عمومی

مهم‌ترین چالش کارلوس کی‌روش – باراناخبر

روی کاغذ، انگلیس می تواند دوباره برنده شود، اما عامل انگیزشی کی روش، که سومین سرمربی باتجربه تاریخ جام جهانی است، چیزی است که می تواند تعادل ها و معادلات قابل تصور را به هم بزند. علاوه بر این، کی روش به خوبی از اهمیت اولین بازی در جام جهانی آگاه است. او هرگز در اولین بازی خود در این مسابقات در سه فصل گذشته شکست نخورده است.

به گزارش باراناخبر شرق وی نوشت: مسابقات جام جهانی قطر از هفته آینده آغاز می شود و تیم ملی ایران باید در اولین بازی پس از آن روز به مصاف انگلیس یکی از مدعیان قهرمانی این دوره از رقابت ها برود. از باز شدن روی کاغذ و با در نظر گرفتن اختلاف سطح تیم‌های ملی ایران و انگلیس، مشخص است که انگلیس اول قهرمان می‌شود، اما مشکل اینجاست که ایران فاکتور مهمی در اختیار دارد که می‌تواند از آن برای بر هم زدن معادلات استفاده کند: کارلوس کی روش. .

این پرتغالی برای چهارمین بار در جام جهانی حضور دارد و از این نظر سومین مربی تاریخ است. یعنی در طول تاریخ رقابت های جام جهانی فقط دو مربی دیگر در مقایسه با کارلوس کی روش تجربه بیشتری دارند. همین موضوع می تواند معادلات را بر هم بزند و کافی است انگلیس کار آسانی با ایران نداشته باشد. البته کی روش پیش از این و زمانی که در جام جهانی گذشته هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت نشان داده است که به راحتی توسط نام های بزرگ شکست نمی خورد و از قبل بازنده نیست. شکست کم یک گل مقابل آرژانتین در جام جهانی 2014 برزیل و اسپانیا در جام جهانی 2018 گواه این موضوع است. در عین حال فاصله فوتبالی این دو کشور با ایران به حدی بود که از قبل حریفان را برنده اعلام می کردند و حتی تصور می کردند گل های زیادی به دست می آورند.

حالا کی روش در چهارمین حضور خود باید به مصاف یک قدرت جهانی دیگر یعنی انگلیس برود. این تیم شاید مهم ترین چالش تاریخ کارلوس کی روش در جام جهانی باشد. او سال ها در لیگ برتر فوتبال این کشور مربیگری کرده و سیستم مربیگری و مسابقات انگلیس را به خوبی می شناسد. با این حال، کی روش در دوره های مختلف رویارویی با رقبای خود در جام جهانی، هرگز نتوانسته یکی از قوی ترین تیم های قهرمان جام جهانی را شکست دهد. او نه با تیم ملی پرتغال و نه با تیم ملی ایران مقابل چنین رقبای پیروز نشده است.

کارلوس در سال 2002 موفق شد برای اولین بار آفریقای جنوبی را به جام جهانی برساند اما در آستانه شروع این رقابت ها برکنار شد تا این مربی پرتغالی فرصت حضور در جام جهانی را از دست بدهد. او هشت سال دیگر صبر کرد تا سرانجام فرصتی برای چشیدن طعم جام جهانی پیدا کرد. کژروزی این بار با تیم کشورش پرتغال به جام جهانی رسید و برای اولین بار در دوران حرفه ای خود توانست از گروه خارج شود. در آن زمان کارلوس بهترین پیروزی خود در جام جهانی را کسب کرد و موفق شد تیم کره شمالی را با نتیجه 7 بر صفر شکست دهد. در آن جام، پرتغال با برزیل و ساحل عاج همگروه شد و دو تساوی مشابه صفر بر صفر برابر آنها به ثبت رساند. به این ترتیب برزیل بزرگترین رقیبی بود که کی روش در جام جهانی با آن روبرو شد اما نتوانست برنده شود. او با همان پنج امتیاز راهی مرحله یک هشتم نهایی شد، اما با یک گل مغلوب اسپانیا شد که در همان دوره قهرمان جام جهانی شد. به این ترتیب کی روش اولین شکست خود در جام جهانی را مقابل یکی از تیم های قهرمان جهان متحمل شد و از دور مسابقات کنار رفت.

در جام جهانی 2014 و 2018 که هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت نتوانست مقابل رقبای مهم پیروز شود. او در برزیل با یک گل با آرژانتین شکست خورد تا به سومین حریف مهمی که در جام جهانی با آن روبرو بود نرسد. تساوی بدون گل مقابل نیجریه و شکست تلخ 3-1 مقابل بوسنی به شانس ایران و کارلوس کی روش در جام جهانی پایان داد. در سال 2018 که آنها با اسپانیا، دیگر قهرمان جهان دوباره گروه شدند، بارها و بارها با نتیجه 1-0 شکست خوردند تا در گروهی که 4 امتیاز کسب کردند و مراکش را شکست دادند و با پرتغال مساوی کردند، باز هم این شانس را داشتند که جبران کنند. آنها از دست دادند. مرحله هجدهم جام جهانی

اساسا کارنامه این مربی در جام جهانی به اندازه تجربه او در این جام نیست زیرا از 10 مسابقه تنها دو برد وجود دارد و تعداد باخت ها و تساوی ها به 4 رسیده است. حالا کارلوس با چنین رزومه ای باید خود را برای رویارویی با انگلیس، دیگر تیم با سابقه قهرمانی جهان در اولین دیدار ایران در جام جهانی قطر آماده کند. با توجه به سن کارلوس کی روش و تجربیاتی که به دست آورده، انگلیس می تواند مهمترین چالش فوتبالی کارلوس کی روش در جام جهانی باشد. درست است که اختلاف سطح بازیکنانی که کی روش در این جام با رقبای انگلیسی دارد همچنان پابرجاست اما این سومین بار است که کی روش ایران را در جام جهانی هدایت می کند و بیشتر از دفعات دیگر بازیکن دارد. در اختیار او که تجربه دارند حضور در فوتبال اروپا نیز در بالاترین سطح یعنی لیگ قهرمانان اروپا است. روی کاغذ، انگلیس می تواند دوباره برنده شود، اما عامل انگیزشی کی روش، که سومین سرمربی باتجربه تاریخ جام جهانی است، چیزی است که می تواند تعادل ها و معادلات قابل تصور را به هم بزند. علاوه بر این، کی روش به خوبی از اهمیت اولین بازی در جام جهانی آگاه است. او هرگز در اولین بازی خود در این مسابقات در سه فصل گذشته شکست نخورده است. آنها با پرتغال مقابل ساحل عاج بدون گل مساوی کردند، ایران یک بار مقابل نیجریه بدون گل مساوی کرد و بار دوم مراکش را با یک گل شکست داد. اگرچه سه حریف اولی که در اولین دیدارهایش در جام جهانی با آن روبرو شد، از کشورهای آفریقایی بودند، اما محاسبات صعود او به گونه ای است که اولین بازی خود در جام جهانی را از دست نخواهد داد. اگر این سناریو برای کی روش و تیم ملی ایران تکرار شود، با توجه به اینکه انگلیس قوی ترین تیم گروه دوم جام جهانی است، کی روش می تواند برای دومین بار شانس صعود به یک هشتم نهایی را داشته باشد. ایران برای اولین بار در این مرحله».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا