عمومی

بیمارستان نوسازی که در زلزله تهران تخریب می‌شود!

ما در این سالها در مورد زمین لرزه وحشتناک تهران صحبت کردیم و همه ما سالها نگران آن بودیم ، و اکنون هر بار که از میدان توحید عبور می کنم ، باید بد و غلط ، بله ، بد و غلط در منطقه بگویم. ساختمان بیمارستان مجتمع امام خمینی (ره) و ساعت ها با خودم کلنجار می روم تا سرانجام آن را فراموش کنم!
تصویر این بیمارستان منحصر به فرد که طراحان و کارفرمای آن و شهرداری منطقه بدون شک باید بالاترین مدال کشور را برای این پدیده و خلاقیت بزرگ دریافت کنند.

بیمارستان بازسازی شده در اثر زلزله تهران تخریب می شود!

بیمارستان بازسازی شده در اثر زلزله تهران تخریب می شود!

چند سال پیش ، زمانی که سالن و ایستگاه مترو در زیر و نزدیک یک ساختمان ساخته می شد ، از طرف رئیس بیمارستان دعوت شدم تا از بخش و ساختمان آلوده این مجموعه که به دلیل ترک های جدی و عمیق تخلیه شده بود ، دیدن کنم. به دلیل انگیزه های ساخت مترو. بررسی کنید.
در همان زمان ، من گفتم که بهترین کار تخلیه است و در همان زمان ، از مدیر فنی مجتمع ، که اجازه ساخت این ساختمان ناهمگن ، نمای شیشه ای با این ساختار مردود ، در نزدیک مترو و یک بزرگراه اصلی در شهر ..

نمیدونم داستان واقعا چیه؟ چرا این موارد یکی پس از دیگری اتفاق می افتد؟ آیا اصلاً مسئولیت پذیری در کشور ما به این معناست؟

اول ، نیازی به ساخت ایستگاه مترو در زیر و نزدیک ساختمان بخش بیماری های عفونی نبود. هپاتیت) و هزینه زیادی برای تعمیرات بیمارستان نکنید! من از این تصمیم مترو و بیمارستان شگفت زده شده ام!

دوم ، کدام مشاور نادان ، کدام کارفرما و کدام مرجع قانونی در کشور مجوز ساخت چنین ساختمانی را در شهر لرزه خیز تهران ، نزدیک بزرگراه اصلی صادر کرده است. خود بیمارستان در طول زلزله نیاز به درمان دارد ، بنابراین چگونه می توان برای زمان پس از زلزله به آن تکیه کرد. اگر در ورودی بزرگراه پارک وی واژگون شود و جاده را ببندد چه اتفاقی می افتد؟ آیا معماری این ساختمان با ساختمانهای موجود در مجموعه بازمانده از جنگ جهانی دوم و یا حتی محیط و ساختمانهای میدان توحید مطابقت دارد؟

من سالها خود به خود بیمارستان را برای زلزله ارزیابی کرده ام ، به یاد دارم وقتی به بیمارستان امام خمینی (ره) رسیدم و نقشه ها را در یک اتاق فرسوده پیدا کردم (باید اسکن و در محل مناسب ذخیره شود!) آنچه من دیدم و از آنجا قابل مشاهده بود نقشه ها را به همکارانم گفتم. عناصر خوب انجام شده است. این ساختمانها ایمن هستند. حداقل اینجا احساس راحتی می کنم. اکنون ، سالها پس از جنگ جهانی دوم ، ما در حال ساختن ساختمانی هستیم که از هر نظر اشتباه و ملموس است! چرا؟ من نمی دانم طرز فکر در طراحی مدل چه بود؟ نمای شیشه ای ، هندسه باد و سازه های چرخشی در زلزله و ده ها مشکل دیگر ، شاید صدها!

من می دانم که اگر این یادداشت به دست مقامات و مشاوران این ساختمان برسد ، هزار بحث در مورد قوانین به کار گرفته شده در ایمنی این بیمارستان وجود دارد که حتی در اروپا ، آمریکا ، بیمارستان های مریخ و غیره اعمال نشده است! آنها خواهند گفت ، اما در اینجا من می گویم که این کار کاملاً اشتباه است و من حاضرم نقطه به نقطه آن را در یک بحث عمومی یا تلویزیونی با حضور طراحان ساختمان مطرح کنم.

به یاد داشته باشید که این بیمارستان با پرداخت بیماران درمانده و فقرا ساخته شده است ، بنابراین این قابل بخشش نیست! من توصیه می کنم که همه افراد از ابتدا تا انتها ، از کارفرما ، مشاور ، پیمانکار و غیره ، با قبول مسئولیت در طول زندگی ، هر فرد را طبق برنامه ضمانت کرده و امضا کنند.

این را هم بگویم که متأسفانه بسیاری از بیمارستانها در کشور به همین دلیل در حال ساخت هستند …! بیمارستان ویران شده سر پل ذهاب در زلزله کرمانشاه که توسط وزارت بهداشت بسیار مانور داده و جلساتی را برای یادگیری نحوه ساخت و طراحی آن برگزار کرده بود ، نمونه بارز این امر بود.
آیا اصلا کسی آنجاست؟ کسی اصلاً این را می شنود؟ نیازی به دشمن بیگانه نیست! به این بیمارستان و بقیه آنها فکر کنید!

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه ، مدیریت زلزله و بحران و بنیانگذار تاب آوری و مدیریت بحران در ایران

دکمه بازگشت به بالا