذشته اولین پرواز موفق این هواپیما انجام و به مدار خدمترسانی اضافه شد که این خبر برای صنعت هوایی کشور نویدبخش است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از مدیران مجموعه هسا خواستاریم که ظرفیتهای هواپیماسازی را درخدمت هواپیماهای مسافری نیز گسترش دهند، در این زمینه به نقطه قابلقبولی رسیدهایم و توافق شد که در کوتاهترین زمان ممکن اولین هواپیمای مسافری در قالب همکاری مشترک با سایر کشورها به شبکه حملونقل مسافری کشور اضافه شود.
بذرپاش با اشاره به ظرفیتهای مجموعه هسا برای افزایش تابآوری صنعت هوایی، اضافه کرد: این صنعت میتواند تکنولوژی تعمیرات قطعات هواپیماها را نیز تأمین کند. صنعت هواپیمایی کاملاً تحریم است که همین موضوع منجر به توسعه ظرفیتهای این حوزه شده است.
افزایش تابآوری صنعت هوایی با بومیسازی
وی ادامه داد: شاخص تابآوری صنعت نشان میدهد که چقدر یک صنعت در برابر تحریمها زمینگیر نمیشود. حضور مجموعههایی همچون هسا میتواند تابآوری صنعت هوایی را تا حد زیادی افزایش دهد. امروز بهجرئت میتوان گفت در کمتر موردی به ارسال قطعات تعمیری به خارج از کشور نیاز داریم و میتوان گفت همه نیازهای تعمیراتی هواپیمایی در داخل کشور انجام میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کشورها نیز بر تواناییهای مجموعه هسا اذعان دارند، گفت: صنعت هواپیماسازی باید اعتماد به نفس ملی داشته باشد و ازاینرو نیازمند معرفی ظرفیتهای این صنعت به فعالان این حوزه هستیم.
بذرپاش ابراز کرد: امید است هرچه سریعتر بتوانیم هواپیمایی مسافربری را به مدار اضافه کنیم. با وجود دستاوردهای فعلی صنعت ساخت هواپیما و زیرساختهای آن، هیچ چیزی برای ساخت هواپیمای مسافری کم نداریم و میتوانیم با تأمین دیگر زیرساختها، هواپیمای ایرانی کاملاً داخلی را با موفقیت به مدار صنعت هواپیمایی اضافه و تحریمها را در این بخش نیز بیاثر کنیم.
وی تصریح کرد: دولت باید حامی اصلی صنعت هواپیمایی باشد تا ناوگان هواپیمایی ظرفیت مسافری را افزایش دهد، بنابراین ظرفیتهای مالی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری را برای حمایت از مجموعههای فعال بهکار میگیریم.