نحوه واشر گیری گیربکس پراید

از مهمترین قسمت های پراید گیربکس آن است که باعث حرکت آن می شود.این قسمت از ماشین احتمال دارد به دلایلی دچار مشکل شود که باید اول آن را عیب یابی و به تعمیر آن پرداخت که در این مطلب به این موضوع میپردازیم اگر شما مایل هستید که از قیمت گیربکس اتوماتیک پراید با خبر شوید میتوانید به ما سر بزنید.

How to gasket Pride gearbox

احتمال دارد مردم مطالبی را درباره تعویض کردن روغن گیربکس پراید بدانند، اما آگاهی درباره تعمیر گیربکس پراید بسیار کمتر میباشد. برای اینکه بتوانید به تعمیر گیربکس بپردازید ابتدا باید گیربکس پراید را عیب یابی کنید و بعد از آن مراحل تعمیر را مرحله به مرحله انجام دهید. اگر میتوانید از پس هزینه های تعمیرات بر بیایید بهتر است این کار را به تعمیر کار مهار بسپارید.

تعمیر گیربکس پراید شامل چه مراحلی میباشد ؟

قبل از هر چیز باید بدانید که روی چرخ های جلو نیرو محرکه خودرو وجود دارد و چرخ دنده های گیربکس و دیفرانسیل را در یک پیوسته قرار میدهند.

برای اینکه بتوانید به بپردازید  این قطعه باید بوسیله کارشناس فنی خودرو بررسی  شود و در صورتی که نیاز بود گیربکس را لایه به لایه باز کرده و  به تعمیرات قطعات معیوب بپردازید.

*در ابتدا باید پایه واسط در موقعیت مناسب قرار بگیرد و گیربکس به پایه متصل شود.

* بعد از اینکه پیچ‌ها را وصل کردید نوبت به فشنگی دنده عقب  میرسد که باید باز شود. سپس سعی کنید به باز کردن درپوش فنر ساچمه‌ها بپردازید.

*بعد از اینکه توانستید فنرها را خارج کنید بوسیله یک آهنربا ساچمه‌ها را بیرون بیاورید. حالا نوبت به باز کردن پیچ‌های اتصال دو پوسته گیربکس و کلاچ میرسد.

*در گیربکس را برای جلوگیری از گم شدن واشرها به آرامی باز کنید و سپس باید خار اهرم را بیرون بیاورید و این کار باعث بیرون آمدن اهرم لنگ و مجموعه آن میشود.

* بعد از آن باید صفحه ایی را که اهرم لنگ را نگه میدارد باز کنید و به باز کردن میل‌های قفل کننده ماهک و دو شاخه کشوی 3 و 4 بپردازید و پس از آن سعی کنید اهرم میل ماهک را نیز به آرامی از پوسته خارج سازید.

* حالا نوبت به خارج سازی  پین میل ماهک کشویی 1 و 2 رسیده است. برای اینکه بتوانید از کار را راحت تر انجام دهید با یک تکه پارچه آن را باز کنید تا باعث جلوگیری از آسیب پین شود.

*بعد از آن باید پین‌های قفل‌کننده ایی که روی ماهک کشویی دنده پنج و دنده عقب وجود دارد را خارج کنید.

* بعد از اینکه میل ماهک کشویی دنده پنج و دنده عقب را خارج کردید باید اهرم دنده عقب را نیز بیرون بیاورید.و همینطور بعد از خارج کردن ماهک کشویی دنده پنج اهرم دنده عقب نیز خارج شود. در مرحله ی بعد باید به خارج سازی  ضامن و پین ماهک دنده عقب بپردازید.

*بعد از اینکه پیچ تکیه‎ گاه دنده عقب ماهک باز شد میتوان ماهک دنده عقب و شافت را خارج کنید.برای خارج کردن ساچمه‌های قفل‌کننده میتوانید از آهنربا استفاده کرد.

* در این زمان وقت خارج کردن شافت‌های ورودی و خروجی از پوسته کلاچ میباشد.همچنین میتوانید مجموع دیفرانسیل را هم از پوسته خارج کنید.

* برای اینکه بتوانید قطعات شافت ورودی را جدا کنید در ابتدا باید خار نگهدارنده بلبرینگ را خارج کنید. بعد باید دنده 4 و 5 را که روی شافت قرار دارد خارج کنید. اما آنچه اهمیت دارد گم نشدن ساچمه میباشد.

* با استفاده از پرس میتوانید دنده کشویی را بیرون بیاورید. در صورت خراب بودن بلبرینگ، بهتر است آن را از شافت جدا کنید.همچنین اگر بلبرینگ را در صورت سالم بودن خارج کنید دیگر قابل استفاده نمیباشد و باید آن را تعویض کنید.

*در این مرحله باید شافت خروجی را زیر پرس بگذارید و با استفاده از یک سمبه، بلبرینگ را خارج کنید.

*برای اینکه بتوانید دنده 5 را خارج کنید در ابتدا باید خار نگهدارنده را باز کنید و بعد از آن کشویی دنده پنچ و حتی خود دنده را خارج کنید.همین روند را برای بقیه دنده ها نیز انجام دهید.

دستمزد تعمیر گیربکس پراید و اتومات چقدر میباشد ؟

میزان دستمزد موردنیاز برای تعمیر گیربکس اتومات و گیربکس پراید را با توجه به میزان مشکل موجود تعیین می کنند. بعد از مشاوره گرفتن از متخصصین در این زمینه میتوانید قیمت حدودی را دریافت کنید.دستمزد تعمیر کردن گیربکس پراید را نیز میتوان بر اساس مشکلات موجود تعیین کرد.

روغن گیربکس پراید

روغن واسکازین که همان روغن گیربکس پراید میباشد  بهتر است بعد از 30 هزار کیلومتر کارکرد تعویض شود.اگر به تعویض کردن به موقع روغن گیربکس پراید توجه کنید میتوانید با انجام این کار طول عمر قطعات را افزایش دهید.

برای تعویض کردن روغن گیربکس پراید به چه ابزارهایی نیاز دارید ؟

آچارهای 10،آچار 19،پیچ گوشتی،تشت،قیف مخصوص،روغن گیربکس ۳ لیتری.

عیب‌یابی گیربکس پراید

برای اینکه بتوانید عیب گیربکس پراید را پیدا کنید، باید بتوانید به خوبی دنده‌ها و محل ورودی دنده و همچنین شیارها ببینید. برای انجام این کار باید از چشم مسلح استفاده کرد‌. جنس دنده های 1 تا 5، همگی از برنج میباشد. در صورتی که به تعویض دنده ها نیاز باشد باید بخش برنجی این دنده‌ها را عویض کرد.

روش تعویض روغن چگونه است ؟

بوسیله آچار 10، میتوان سنسور کیلومتر را بیرون آورد.برای انجام دادن این کار در ابتدا باید پیچ سنسور کیلومتر را باز کنید.

بعد از آن  توسط آچار 19، میتوانید پیچ تخلیه گیربکس را باز کنید.

بعد از اینکه پیچ تخلیه گیربکس را باز کردید،باعث تخلیه شدن روغن گیربکس می‌شود قبل از شروع این مرحله یک تشت را زیر آن بگذارید تا از ریختن روغن روی زمین جلوگیری شود.

سپس بعد از اینکه روغن تخلیه شد، پیچ را ببندید.

در قسمت سنسور کیلومتر قیف را جایگذاری کنید و از این طریق روغن واسکازین را داخل آن بریزید.

بعد میتوانید سنسور کیلومتر را سر جای اصلی خود قرار دهید.

نحوه پیاده کردن گیربکس از روی خودرو:

1- کابل منفی باطری را باز کنید.

2- استارت را پیاده کنید، سپس سیم کلاچ را خارج سازید.

3- سیم کیلومتر شمار را توسط ابزار مخصوص باز کنید.

4- زیر خودرو جک زده و در محل مناسب خرک بگذارید.

5- واسکازین را خالی کنید.

6- چرخ ها و محفظه های جانبی را باز کنید.

7- میله تعویض دنده و میل تعادل را باز کنید.

8- سیبک پایین و پیچ های سگدست را باز کرده و بازوی طبق را به سمت پایین بکشید تا از محور سگدست جدا شود.

9- توپی را طوری عقب می کشیم که پلوس از دیفرانسیل خارج شود (توجه داشته باشید که پلوس زیاد خم نشود) سپس پلوس ها را به صورت معلق، توسط سیم به بدنه آویزان کنید.

10- رام و کلیه بازو های اتصال گیربکس به مو تور و گیربکس به شاسی را باز کنید.

11- پیچ های اتصال گیربکس به موتور، اهرم های اتصال و پیچ های دور گلدانی را باز کنید.

12- تو سط جک وزن گیربکس را کنترل کرده و با عقب کشیدن آن را خارج کنید.

مراحل جدا کردن قطعات گیربکس پراید:

1- ابتدا پوسته گیربکس را توسط حلال مناسب شستشو داده تا از ورود آلودگی های احتمالی جلوگیری شود.

2- در صورت داشتن شاسی گردان آن را به شاسی گردان ببندید در غیر این صورت آن را روی پایه مخصوص قرار دهید.

3- فشنگی دنده عقب را باز کنید.

4- در پوش فنر و ساچمه ها را باز کنید.

5- پس از باز کردن کلیه پیچ های اتصال پوسته گیربکس و پوسته کلاچ توسط ضربات ملایم چکش پلاستیکی از هم جدا کنید.

6- خار شفت و اهرم لنگ را خارج کنید.

7- خار ماهک 3 و 4 را توسط یک سنبه خارج کنید.

8- ماهک و میل ماهک و قطعه انتهای میل ماهک 3 و 4 را به گونه ای که آسیب نبیند خارج کنید (جهت جلوگیری از آسیب دیدن بین ابزار و قطعه از پارچه استفاده کنید)

9- صفحه نگهدارنده را باز کنید.

10- خار ماهک 1 و 2 را توسط سنبه خارج کنید.

11- ماهک و میل ماهک 1 و 2 را بیرون بکشید.

12- خار ماهک دنده 5 و عقب و قطعه انتهایی آن را خارج کنید.

13- خار میل ماهک را در آورید.

نکته: زمانی که گیربکس در وضعیت یکی از دنده ها، باشد ماهک و میل ماهک سایر دنده ها توسط خار میل ماهک سیستم قفل کننده، غیر قابل حرکت می باشند.

14- بست فنری اهرم تعویض دنده عقب را باز کنید.

15- شفت و دنده هرز گرد عقب را باز، و خار ماهک را از شفت جدا کنید.

16- خار میل ماهک را توسط ابزاری با انتهای مغناطیسی یا پیچ گوشتی آهنربایی خارج کنید.

17- مجموعه شفت دنده های ورودی و خروجی و دیفرانسیل را از جای خود خارج کنید.

18- ابتدا کنس های بیرونی بلبرینگ دیفرانسیل که یکی در پوسته کلاچ و دیگری در پوسته گیربکس قرار دارد را توسط چکش و بلبرینگ کش مخصوص خارج کنید.

19- کنس بیرونی بلبرینگ شفت ورودی و خروجی را از پوسته کلاچ و گیربکس خارج کنید.

20- واشر های تنظیم را خارج کنید.

21- مجرای عبور واسکازین را باز کنید.

22- بعد از جدا کردن خار ماهک از میله تعویض دنده، میله و گردگیر را خارج کنید.

23- کلیه اجزاء و شفت ورودی و خروجی را باز کنید.

24- خار سر شفت را از جای خود خارج کنید.

25- بلبرینگ، بوش فاصله پرکن دنده 5 و 4 و دنده برنجی را توسط بلبرینگ کش خارج کنید.

26- مغزی و کشویی دنده 3 و 4، دنده 3 و دنده برنجی را توسط بلبرینگ کش و پرس خارج کنید.

27- در صورت لزوم بلبرینگ شفت ورودی را خارج کنید.

28- بلبرینگ شفت خروجی را توسط بلبرینگ کش خارج کنید.

29- خار انتهایی شفت را درآورده و مغزی، کشویی دنده 5، و دنده برنجی را توسط بلبرینگ کش خارج کنید.

30- پس از جدا کردن خار جلوی شفت، بلبرینگ دنده نهایی (پنیون)، دنده یک و دنده برنجی را با قرار دادن بلبرینگ کش در پشت دنده یک و نیروی پرس از شفت خارج کنید.

31- مغزی و کشویی دنده عقب و دنده دو را پس از درآوردن خار توسط بلبرینگ کش بیرون آورید.

32- متعلقات دیفرانسیل را پیاده کنید.

جمع کردن گیربکس پراید:

جمع کردن و کنترل لقی دیفرانسیل، سوار کردن دنده های گیربکس و مراحل جمع کردن دنده های گیربکس عکس باز کردن است ولی باید به یک سری نکات مهم توجه کرد.

1- مغزی، کشویی، دنده برنجی و خارهای موشکی همراه با فنر، باید با هم سوار شوند (ابتدا خار موشکی را در داخل توپی قرار داده و سپس کشویی و فنرهای حلقوی را نصب کنید)

2- بلبرینگ شفت ورودی توسط پرس جا زده شود.

3- مغزی و کشویی دنده 3 توسط پرس با فشار 3 کیلو گرم جا زده شود سپس خار نگه دارنده را نصب گردد.

4- پس از قرار دادن دنده برنجی 4، بوش فاصله پر کن و ساچمه را جا زده و بلبرینگ انتهای شفت را با نیروی 400 کیلو گرم نصب کنید و خار بلبرینگ را قرار داده و آن را کنترل نمایید.

5- لقی بین دنده 3 و شفت ورودی را کنترل کنید.

6- لقی بین دنده 5 و 4 با شفت ورودی باید بین 22/0 تا 52/0 میلیمتر باشد.

نکته: در صورت زیاد بودن لقی باید دنده معیوب عوض شود.

7- پس از نصب دنده 2، دنده برنجی، مغزی و کشویی دنده عقب را با پرس جا بزنید (شیار روغن به سمت دنده 2 و برنجی باشد) و خار آن را نصب کنید.

8- لقی دنده 2 و شفت خروجی را اندازه گیری کنید.

9- پیچ های اطراف گیر بکس را با گشتاور مناسب سفت کنید. باید نسبت به تعویض به موقع روغن گیربکس توجه کنید تا از ایجاد هزینه های بیشتر جلوگیری شود

سخن آخر

بنابراین با توجه به اینکه دستمزد تعمیرات گیربکس پراید بالا میباشد و هم چنین قطعات آن گران میباشد پنج دنده جلو و یک دنده عقب، از نوع تمام سنکرونیزه بوده و تمام دنده ها به جزء عقب مورب هستند و ظرفیت واسکازین آن 5/2 لیتر می باشد.

خرید، فروش و قیمت گیربکس اتوماتیک

امروزه خرید و فروش قطعات مختلفی که وجود آن‌ها در هر خودرویی نیاز است بیشتر از قبل گسترش پیدا کرده‌ است. گیربکس‌های اتوماتیک هم از این قاعده‌ی کلی جدا نیستند و امروزه توسط بهترین فروشگاه گیربکس اتوماتیک در سرتاسر کشور به فروش می‌رسنداگر شما قصد خرید گیربکس اتوماتیک را دارید کافی است که به سایت ما سر بزنید و به آن چیزی که فکر میکنید دست یابید.
اگر شما هم جزو رانندگانی باشید که مدام از روی کنجکاوی قطعات مختلف خودرو را بررسی می‌کنید تا از ساختار آن‌ها سر در بیاورید، حتما با گیربکس‌های اتوماتیک و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها هم آشنایی دارید. خرید، فروش و قیمت گیربکس اتوماتیک امروزه بر اساس نرخ روز و قیمت جهانی این گیربکس‌ها انجام می‌شود اما خوب است که بدانید گیربکس‌های اتومات انواع مختلفی دارند که متناسب با نوع خود و آپشن‌های ویژه‌ی خود می‌توانند قیمت مختلفی هم داشته باشند. امروز ماآنلاین گیر بکس اینجا هستیم که شما را با گیربکس‌های اتوماتیک و هر آنچه که می‌تواند در خرید و فروش این گیربکس‌ها مؤثر باشد، آشنا کنیم.

 

دکمه بازگشت به بالا