عمومیکسب و کار برتر ایرانی

نحوه خلاص کردن دنده گیربکس اتومات تندر

تغییر خودرو از دنده دستی به اتومات، در ابتدا کمی چالشی خواهد بود. شاید شما چندین سال به خودروی دنده دستی عادت کرده باشید و اینکه دیگر پدال کلاچ را زیرپای خود احساس نکنید، پای چپتان را گیج خواهد کرد! خبر خوب اینکه رانندگی با خودروهای گیربکس اتومات و دستی در اصول تفاوتی با هم ندارند. اما جزئیاتی خصوصا در مورد قیمت گیربکس ساندرو و رانندگی با خودروهای دنده اتومات وجود دارد که در صورت آگاهی از آنها، عملکرد بهتری را از خودروی خود خواهید گرفت.

How to get rid of Thunder automatic transmission gear

ماشین های دنده اتوماتیک چگونه کار میکند؟

نحوه کار با ماشین دنده اتوماتیک

کار انواع گیربکس به زبان ساده آن است که موتور اتومبیل نیروی اصلی حرکت را تامین می‌کند اما برای انتقال این نیرو به چرخ‌ها به گیبرکس نیاز خواهد داشت. گیبربکس میزان نیرویی که باید به چرخ‌ها برسد را تنظیم می‌کند.

زمانی که ماشین دنده‌ای در اختیار داشتید، با تغییر دنده می‌توانستید میزان نیرویی که به چرخ‌ها وارد می‌شود و در نهایت سرعت و شتاب را تنظیم کنید اما این کار را به عهده گرفته و در ماشین اتومات دیگر نیازی به تنظیم دنده با سرعت نیست. در آموزش رانندگی با دنده اتومات اولین نکته‌ای که بیش از هر چیز توجه شما را جلب می‌کند جای خالی کلاچ در ماشین های دنده اتومات است. بدون شک کنترل دو پدال ساده‌تر از کنترل سه پدال با دو پاست!

مقایسه خودرو های دنده اتومات با دنده دستی

رانندگی با دنده اتومات بهتر است یا دنده دستی؟

همانطور که گفتیم در اتومبیل با دنده اتومات اجازه دسترسی به تنظیمات سرعت ماشین به راننده داده نمی‌شود. بهتر است بگوییم زحمت تنظیم سرعت ماشین با دور موتور دیگر بر دوش راننده نیست. اما سوال اینجاست که این مزیت است یا محدودیت؟

آموزش رانندگی با دنده اتومات بحث کلاچ و دنده نخواهد داشت. بنابراین یکی از دردسرهایی که بسیاری از افراد به آن دچار می‌شوند تغییر دنده و همزمان کلاچ گرفتن و غیره حذف می‌شود تمرکز بیشتری بر روی کنترل فرمان ماشین و سایر مسائل خواهد بود.اما در جواب سوال رانندگی با ماشین اتومات لذت بخش‌تر است و دنده‌ای باید بگوییم که اول مشخص کنید کجا قرار است رانندگی کنید؟

اگر در یک بعدازظهر شلوغ در ترافیک سنگین ورودی یک شهر پر جمعیت گیر کرده باشید و هر دقیقه مجبور باشید چند سانتی‌متر به جلو حرکت کنید و مدام دنده و مدام کلاچ برای ساعت‌های طولانی بدون شک در این شرایط ماشین اتومات نسبت به دنده‌ای آسایش راننده را تامین می‌کند.در مقابل افرادی که از رانندگی لذت می‌برند زمانی که در جاده‌ای خلوت و عریض با محدودیت سرعت بالا حرکت می‌کنند، با ماشین دنده‌ای توانایی کنترل سرعت و شتاب اتومبیل و رسیدن به شتاب دلخواه در زمان مشخص را بیش از ماشین اتومات خواهند داشت.

نحوه استفاده صحیح از دنده اتوماتیک

ابتدا با 4 بخش در همه ماشین‌های اتومات مشترک است، آشنا شوید:

آشنایی با دکمه های ماشین دنده اتوماتیک

حالت P ماشین درواقع همان حالت پارک است. زمانی که دنده ماشین بر روی P قرار گیرد هر کاری کنید ماشین راه نمی‌افتد. شما خودتان ماشین را در حالت پارک قرار داده‌اید بنابراین ماشین حتی در صورتی که گاز بدهید حرکت نخواهد کرد.اگر پیش از این با ماشین دنده‌ای رانندگی کرده باشید در شرایطی که ماشین روشن است و شما ایستاده‌اید، برای آنکه ماشین حرکت نکند باید ترمز بگیرید و ماشین خلاص باشد، اگرماشین خاموش است برای آنکه حرکت نکند باید خلاص نباشد.

هیچ کدام از این پیچیدگی‌ها را ماشین اتومات ندارد. به همین دلیل آموزش رانندگی با دنده اتومات بسیار ساده‌تر است. کافیست بدانید اگر قرار است ماشین حرکت نکند دنده باید روی P قرار داشته باشد.معنای Reverse یعنی بازگشت به عقب. پس دنده R دنده عقب است. زمانی که دنده روی R باشد پای خود را از روی ترمز بردارید ماشین به عقب حرکت می‌کند.

حرف D  در دنده اتومات (Drive)

این دنده مخصوص حرکت کردن است. زمانی که قرار است ماشین راه بیوفتد باید روی این دنده باشید. توجه داشته باشید که زمانی که دنده روی D باشد و پای خود را از روی ترمز برداشته باشید ماشین راه می‌افتد.

معنی حروف برخی از خودرو اتومات ها

شماره های 1 و 2 و 3 روی دنده:

گهگاه ممکن است علاوه بر حروف فوق، اعداد 1 تا 3 را نیز شاهد باشید که این اعداد برای مواقعی است که نیاز به قدرت بیشتری همانند سربالایی‌ها وجود دارد. با انتخاب هر یک از این شماره ها گیربکس محدود به تعویض دنده تا شماره مورد نظر می شود. مثلا انتخاب 2 باعث می شود گیربکس فقط از دنده یک و دو استفاده نماید.

L (Low) :

همان وضعیت دنده یک است که در بعضی از اتومبیل ها با حرف L نشان داده می شود.معنی مثبت و منفی دنده اتوماتدر این وضعیت مشابه با گیربکس دستی می توان بصورت اختیاری اقدام به تعویض دنده ها کرد با این تفاوت که در صورت توقف خودرو دنده به حالت یک باز می گردد.توجه کنید که در بعضی خودروهای اتومات زمانی که گیربکس در حالت M قرار دارد در صورت رسیدن دور موتور به بالاترین حد مجاز، دنده به صورت اتوماتیک تعویض می شود.

کلید O/D وضعیت over drive :

معنی Over Drive در ماشین دنده اتوماتیک وضعیت over drive که در بعضی از مشین های اتومات وجود دارد و معمولا در کنار شیفتر دنده و یا بر روی آن قرار دارد. Over Drive در حقیقت همان دنده پنج در خودروهای دنده ای است.

در گیربکس های چهار دنده با خاموش کردن وضعیت over drive دنده چهار غیر فعال می شود و در خودروهای پنج دنده نیز کلید Over Drive مربوط به دنده پنج است.بر خلاف تصور بسیاری از رانندگان خودرو روشن و خاموش کردن حالت Over Drive در سرعت های پایین و دنده های سنگین هیچ تاثیری در شتابگیری خودرو ندارد.

حالت اسپرت دنده اتوماتیک چیست؟

دکمه S یا اسپرت(Sport)در گیربکس های اتوماتیک به معنای مد ورزشی یا اسپرتی است و با فعال کردن این مد در خودروهای دنده اتوماتیک در واقع شما به کامپیوتر گیربکس و موتور اعلام می کنید که مصرف سوخت برای شما مهم نیست و از آن حداکثر توان و دور را طلب می کنید.با فعال شدن این مد در خودروهای اتوماتیک تعویض دنده ها در دور های بالاتری انجام گرفته و در نتیجه شتاب بیشتری حاصل می شود.

استفاده از این حالت به دلیل تعویض دنده در دورهای بالا سبب فشارحداکثری بر روی موتور و گیربکس می شود لذا استفاده مداوم از حالت اسپرتی گیربکس اتوماتیک به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

دکمه بغل دنده اتوماتیک چیست؟

دوستان زیاد درباره دکمه کنار دنده اتوماتیک سوال می پرسند: در جواب باید بگوییم این دکمه در واقع برای ایمنی بیشتر و به منظور تعویض ناگهانی دنده خودرو توسط خودروساز تعبیه شده است.

تا زمانی که دکمه به طرف داخل فشار داده نشود به هیچ عنوان دنده از وضیعتی که در آن قرار دارد به وضیعت دیگری نخواهد رفت، پس بنابراین برای تغییر حالت دنده اتوماتیک ابتدا باید دکمه را به طرف داخل فشار دهید. توجه داشته باشید دکمه دنده اتوماتیک در همه خودروهای دنده اتوماتیک تعبیه نشده است.

آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

برای رانندگی با دنده اتومات حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

حرکت با ماشین اتومات

  1. همانند هر خودروی دیگر، پس از سوار شدن، ابتدا صندلی، آینه و … را تنظیم نموده و پدال گاز و ترمز را چک نمایید.
  2. پا را بر روی پدال ترمز قرار داده، تا انتها فشار داده و خودرو را روشن نمایید.  مکانیزم اغلب خودروهای اتومات امروزی به ترتیبی است که معمولا بدون فشردن پدال ترمز روشن نمی شوند.
  3. بدون آنکه پا را از روی پدال ترمز بردارید دنده را در حالت D (یا R) قرار دهید.
  4. ترمز دستی را خوابانده و کم‌کم پا را از روی پدال ترمز پایی برداشته و به آرامی بر روی پدال گاز فشار داده و از رانندگی لذت ببرید.

شاید تعجب کنید که چرا گفته می شود تا زمان حرکت پا را از روی پدال ترمز برندارید.  علت این توصیه صرفا بخاطر رعایت نکات ایمنی است زیرا در خودروهای دنده اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور عملا دنده درگیر نیست و بجز حالت P،  بقیه دنده ها در حالت خلاص هستند. حال اگر به هر دلیلی آخرین باری که خودرو را پارک کرده اید مکانیزم الکترونیکی شیفتر دنده دچار اشکال شده و خودرو در حالت P قرار نگرفته باشد بلافاصله بعد از روشن شدن موتور،  خودرو حرکت می کند. هر چند که این احتمال ضعیف است اما نادیده گرفتن آن ممکن است منجر به مشکلات جبران ناپذیری شود.

توقف با ماشین اتومات

  1. زمانی که ماشین در حال حرکت است و قصد دارید آن‌را متوقف کنید ترمز را فشار دهید.
  2. زمانی که خودرو متوقف شد و در موقعیت مناسب برای پارک قرار گرفت، ابتدا دنده را در حالت N قرار دهید و ترمز دستی را بکشید.
  3. سپس پای خود را از روی ترمز بردارید و دنده را روی P بگذارید.
  4. حالا ماشین را خاموش کنید. در ادامه به صورت تیتر وار دستورالعمل حرکت و توقف را نام می‌بریم.

نحوه رانندگی با دنده اتومات – حرکت

همه چیز را کنترل کنید، کمربند را ببندید، پا روی ترمز، ترمز دستی خوابیده، دنده در حالت D، راهنما بزنید، اطراف را کنترل کنید، آرام پا را از روی ترمز بردارید.

نحوه رانندگی با دنده اتومات – توقف

کافیست ترمز کنید تا ماشین توقف شود. در محلی مناسب پارک کنید. خودرو که موقف شد پای شما هنوز روی ترمز است، دنده را روی N گذاشته ترمز دستی را بکشید، پا را از روی ترمز بردارید. دنده را در حالت P قرر دهید. می‌توانید ماشین را خاموش کنید.بنابراین همواره ترمز گرفتن را فراموش نکنید. فراموش نکنید ترمز دستی را هنگام حرکت بخوابانید. فراموش نکنید ترمز دستی را پیش از خاموش کردن بکشید.

رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی و سرپایینی

اگر فشار پای خود را از روی پدال گاز بردارید دنده سنگین می‌شود. هنگامی که در سراشیبی قرار دارید برای کنترل بیش‌تر روی ماشین از سه دنده‌ای که در اختیار شما قرار گرفته استفاده کنید تا دنده سنگین شود و مانع سرعت گرفتن شما شود. به طور کلی اگر در سراشیبی فشار گاز را کم کنید خود به خود دنده سنگین می‌شود.زمانی که در حال بالا رفتن از یک سربالایی دشوار هستید حتما از دنده کمک گیربکس استفاده کنید. ( حالت دستی)

نکته آخر اینکه به دستورالعمل توقف که ارائه شد دقت کنید. این کار شاید در مواقعی که خیابان شیب نداشته باشد اگر مو به مو اجرا نشود مشکلی پیش نیاید اما در شرایط سراشیبی یا سربالایی حتما باید ابتدا دنده را روی N بگذارید، سپس ترمز دستی را بالا بکشید و در آخر دنده را روی P بگذارید تا ایمنی تضمین شود.

بنابراین این روند را به عادت تبدیل کنید تا همیشه به همین شیوه عمل کنید.مواردی پیش می‌آید که دنده از حالت P خارج نمی‌شود و اصطلاحا قفل می‌کند. در این موارد بخشی کنار دنده تعبیه شده که با نام shift lock نام‌گذاری می‌شود. اگر سوئیچ و یا یک پیچ‌گوشتی را در این بخش وارد کنید قفل باز خواهد شد.

خرید و قیمت گیربکس ساندرو

هر خودرویی از اجزا و سیستم‌ های متنوعی تشکیل شده است که به کارکرد صحیح آن کمک می‌کنند. موتور و گیربکس از جمله این اجزا محسوب می‌ شوند و در خودرو ها نقش بسیار حیاتی دارند. خودروی رنو ساندرو نیز از جمله خودروهایی است که با تعداد بالایی در بازار حضور دارد و گیربکس آن به عنوان یکی از اجزای اساسی و مهم ترین اقلام سیستم انتقال قدرت مطرح می‌شود.

این قطعه مسئول تبدیل سرعت موتور به گشتاور است و در گیربکس ساندرو با دنده‌ های مختلف هماهنگ می‌شود. این ویژگی به موتور این خودرو امکان تقویت بیشتری می‌دهد و همچنین می‌تواند سرعت چرخش موتور را کنترل کرده و تنظیم کند. در ادامه، به بررسی ویژگی‌ های گیربکس ساندرو خواهیم پرداخت.

تعمیر گیربکس ساندرو

تعمیر گیربکس ساندرو؛ یکی از خدمات تخصصی مجموعه مدرن گیربکس میباشد. شما میتوانید جهت انجام تعمیرات گیربکس اتوماتیک رنو ساندرو با شماره زیر تماس بگیرید.ما در مجموعه خود خدمات مختلفی را برای تعمیر گیربکس های اتوماتیک رنو ساندرو انجام می دهیم.

دکمه بازگشت به بالا