عمومی

قهرمان‌سازی از یک خرابکار در ایران!

باعث افتخار است که یکی از ایرانی ها توانسته در فرمول 1 رانندگی کند، اما نکته اینجاست که واقعیت ها را نیز باید در نظر گرفت. یکی واقعیت تصادف جنجالی او در آخرین روز مسابقه و دیگری نحوه ورود او به فرمول 1.

به گزارش باراناخبر، این روزنامه شرق وی نوشت: این روزها نام نیکلاس لطیفی در فضای رسانه ای ایران به ویژه رسانه های پیچیده ورزشی مطرح شده و هر منبعی به نوعی سعی در انتشار اطلاعاتی از وی داشته است. نیکلاس لطیفی، راننده کانادایی-ایرانی تیم ویلیامز در مسابقات معتبر جهانی فرمول 1 حضور دارد.تا اینجا اولین چیزی که می تواند مهم ترین نکته باشد اتفاق افتاده است: این که یک راننده درجه یک، یکی از آنها رفتن به ایران، توانسته در مسابقات جهانی فرمول 1 شرکت کند، ارزشش را دارد. نیکلاس از سال 2020 در این مسابقات معتبر شرکت کرده است و سعی کرده در کنار سایر ستاره های رانندگی مشهور جهان نامی برای خود دست و پا کند. تا اینجا شاید موضوع خوبی برای فضای رسانه ای ایران باشد که یک ملت دوگانه که یکی از آنها به ایران بازگشته است در بالاترین سطح رقابت در دنیای خودرو فعالیت می کند. اکنون همانطور که گفته شد او از سال 2020 در فرمول 1 حضور دارد و این خبر جدید نیست.

موضوعی که اخیراً در رسانه ها مطرح شده است مربوط به اتفاقی است که در باند یاس مارینا در ابوظبی رخ داد. نه اینکه نیکولا لطیفی حتی در یکی از تورنمنت های گرندپری توانسته بود کار مهمی انجام دهد و عنوان قهرمانی را به دست آورد، بلکه چون تصادف او سرنوشت خلبان قهرمان این مسابقات را تحت تاثیر قرار داده است، بی حال شده است. داستان او قابل توجه و البته تا حدودی مشکوک است. مسابقه ابوظبی آخرین مرحله گرندپری این فصل با دو خلبان به نام‌های لوئیس همیلتون و مکس فراتپن بود که این فرصت را داشتند که قهرمان فرمول 1 سال 2021 اعلام شوند. همیلتون که قبلاً هفت عنوان قهرمانی را کسب کرده بود و برابر با شوماخر افسانه ای، با ثبت هشتمین عنوان خود در تلاش بود تا نام خود را در تاریخ فرمول 1 ماندگار کند. او اتفاقاً شش دور جلوتر بود و 11 ثانیه از رقیبش فراشتاپن جلوتر بود. در حالی که جهان فرمول 1 خود را برای هشتمین قهرمانی و تاریخی همیلتون آماده می کند، نیکلاس لطیفی به طور ناگهانی با ماشین خود برای یک حادثه اضطراری از پیست خارج شد. با چنین تصادفی یک خودروی ایمن برای مدیریت عملکرد وارد باند فرودگاه شده است.

طبق قوانین وقتی یک خودروی ایمن وارد پیست می شود به این معنی است که اتفاقی در پیست افتاده است که رانندگان باید سرعت خود را کم کنند و منتظر بمانند تا پیست پاک شود. با این حال، بد بود که فاصله 11 ثانیه ای بین ارسال کنندگان و همیلتون رهبر با ظهور یک خودروی ایمن از بین رفت و این بار فقط کسانی که زودتر از خط پایان عبور کرده بودند می توانستند قهرمانی را کسب کنند. در اتفاقی مشکوک تر، خودروی ایمن تا پایان مسابقه یک دور روی پیست ایستاد و در دور آخر پرتاب شد تا رانندگان مسابقه را از سر بگیرند. اینجا بود که فراشتاپن که قبل از تصادف لطیف با هوشیاری عجیبی لاستیک ماشین را عوض کرده بود در دور پایانی از همیلتون سبقت گرفت و قهرمان شد. همیلتون و تیم بریتانیایی به رهبری راننده بریتانیایی نمی توانستند باور کنند که اتفاقی که افتاده این است که فرصت تاریخ سازی را از دست داده اند. تصادفی که نیکولا لطیفی داشت در واقع قهرمانی را از دست مرسدس خارج کرد و در اختیار تیم ردبول قرار داد تا بیشتر صحبت کنند و درباره آن صحبت شود.

در حال حاضر رسانه های مطرح دنیا در مورد احتمال عمدی بودن یک تصادف ظریف صحبت می کنند تا همیلتون قهرمان نبوده و خود همیلتون وارد این موضوع شده و آن را نامشخص توصیف کرده است. از سوی دیگر برخی کارشناسان می گویند محل تصادف نیکولا لطیفی جایی نبوده که وی بخواهد کنترل خودرو را از دست بدهد و با دیوارها برخورد کند. در چنین فضایی دیروز خود لطیفی مصاحبه ای انجام داد که گفت کارش عمدی نبوده و از همیلتون عذرخواهی کرد.

در ایران اما واکنش ها نسبت به این اتفاق متفاوت بوده و بسیاری از او به عنوان یک قهرمان واقعی یاد کرده اند، علیرغم خرابکاری بزرگی که این راننده ایرانی-کانادایی متوجه شده است! موضوعی که به خودی خود ممکن است در معرض تحلیل بیشتر رویدادهای اجتماعی قرار گیرد. البته همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، باعث افتخار است که یکی از ایرانی ها بتواند در فرمول 1 رانندگی کند، اما نکته اینجاست که باید به واقعیت ها نیز توجه کرد. یکی واقعیت تصادف جنجالی او در آخرین روز مسابقه و دیگری نحوه ورود او به فرمول 1.

نیکلاس، پسر مایکل لطیفی، یکی از بزرگترین سرمایه گذاران کانادایی است که 10 درصد از سهام مک لارن را خرید تا پسرش را مجبور به رهبری تیم ویلیامز کند. درست است که نیکولا، که از سنین پایین در سطح حرفه ای شروع کرد، راننده ای تا حدودی قابل اثبات است، اما در دنیای حرفه ای خود او را یک «راننده پولی» می دانند. یعنی کسانی که با ورود اسپانسر به یک تیم راننده می شوند. این تا حدودی رایج است، اما گاهی اوقات به منبع طنز برای رانندگان حرفه ای نیز تبدیل می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا