اجتماعی

نگاهی به تاریخچه بازی‌های کشورهای اسلامی/ مدال‌های رنگارنگ در انتظار کاروان ایران

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، پنجمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی از امروز (جمعه 23 مرداد) به همت شهر قونیه ترکیه آغاز و تا 27 مردادماه ادامه خواهد داشت.

کاروان ایران نیز مانند گذشته در این رویداد حضور دارد و امیدوار است علاوه بر کسب مدال های رنگارنگ، رتبه خوبی را نیز کسب کند.

* سومین کاروان بزرگ متعلق به ایران

کاروان ایران به عنوان سومین کاروان بزرگ در این رویداد شرکت خواهد کرد. پس از ترکیه با 400 ورزشکار و آذربایجان با 300 ورزشکار، ایران با 279 ورزشکار سومین کشور از نظر تعداد ورزشکار در این دوره از مسابقات است.

همچنین موکب ایرانی در مجموع 492 نفر خواهد داشت که از این تعداد حدود 130 تا 140 نفر کادر فنی، سرپرست، رسانه، کادر پزشکی و سرپرست کاروان و … خواهند بود. ضمناً نام ستون ایران در بازی های کشورهای اسلامی «پیامبر اعظم» برای تقویت وحدت اسلام است و شعار این ستون «ایران سرفراز» است.

تکواندو، کاراته، والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتبال، تنیس روی میز، شمشیربازی، جودو، تیراندازی با کمان، دو و میدانی، دوچرخه سواری، ژیمناستیک، پارا تنیس روی میز، پارا شنا، پارا دو و میدانی رشته هایی هستند که ایران در آنها نماینده دارد.

ارائه پرچم ها

ستاد عالی بازی های آسیایی و المپیک روز گذشته (پنجشنبه) اعلام کرد که علیرضا کریمی قهرمان شایسته کشتی آزاد آسیا و جهان و اکرم خدابنده قهرمان سرشناس آسیا و دانشجویان جهان در تکواندو پرچمدار این مسابقات خواهند بود. حاملان کاروان در مراسم افتتاحیه و فرزانه فصیحی دونده پرافتخار ملی دوومیدانی کشورمان به عنوان میزبان هیئت معرفی کاروان های جمهوری اسلامی ایران شناسایی و معرفی شد.

* بازی های کشورهای اسلامی چگونه ایجاد شد؟

با تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان بازی های همبستگی کشورهای اسلامی شکل گرفت و هدف آن نشان دادن مهارت های ورزشکاران مسلمان جهان است. در این بازی ها تنها 57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی واجد شرایط شرکت در این بازی ها هستند و تمامی مردان و زنان مسلمان و غیرمسلمان این کشورها و مسلمانان سایر کشورها که اعضای سازمان کنفرانس اسلامی حق شرکت در این بازی ها را ندارند

* دوره اول، نوبت سوم کاروان

اولین دوره بازی های کشورهای اسلامی در سال 2005 با حضور 6000 ورزشکار از 55 کشور جهان توسط عربستان سعودی برگزار شد. در آن رویداد

در آن دوره از بازی ها کاروان ایران با 130 ورزشکار در 13 رشته شرکت کرد و با 10 طلا، 9 نقره، 11 برنز و مجموعا 30 مدال در رده چهارم قرار گرفت.

در آن دوره، تیم عربستان با 24 طلا، 17 نقره و 19 برنز به مقام قهرمانی دست یافت، مصر با 14 طلا، 15 نقره و 13 برنز مقام دوم و قزاقستان با 13 طلا، 8 نقره و 6 برنز عنوان سوم را کسب کردند. .

* دور دوم و لغو پذیرایی ایران

دور دوم این بازی ها قرار بود در سال 1388 در ایران برگزار شود که لغو شد.

* اندونزی قهرمان فصل سوم/ نایب قهرمان کاروان ایران

شهر پالمبانگ اندونزی در سال 2013 میزبان سومین دوره این بازی ها بود که در آن زمان نزدیک به 1800 ورزشکار از 57 کشور جهان حضور داشتند و کاروان ایران که با 87 ورزشکار اعزام شده بود به مقام نایب قهرمانی دست یافت.

ورزشکاران کشورمان در آن دوره موفق به کسب 30 مدال طلا، 17 نقره و 12 برنز شدند. در همین حال اندونزی با 36 طلا، 34 نقره و 34 برنز به مقام قهرمانی دست یافت و مصر با 26 طلا، 31 نقره و 29 برنز مقام سوم را به خود اختصاص داد.

* باکو و کسب مقام سوم در دوره چهارم

در چهارمین دوره این بازی ها کاروان جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت که توانست با حضور 54 کشور شرکت کننده با کسب 39 مدال طلا، 26 مدال نقره و 33 مدال برنز در مجموع به مقام سوم دست یابد. از 98 مدال . .

این اتفاق در حالی رخ داد که آذربایجان بر سکوی نخست جدول توزیع مدال ها ایستاد تا عادت به پیروزی در بازی های کشورهای اسلامی ادامه یابد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا