عمومی

منتظر نباشید؛معجزه‌ای رخ نمی‌دهد! – باراناخبر

اجلاس بعدی رهبران کشورهای اطراف عراق در بغداد ، که به عنوان اولین نشست منطقه ای در نوع خود تلقی می شود ، نشان می دهد که منطقه غرب آسیا به سمت همگرایی و اجتناب از تنش های سیاسی حرکت می کند. این نشست قرار است اواخر ماه جاری میلادی در بغداد با حضور رهبران ایران ، ترکیه ، عراق ، مصر ، اردن ، سوریه ، عربستان سعودی و کویت برگزار شود که دستور کار آنها حل اختلافات سیاسی بین این هشت کشور خواهد بود.

امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که مصطفی الکاظمی ، نخست وزیر عراق را از تمایل خود برای شرکت در نشست بغداد در تماس با نخست وزیر عراق مطلع کرده است. اگر رئیس جمهور فرانسه در این نشست شرکت کند ، این به معنای تمایل اتحادیه اروپا برای ایفای نقش مentialثر در منطقه و کاهش نفوذ آمریکا و انگلیس است. مشارکت فرانسوی ها در این جلسه تضمین کننده نتیجه قابل قبولی برای اجلاس سران کشورهای منطقه و اعتبار بین المللی تصمیمات این نشست است.

اگرچه نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی طراح این اجلاس است ، اما وی قصد دارد در صورت خروج ایالات متحده از عراق ، آن را به یک مکان ثابت و مرکزی برای حل اختلافات در منطقه تبدیل کند. در جریان مراسم تحلیف آیت الله ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور منتخب عراق ، برهم صالح ، رئیس جمهور عراق ، دعوت نامه رسمی برای شرکت در نشست بغداد به عراق ارائه کرد که مورد تأیید رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

طبیعی است که در این دیدار تاریخی ، برخی مسائل مهم از جمله اختلافات ایران ، سوریه ، عربستان سعودی و ترکیه مورد توجه دولت میزبان و رهبران شرکت کننده قرار گیرد.

ایران و عربستان سعودی در چهار دهه گذشته بر سر نقش مخرب عربستان سعودی در محور مقاومت و موضع فرقه ای رژیم آل سعود در ساختار مذهبی محور دینی دچار اختلافات سیاسی شده اند. او از نظر مالی و سیاسی عملیات گسترده ای را علیه حزب الله لبنان انجام داد ، بنابراین اعتراضات 14 مارس علیه مقاومت لبنان دستورات لازم را مستقیماً از سفارت عربستان دریافت کرد.

در جریان بحران سوریه که از مارس 2011 آغاز شد ، عربستان سعودی تا کنون بیش از 80 میلیارد دلار کمک مالی به گروه های تروریستی به درخواست آمریکا و انگلیس برای سرنگونی دولت علوی در سوریه ارائه کرده است. در یمن ، عربستان بیش از 6 سال صرف کرده است حذف حوثی های شیعه از ساختار قدرت ، جنگی بی رحمانه را بر مردم یمن تحمیل کرد که در آن ده ها هزار زن و کودک یمنی قربانی این جنگ نابرابر شدند. در این جنگ وحشیانه 14 کشور تحت عنوان ائتلاف سعودی به رژیم پیوستند و هزینه انجام شده در این 6 سال 350 میلیارد دلار برآورد شده است.

در سوی دیگر مناقشه منطقه ای ترکیه قرار دارد که در ابتدا در بحران سوریه با عربستان سعودی ، اردن ، قطر و امارات متحده عربی بود اما پس از سقوط دولت عبدالفتاح السیسی با این چالش روبرو شد. دولت محمد مرسی در مصر با ترکیه از حامیان اصلی اخوان المسلمین در مصر و لیبی است و این با سیاست های عربستان سعودی و دولت ژنرال عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر مغایرت دارد.

اردن به عنوان یک بازیگر حاشیه ای ، نقشی کاملاً غیرشفاف و لغزنده در رویدادهای منطقه ایفا می کند و گاهی با عربستان سعودی و مصر و گاهی با این دو کشور درگیری منافع وجود دارد.

مصر به عنوان بزرگترین کشور عربی و به دلیل دریافت کمک های مالی از ایالات متحده ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ، طبیعتاً سیاست های این سه کشور را دنبال می کند و نمی تواند به طور مستقل تصمیم بگیرد که با ایران رابطه ای پایدار برقرار کند.

بنابراین ، انتظار نمی رود که در اجلاس سران ایران ، اردن ، عربستان ، سوریه ، مصر ، کویت ، ترکیه و عراق معجزه ای رخ دهد ، اما حداقل منطقه به سمت کاهش تنش های سیاسی و رسانه ای و آتش بس بین کشورهای منطقه حرکت می کند. به

البته دولت سیزدهم نیز تمایل دارد سیاست خارجی خود را بر روی همگرایی منطقه ای متمرکز کند تا از ادامه تنش های موجود جلوگیری کند ، که کاربر اصلی آن فقط رژیم صهیونیستی است.

310311

دکمه بازگشت به بالا