بین الملل

فشارهای آمریکا در پس تعویق سفر وزیر خارجه لبنان به نیویورک

روزنامه‌های لبنانی اعلام کردند که فشارهای آمریکا و محاسبات مالی موجب به تأخیر افتادن سفر وزیر خارجه لبنان به نیویورک شد.

به گزارش باراناخبر، روزنامه الاخبار لبنان نوشت: لبنان به نظر می‌رسد در آستانه یک جنگ سیاسی بزرگ داخلی و خارجی درباره تمدید فعالیت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) است. فشارهای خارجی بر مسؤولان لبنانی درباره موضع این کشور ازبابت این پرونده وجود دارد.

این روزنامه نوشت: عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان در جریان دیدار با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان خواهان تأمین هزینه حدود ۱۰ هزار دلار برای هزینه‌های سفر هیئت لبنان به نیویورک برای پیگیری جلسه شورای امنیت در اواخر ماه میلادی جاری درباره تمدید فعالیت یونیفل شد. میقاتی وی را به یوسف خلیل، وزیر دارایی ارجاع داد. یوسف خلیل نیز به بوحبیب گفت که باید یک درخواست کتبی درباره هزینه‌ها ارسال کند. زمانی که بوحبیب گفت که وقتی برای ارسال درخواست کتبی وجود ندارد و پیشنهاد داد که این مساله با هزینه خزانه حل شود خلیل بر موضع خود پافشاری کرد و همین مساله موجب شد تا وزیر خارجه به لغو سفر اشاره کند. تماس‌های سیاسی برای تأمین هزینه سفر بوحبیب به نیویورک از خزانه افزایش یافت و به اینجا ختم شد که وزیر خارجه امروز (چهارشنبه) به نیویورک برود.

این روزنامه نوشت: براساس اطلاعات فاش شده دلایل دیگری پشت به تأخیر افتادن سفر بوحبیب وجود دارد که از جمله آن دریافت یک پیام از آمریکا از طریق سازمان ملل است. وزارت خارجه آمریکا با فراهم کردن گارد امنیتی برای هیئت لبنان در نیویورک مخالفت کرده است. این یک مساله بی‌سابقه است چرا که وزارت خارجه آمریکا همواره برای هر وزیر خارجه گارد امنیتی را فراهم می‌کند. زمانی که بوحبیب درباره دلایل این مخالفت به سازمان ملل مراجعه کرد سازمان ملل وی را به وزارت خارجه آمریکا ارجاع داد. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که وی باید به سفارت آمریکا در بیروت برود. از این مساله فهمیده می‌شود که آمریکا نمی‌خواهد بوحبیب به نیویورک برود.

به نظر می‌رسد لبنان می‌خواهد اصلاحات سال گذشته میلادی درباره یونیفل لغو شود. براساس اطلاعات به دست آمده لغو بندی که درباره آن توافق صورت گرفته است تقریبا محال است. تنها چیزی که لبنان می‌تواند به آن برسد حفظ بند کنونی بدون اضافه کردن اصلاحات جدیدی است که اختیارات نیروهای یونیفل را گسترش بدهد. به ویژه اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت برخی کشورهای عربی به دنبال افزایش این اختیارات هستند. پیش‌نویس قطعنامه‌ای که بعد از حدود یک هفته دیگر صادر خواهد شد به دست بیروت رسیده است و به لبنان ابلاغ شده متنی که فرانسه تهیه کرده است قابل اصلاح نخواهد بود. لبنان خواهان اصلاح مکانیزم آزادی تردد در بندهای ۱۶ و ۱۷ شده بود.

در این راستا منابع این سؤال را مطرح کردند که چرا طرف‌های ذیربط مذاکره‌ای برای مهار تلاش‌های آمریکا و هم‌پیمانانش برای ایجاد مکانیزم‌های میدانی به نفع رژیم صهیونیستی مثل آزادی تردد برگزار نمی‌کنند. تصمیم تمدید فعالیت یونیفل با استناد به گزارش‌های میدانی صورت می‌گیرد که خود یونیفل بعد از گفت‌وگو با افسران و هماهنگی بین آنها و ارتش لبنان به شورای امنیت ارائه می‌شود. بیشتر گزارش‌ها بر عملکرد نامناسب ارتش لبنان برای مهار حزب‌الله و تحرکات میدانی آن در منطقه فعالیت نیروهای یونیفل در جنوب لبنان متمرکز است.

منابعی نیز به روزنامه اللواء گفتند، بوحبیب سفر خود را به دلایل لجستیکی درباره تأخیر وزارت دارایی در تأمین هزینه‌های لازم برای خریدن بلیط و هزینه‌های دیگر به تأخیر انداخته است و زمانی که بلیط سفر در اولین فرصت ممکن فراهم شود این سفر انجام خواهد شد و لغو نهایی این سفر درست نیست بلکه این یک سفر ضروری است و باید انجام شود.

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا