عمومی

هشدارِ زلزله تهران؛ چقدر زود دیر شد

مطالعات زیادی در ایران و بسیاری از کشورهای جهان درباره زلزله احتمالی تهران سالها ادامه داشته است. ایرانشناسی به دلیل اهمیت آنها برای ما روشن است ، اما چرا خارجی ها؟ به طور کلی ، به دلیل اهمیت زلزله در تهران و پیامدهای باورنکردنی آن در سراسر جهان ، بسیاری از کشورهای جهان تصمیم گرفته اند تا روی آنچه پس از زلزله در تهران رخ داده و بزرگی آن و بحران فاجعه بار ممکن است رخ دهد ، تمرکز کنند.

عبارتی که من بارها در اخبار استفاده کرده ام و می گویم: “بزرگترین فاجعه لرزه ای سه قرن اخیر”. به طور خلاصه ، همه چیزهایی که از ذهن من عبور نمی کند ، از جنایت گرفته تا قتل و تجاوز و جنایت ، و خدا می داند چه!
امروز همه دانشمندان داخلی و خارجی مطمئن هستند که زمین لرزه ای حدود 1.5 درصدی رخ خواهد داد که منجر به فروپاشی تهران خواهد شد! ما بارها گفته و نوشته ایم ، خون خورده ایم و بی قرار خوابیده ایم ، به مردم و مسئولان هشدار داده ایم. هر از گاهی شاهد بی احترامی برخی هستیم. سارقان زیادی را تحت عنوان متخصصان این حوزه دیدیم اما وارد عمل شد!
حال ، با بررسی داده ها و اطلاعات تجهیزات لرزه نگاری ایران و سایر کشورها ، تصور کنید که مطمئن هستیم طی دو روز آینده زمین لرزه ای به بزرگی 3.5 ریشتر به تهران می آید ، کجا کار می کنید؟ تابحال اندیشیده اید

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه ، مدیریت زلزله و بحران و بنیانگذار مقاومت و مدیریت بحران

دکمه بازگشت به بالا