فرهنگ و هنر

هواپیماربایی؛ حربه نخ‌نما شده دشمنان در تضعیف امنیت ملی ایران

به نظر می رسد هدف اصلی دشمنان برای روی آوردن دوباره به این اقدامات منفور و کور ، علاوه بر ناامن ساختن امنیت حریم هوایی ایران ، به چالش کشیدن امنیت ملی جمهوری اسلامی و آسیب پذیری آن و استفاده از سیاست های سیاسی آن است. و تبلیغات

به گزارش باراناخبر ، به نقل از سایت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، آدم ربایی به دلیل جنبه های روانی و تبلیغاتی ، همیشه ابزار و اهرم فشار در دست گروه ها و جریان های سیاسی و بعضاً مبارز بوده است. .

هفته گذشته شاهد یک حادثه هواپیماربایی در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از “اهواز” به “مشهد” بودیم که با هوشیاری سپاه خنثی شد و شخصی که قصد انجام آن را داشت پس از ربودن هواپیما در یک یک کشور عربی در سواحل خلیج فارس دستگیر شد.

در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در دوران جنگ تحمیلی بارها شاهد این نوع اقدامات در راستای مقابله و خصومت با ایران توسط دشمنان نظام و عناصر مرتبط با آنها بودیم که احتمالاً به سال 63 برمی گردد ، در گرماگرم جنگ عراق و ایران. با این کار ، دشمنان تلاش کردند امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی تازه تاسیس را تضعیف کنند ، دفاع ملی و قدرت آن را تضعیف کنند و قدرت مذاکره برای مذاکرات صلح را تضعیف کنند.

“به عنوان مثال ، در سال 1983 ، ما شاهد ربوده شدن افراد هواپیمایی در ایران توسط عناصر سازمان مجاهدین خلق (سازمان مجاهدین خلق) بودیم و سال بعد دادگاه آنها در پاریس برگزار شد. در این دادگاه ، 5 آدم ربا فقط به جرم آدم ربایی محاکمه شدند. و گروگان نگرفتن

دادگاه به گونه ای برگزار شد که یک کانال تلویزیونی فرانسه آن را دادرسی سیاسی برای محاکمه جمهوری اسلامی ایران خواند ».[۱]

البته ، گاهی اوقات مسیر این سناریو به دنبال پیوند انگیزه این اقدام با تحولات سیاسی اجتماعی در ایران از طریق هواپیماربایی از سایر کشورها و استفاده سیاسی و امنیتی از آن به نفع آنها و به ضرر این کشور بوده است. جمهوری اسلامی

به عنوان مثال ، در تاریخ 29 آگوست 1984 ، یک هواپیمای مسافربری بوئینگ 747 متعلق به شرکت هواپیمایی فرانسوی با 60 مسافر از ملیت های فرانسوی ، ژاپنی ، آمریکایی ، فنلاندی ، سوئیسی ، آلمانی و آنگولایی از فرانکفورت به مقصد پاریس حرکت کرد. فرودگاه “قبرس” ، صبح روز 10 آگوست ، او در فرودگاه مهرآباد تهران نشست.

هواپیماربایان پس از ساعت ها امتناع از مذاکره با مقامات ایرانی ، سرانجام با یک مقام وزارت امور خارجه ایران تماس گرفتند تا خواسته ها و شرایط خود را برای آزادی مسافران اعلام کنند تا از طریق رسانه های جمعی به دولت فرانسه گزارش شوند.

این افراد ، سه تبعه لبنان ، از دولت فرانسه خواستند كه 5 زندانی را در فرانسه به جرم نقشه ترور شاپور بختیار (آخرین نخست وزیر رژیم پهلوی) در سال 1980 آزاد كند. آنها تهدید كردند كه در صورت تقاضای هر ساعت یكی از مسافران را خواهند كشت. آنها برآورده نشده اند با این حال ، دولت فرانسه با درخواست آدم ربایان مخالفت کرد و به سفارت فرانسه در تهران خبر داد. در حال حاضر برای دولت فرانسه امکان چنین تصمیمی وجود ندارد.

بعد از این؛ آدم ربایان در ساعت 14:15 در 11 مرداد تهدید کردند. اگر توجه نکنند هواپیما را منفجر می کنند. بنابراین ، مقامات ایرانی اعلام کردند که مایل به صدور بیانیه ای برای جلوگیری از تهدید آدم ربایان هستند.

آدم ربایان ، در بیانیه ای از سوی سازمان آزادی القدس ، جنایات و مأموریتهای تهاجمی دولت فرانسه در سراسر جهان ، از جمله علیه مسلمانان در الجزایر ، فلسطین ، لبنان ، چاد و ایران را محکوم کرد.

سرانجام هواپیماربایان پس از پیاده شدن از همه مسافران و خدمه هواپیما و منفجر کردن کابین خلبان ، خود را تسلیم مقامات ایرانی کردند. مسافران و خدمه آزاد شدند و با ربودن هواپیمای فرانسوی پایان یافت.

علی رغم پایان آدم ربایی و بدون تلفات جانی ، برخی از رسانه های غربی جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در این حادثه متهم کردند.

چند روز پس از واقعه هواپیماربایی در خطوط هوایی فرانسه در 8 آگوست پایان یافت ، یک هواپیمای ایرباس ایرانی ربوده شد. چندین فرد ناشناس هواپیما را با 304 مسافر در مسیر تهران – شیراز ربوده و آن را به آسمان دوحه (پایتخت قطر) منتقل کردند. به درخواست مسئولان فرودگاه دوحه ، هواپیما به سمت بحرین بلند شد و در فرودگاه منامه نشست.

پس از سوخت گیری ، هواپیما با تهدید هواپیماربایان به “مصر” رفت و در یکی از باند های فرعی فرودگاه قاهره نشست.

آدم ربایان پس از امتناع مقامات مصری از تقاضای آنها ، قاهره را به رم فرار کردند. هواپیماربایان پس از فرود در فرودگاه رم ، مسافران را رها کرده و خود را به پلیس ایتالیا تحویل دادند. آدم ربایان ، شناسایی شده توسط پلیس ایتالیا به عنوان دو ایرانی 17 و 18 ساله ، محسن رهگذر و حسین افتخاری. آنها از دولت درخواست پناهندگی سیاسی کردند ، اما مقامات ایتالیایی درخواست آنها را نپذیرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، هواپیماربایان می خواستند هواپیما را به پاریس منتقل و تقاضای پناهندگی سیاسی در فرانسه كنند اما مقامات فرانسوی با استناد به تهدیدهای مقامات ارشد ایران هنگام هواپیماربایی هواپیمای فرانسوی ، از مقامات ایتالیایی اجازه پرواز گرفتند. هواپیمای ربوده شده را به پاریس صادر کنید.

هنوز التهاب ناشی از هواپیماربایی هواپیمای ایرباس فروکش نکرده بود که هواپیمای مسافربری دیگر ایرباس با 206 خدمه و مسافر در مسیر شیراز – تهران ربوده شد. این هواپیما پس از اینکه دولت کویت اجازه نشست آن را نداد ، به عراق هدایت شد و در فرودگاه شاترا بین بغداد و بصره فرود آمد. چندین گزارش حاکی از آن است که پس از اعتراض دولت کویت به فرود ، دو فروند جنگنده عراقی یک هواپیمای مسافربری ایرانی را به عراق اسکورت کردند.

با ورود این هواپیما به عراق و در حالی که اخبار و گزارش ها دخالت رژیم بعث را در این حادثه تأیید می کردند ، داستان هواپیماربایی وارد مرحله جدید و حساسی شد.

دولت عراق اندکی پس از فرود هواپیما برای اهداف تبلیغاتی این حادثه را اعلام کرد. مسافران هواپیما به هتلی در بغداد منتقل شدند. آدم ربایان ، یک زن و مرد 20 ساله به نامهای «بهروز» و «فرشته» نیز در مصاحبه ای اظهار داشتند که انگیزه آنها جنگ با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

دولت عراق سفر زیارتی به هواپیمای ربوده شده را برای مسافران هواپیمای ربوده شده و همچنین بازدید از مقاصد تفریحی و گردشگری بغداد ترتیب داد و رسانه های عمومی عراق اخبار را پوشش دادند.

سرانجام ، در 11 سپتامبر ، با ادامه تلاش های دیپلماتیک ایران و بهره گیری کامل از دولت از تبلیغات ، مسافران در 11 سپتامبر به کمیته صلیب سرخ بین المللی در بغداد تسلیم شدند. یک هفته پس از آدم ربایی ترتیب بازگشت آنها به ایران را بدهید.

چند روز بعد یک هواپیمای مسافربری بوئینگ 727 با 123 مسافر و خدمه در جاده بندرعباس – تهران در آسمان استان فارس ربوده شد و مسیر خود را در جنوب خلیج فارس تغییر داد.

هواپیما پس از سوخت گیری در فرودگاه منامه به مصر عزیمت و در فرودگاه قاهره نشست. هواپیما پس از دریافت سوخت و غذا و فرود در فرودگاه نظامی نزدیک بصره از فرودگاه قاهره به مقصد عراق بلند شد. مسافران با یک هواپیمای عراقی به بغداد منتقل شدند و در حالی که به طور رسمی توسط وزیر حمل و نقل و ارتباطات عراق مورد استقبال قرار گرفتند ، در هتلی اسکان داده شدند.

با ورود مسافران به بغداد ، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای از سازمان های بین المللی خواست که هواپیما را پس دهند.

آدم ربایان در بغداد در مصاحبه ای خود را در توضیح دلیل این حرکت معرفی کردند. شخص اصلی خود را به عنوان ستوان اول پلیس “طوفان” و یکی از اعضای آن (جنبش مقاومت ملی ایران) معرفی کرد ، همکار وی نیز نام وی را “پرویز” و کار خود را به عنوان دکوراتور ذکر کرد.

دولت عراق دوباره مانند پرونده آدم ربایی قبلی ، تبلیغات زیادی را در این زمینه انجام داد. سرانجام ، این ماجرا در 24 سپتامبر با بازگشت مسافران و خدمه پرواز به ایران پایان یافت.

به دنبال تکرار آدم ربایی ها ، به توصیه امام خمینی (ره) ، شورای امنیت ملی در تاریخ 4 سپتامبر 1984 ، مسئولیت حفاظت از فرودگاه ها و تأمین امنیت پروازها را به سپاه پاسداران سپرد. پس از واگذاری مسئولیت حفاظت از فرودگاه و امنیت پرواز به سپاه پاسداران ، دو آدم ربایی خنثی شد.

در 12 سپتامبر یک هواپیمای مسافربری ایرباس که از تهران به شیراز پرواز می کرد ربوده شد ، اما به ابتکار خلبان و مداخله نیروهای امنیتی پرواز ، هواپیما در اصفهان فرود آمد و هواپیماربایان پس از سقوط دستگیر شدند.

همچنین ، چند روز بعد ، در 17 سپتامبر ، تلاش دیگری برای ربودن هواپیما در ایران انجام نشد. سه نفری که می خواستند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی ایران را در یک پرواز داخلی ربایش دهند قبل از سوار شدن به هواپیما توسط ماموران امنیتی شناسایی و دستگیر شدند. »[۲]

“در سالهای هزار و سیصد و شصت و چهار تا شصت و شش و پس از پایان جنگ تحمیلی ، چندین عملیات هواپیماربایی در خطوط هوایی ایران انجام شد که همه آنها با هوشیاری مقامات و تاکتیک های سیاسی مقامات ناکام ماندند. جمهوری اسلامی. و هیچ تأثیری در عاملان و دشمنان رژیم نداشت. “

به نظر می رسد هدف اصلی دشمنان برای روی آوردن دوباره به این اقدامات منفور و کور ، علاوه بر ناامن ساختن امنیت حریم هوایی ایران ، به چالش کشیدن امنیت ملی جمهوری اسلامی و آسیب پذیری آن و استفاده از سیاست های سیاسی آن است. و تبلیغات جمهوری اسلامی از اقتدار و امنیت مثال زدنی در منطقه ملتهب غرب آسیا برخوردار است.

منبع:

[۱] نعمتی واروژنی ، یعقوب: کریمی ، حجت الله ، دفتر خاطرات جنگ ایران و عراق: کتاب 32 ، تهران ، مرکز اسناد و تحقیقات درباره دفاع مقدس ، چاپ اول ، 1388 ، صفحه 55

[۲]Po aty، Fq. 56،57،58،59

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا