هزینه‌های درمان اعتیاد در کشور/ میزان گرایش به اعتیاد در نوجوانان

رئیس مرکز بهداشت مدیریت پیوند و درمان بیماری وزارت بهداشت با اشاره به چگونگی شناسایی و درمان بیماران مبتلا به اختلالات مصرف مواد ، گفت: “اطلاعات در مورد شیوع اختلالات مصرف مواد در کودکان و نوجوانان محدود است.” اما در تحقیقی که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده است ، گرایش به اعتیاد در دانش آموزان 13 تا 17 ساله یک درصد برآورد شده است.

در مصاحبه ای با باراناخبر ، دکتر مهدی شادنوش وی در مورد وضعیت کمپ های ترک اعتیاد در کشور گفت: کمپ های ترک اعتیاد یا به عبارتی مراکز اسکان برای درمان اختلالات مصرف مواد به دو گروه اجباری و داوطلبانه تقسیم می شوند. مراکز اسکان اجباری مراکزی هستند که برای اجرای ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر و نگهداری معتادان ایجاد شده اند. تعداد این مراکز در کشور محدود است و همه آنها در اختیار نهادهای دولتی هستند. در همان زمان ، مراکز اقامتی داوطلبانه برای درمان اختلالات مصرف مواد مطابق با ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر تاسیس شده اند و برای کسانی که به دنبال درمان اختلالات سو seeking مصرف مواد هستند ، در نظر گرفته شده است. این مراکز همگی زیرمجموعه سازمان بهزیستی هستند.

نحوه شناسایی و درمان معتادان به ایدز یا هپاتیت

وی درباره چگونگی شناسایی معتادانی که ایدز یا هپاتیت نیز دارند ، در کمپ های ترک اعتیاد گفت: بیماری ها به آنها مراجعه می کنند و در ارتباط با این بیماری ها به مراکز درمانی تخصصی ارجاع می شوند. بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی یا ایدز که تحت درمان اختلالات سو abuse مصرف مواد در مراکز اقامتی هستند ، می توانند با آموزش و مراقبت های بهداشتی ، درمان ایدز یا هپاتیت را دریافت کنند و نیازی به تمایز آنها از سایر بیماران نیست.

هزینه های درمان اعتیاد در کشور

شادنوش در مورد هزینه های درمان اعتیاد در کشور گفت: “هزینه خدمات درمان سو abuseمصرف مواد هر ساله مانند سایر هزینه های بخش بهداشت ، با نرخ های مشخص و جداگانه برای بخش های دولتی ، خصوصی و خیریه در قالب تصویب هیئت دولت و ارائه دهندگان خدمات. “درمان اختلال مصرف مواد اعلام شده و این مراکز ملزم به رعایت این تعرفه ها هستند. البته لازم به ذکر است که این خدمات برای اولین بار در دولت دوازدهم تحت پوشش بیمه قرار می گیرد و دولت هزینه های ارائه خدمات درمان سو substance مصرف مواد را در قالب ردیف های بودجه مشخص در قانون بودجه سالانه پرداخت می کند. خوشبختانه در سال 1399 با پیگیری معاون وزیر بهداشت و با کمک سایر دستگاههای مسئول بسیاری از مشکلاتی که در راه دریافت کمک بیمه از بیماران وجود داشت را برطرف کرد و امیدواریم 1400 بیمار دیگر که باید استفاده کنند این پشتیبانی برای اینکه بتوانید با هزینه کمتری از خدمات درمان اعتیاد استفاده کنید.

وضعیت داروهای مرتبط با اعتیاد در کشور

پیشنهاد کنید به جای متادون از سایر درمان های اعتیاد استفاده کنید

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام داروهای اصلی که در درمان اختلالات مصرف مواد استفاده می شود خوشبختانه در کشور تولید می شود و هیچ کمبودی در این زمینه در کشور وجود ندارد ، گفت: : متادون اصلی ترین و پرمصرف ترین دارو است. این بیماران قیمت بسیار پایینی دارند و درمان نگهداری متادون نیز تحت پوشش بیمه است. البته همین قیمت پایین باعث شده تا مشکلات دیگری را نیز مشاهده کنیم. به همین دلیل ، همه متولیان درمان اعتیاد در کشور توافق دارند که باید درمان جایگزینی غیر دارویی و متادونی مانند استفاده از بوپرنورفین را ترویج و ترویج کنند. البته این دارو قیمت بالاتری نسبت به متادون دارد و معاون درمان و سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر بدنبال راه هایی برای کاهش قیمت این دارو هستند. خوشبختانه شرکتهای دانش بنیان خوبی در کشور وجود دارند که توانسته اند جدیدترین داروهای مورد استفاده در درمان اختلالات سو substance مصرف مواد را در کشور تولید کنند.

مهمترین مشکل و چالش درمان اعتیاد در کشور

شادنوش افزود: امروزه درمان اختلال مصرف مواد در کشور ما نسبت به قبل وضعیت بهتری دارد. سیاست های کلی ، قوانین بالادستی ، نهادهای حاکم و مراکز بهداشتی همه مشخص هستند. پزشکان ، متخصصان و متخصصان آموزش دیده هیچ کمبودی ندارند. داروی مورد نیاز به مقدار لازم در سراسر کشور تولید و در دسترس است. پروتکل های درمانی نیز شناخته شده و در دسترس هستند. اما شاید مهمترین مشکل در این زمینه برخی ناسازگاریهای بین دستگاههای مسئول و نظارت ناکافی بر ارائه دهندگان خدمات باشد که امیدواریم در سالهای آینده برطرف شود.

صدمات بیماری کرونا برای شناسایی و معالجه معتادان

وی گفت: “متأسفانه ، معتادان به مواد مخدر و افراد بی خانمان به دلیل پایین آمدن مسائل بهداشتی و احتمال همزمانی (همزیستی دو بیماری) با بیماری هایی مانند ایدز ، سطح ایمنی کمتری دارند.” آنها بیشتر در معرض انواع بیماری ها ، به ویژه بیماری عروق بیماری کرونا قلب هستند. همچنین این افراد معمولاً با افراد مشابه در تماس هستند و در صورت آلوده شدن هر یک از آنها احتمال آلوده شدن تعداد زیادی از افراد وجود دارد. با توجه به این مسائل ، در پروژه هایی که برای جمع آوری معتادان پس از بیماری بیماری کرونا قلب طراحی شده است ، بیماران ابتدا از نظر بیماری بیماری کرونا قلب غربال می شوند و در صورت مشکوک شدن توسط بیماران دیگر جدا و قرنطینه می شوند یا تحت درمان قرار می گیرند. در هر صورت ، ما امیدواریم که این افراد طبق برنامه زمان بندی شده واکسینه شوند و در مقابل تاجگذاری عمل کنند ، بنابراین در صورت بازگشت به جامعه ، خطر بیماری عروق بیماری کرونا قلب برای خود و دیگران کمتر است.

وضعیت درمان اعتیاد در نوجوانان و نوزادان معتاد متولد شده

شادنوش در مورد پروتکل های وزارت بهداشت برای درمان و ترک کودکان وابسته و افراد زیر 18 سال یا کودکان متولد شده وابسته به تولد ادامه داد: افراد زیر 18 سال که به نوعی درگیر مصرف مواد مخدر هستند ، در سه زیر -گروه های تا 4 سال به 4 تا 12 سال و 12 تا 18 سال تقسیم می شوند و هر یک از این گروه ها پروتکل های درمانی خاص خود را دارند. اگرچه مدیریت پزشکی اختلالات مصرف مواد در کودکان و نوجوانان می تواند به راحتی انجام شود ، اما درمان جامع این گروه به دلیل نیاز به مداخله درمانی و حمایت در سطح خانواده و نیاز به اقدامات درمانی هماهنگ با چالش های جدی روبرو است. بخشها در ارائه خدمات مورد نیاز است.

یک درصد از افراد 13 تا 17 ساله براساس یک مطالعه معتاد شده اند

وی افزود: نوزادان متولد شده از مادرانی که دارای اختلالات سو substance مصرف مواد هستند نیز ممکن است علائم ترک داشته باشند و باید 3 تا 5 روز پس از تولد در بیمارستان تحت نظر قرار گیرند و در صورت لزوم برای سندرم محرومیت نوزادان دارو تجویز شود. با این حال ، لازم به ذکر است که اطلاعات در مورد شیوع اختلالات مصرف مواد در کودکان و نوجوانان محدود است. در تحقیقی که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده است ، گرایش به اعتیاد در دانش آموزان 13 تا 17 ساله یک درصد برآورد شده است. اطلاعات مربوط به نوزادانی که از مادران باردار معتاد متولد می شوند نیز محدود است. در تحقیقی در تهران ، این میزان 0.5٪ برآورد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا