علمی و پزشکی

نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قانون شفافیت مسنثنی شدند؟

سخنگوی کمیته شوراهای مجلس روز گذشته از تغییر 2 نقطه از طرح شفافیت قوای سه گانه در این کمیسیون خبر داد و با اشاره به تغییر طرح شفافیت قوای سه گانه، نهادها و سایر نهادهای موجود در این کمیسیون، گفت: این طرح شفاف سازی در این کمیسیون صورت می گیرد. او گفت. با توجه به اینکه در جلسه علنی دو ماده 1-4 و ماده 1-5 (1) طرح مورد نظر به کمیسیون ارجاع شد، جلسه ای با حضور مسئولین دستگاه های اجرایی و کارشناسان مرکز تحقیقات تشکیل شد. و این دو نکته با تغییراتی به تصویب رسید.
این در حالی است که محمدتقی نقدعلی یکی دیگر از نمایندگان مجلس اعلام کرده است که این طرح همچنان در دست بررسی و پیشنهادات نمایندگان است و هیچ طرحی به تصویب نرسیده و اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

نقد علی

بیشتر بخوانید:

به گفته روح الله، اصلاحات در این 2 بند مرجع برای طرح شفافیت قوای سه گانه در شورا و کمیسیون داخلی اجرا شده است. بر اساس مصوبه کمیسیون، تبصره ای در خصوص بند 1-4 ماده (1) الحاق شده و در این تبصره شورای امنیت ملی، شوراهای تامین استان و شهرستان مستثنی شده است. همچنین تبصره بند 1-5 این ماده به نحوی تغییر یافت که نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و امور طبقه بندی شده توسط سازمان انرژی اتمی از شمول مقررات این قانون مستثنی هستند.

اما برخلاف این نظر نقدعلی تنها استثنا را مسائل امنیتی سازمان های مذکور می داند نه همه اطلاعات آنها. گفت و گو با محمدعلی نقدعلی نماینده خمینی شهر و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را بخوانید.

یاهمانطور که در مجمع مطرح شد، طرح شفافیت قوای سه گانه دستخوش تغییرات و اصلاحاتی شده است، آیا برخی نهادها و سازمان ها از این طرح مستثنی هستند یا حذف می شوند؟ جزئیات این طرح را توضیح دهید.
هنوز هیچ تغییری صورت نگرفته و این طرح در مجلس در حال بررسی است. و به طور مداوم بر اساس پیشنهادات نمایندگان تغییر می کند. اگرچه عناوین کلی تمامی نهادها و سازمان ها را در بر می گیرد، اما در اکثر پیشنهادات نمایندگان، مصادیق مشخصی برای این نهادها در نظر گرفته شده است. یعنی پیشنهادها بیشتر برای موسسات است یا برای تایید برخی نهادها، اما نمی توان نهادی را از این شفافیت خارج کرد.

در برخی موارد استثنا مربوط به اطلاعات نظامی، یادداشتی بود که دارای ابهام بود. نمایندگان همچنین پیشنهاداتی در خصوص محرمانه بودن برخی نهادهای نظامی ارائه کرده اند. از آنجایی که پیشنهادات متعددی مطرح شد، این تبصره برای چکش کاری و جلب نظر نمایندگان به کمیته ارجاع شد تا میزان محرمانگی در چارچوب همان مسائل امنیتی قرار گیرد و فراتر از آن چارچوب های امنیتی تحت عنوان شفافیت قرار گیرد. .

آیا این بدان معناست که نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از تصمیم این قانون مستثنی نیستند؟
این سازمان ها عموماً معاف نیستند و در محدوده خاصی به جز معافیت قرار می گیرند. گاهاً نمایندگان پیشنهاد داده اند که دامنه معافیت های این سازمان ها فقط در حوزه مسائل امنیتی باشد و در موارد غیرامنیتی و محرمانه معافیت وجود نداشته باشد. پیشنهادهای نمایندگان گاه در تبصره‌هایی درج می‌شد که پس از تشکیل مجدد برای ارجاع در صحن مجلس به کمیسیون ارجاع می‌شد.

با این تفاسیر هیچ طرحی برای اصلاحات و معافیت از شفافیت قوای سه گانه در مجلس تصویب نشده است، درست است؟
بله، تاکنون هیچ طرح و اصلاحیه ای تصویب نشده و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

تکلیف این طرح شفافیت چه زمانی مشخص می شود و آیا بررسی و در دستور کار تالار علنی مجلس قرار می گیرد؟
به سرعت! این طرح شفاف سازی در دست بررسی است و در دستور کار این نشست قرار دارد. در این مواقع پس از ارجاع به کمیسیون ظرف یکی دو روز وارد صحن علنی می شود و روال عادی را طی می کند و در نهایت طرح مشخص می شود.

آیا تغییر یا پیشنهادی غیر از موضوع معافیت برای برخی سازمان ها وجود دارد؟
خیر، پیشنهاد دیگری وجود ندارد و در نهایت مقرر شد این کارگروه اصلاحات و پیشنهادات تکمیلی نمایندگان را جمع آوری و ظرف یک ماه آینده پیش نویس نهایی را به کمیسیون ارسال کند.

21217

دکمه بازگشت به بالا