عمومی

غنی‌سازی 20 درصد زودتر از موعد؟

طبق آنچه مجلس شورای اسلامی تصویب و مهلت دو ماهه برای اجرای آن تعیین کرد ، اجرای آن باید از 12 بهمن یا 18 بهمن آغاز می شد. مهم است که سخنگوی دولت از آغاز غنی سازی 20 درصدی خبر دهد. فردو ممکن است 20 درصد زمینه غنی سازی داشته باشد. از طرف دیگر پارلمان از دولت خواسته بود دو ماه صبر کند تا مشخص کند آیا اتحادیه اروپا به 11 تعهد خود عمل می کند یا خیر. برای دولت راحت بود که زودتر چنین اقدامی را شروع کند.

غنی سازی 20 درصدی به معنای خروج ایران از برجام نیست. این به کمیسیون مشترک برجام و تفسیر آن بستگی دارد. وظیفه اصلی کمیسیون رسیدگی به وضعیت برجام است. در این رابطه ، کمیسیون باید بررسی کند که آیا تخلف آشکاری صورت گرفته است یا خیر. طبق برجام ، ایران مجاز به غنی سازی تا 3.67٪ بود که در ژوئیه 2009 محدودیتهای غنی سازی را برداشته و به 5٪ افزایش داد. افزایش ثروت به 20٪ و فعال سازی فردو دو موضوعی است که با برجام مغایرت دارد. زیرا قرار بود فردو یک مرکز تحقیقات فیزیکی در پلاسما باشد. اما در نوامبر 2009 ، ایران در اعتراض به طرف مقابل و پیش فرض ، غنی سازی در فردو را از سر گرفت. در حالی که این موارد به آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش شده و همکاری همچنان ادامه دارد ، در اینکه ایران از قوانین بین المللی تخطی می کند شکی نیست.

ممکن است این سوال وجود داشته باشد که ایالات متحده درمورد اقدام ایران چه روندی را طی خواهد کرد ، اما مسئله مهم این است که چین و روسیه با این اقدام ایران به ایالات متحده خواهند رفت. در حالی که بعید است اقدام ایران منجر به بازنگری در رفتار طرف مقابل شود. تجربیات سالهای 2005 و 2006 صحت این موضوع را نشان می دهد. ممکن است مجلس شورای اسلامی اقداماتی را برای حذف اهرم تحریم از مخالفان در نظر گرفته باشد. تا زمانی که با قدرت تحریم ها بر ایران فشار وارد شود ، بعید به نظر می رسد که شاهد تغییر رفتار آنها باشیم. اگر پارلمان واقعاً بخواهد رفتار طرف مقابل را مورد بازبینی قرار دهد ، باید گام هایی بردارد که باعث افزایش تولید ملی در ایران و رفع موانع آن شود. این باعث می شود که اهرم تحریم ها برای طرف مقابل بی اثر باشد. در این مرحله است که دست ایران برای رویارویی بازتر خواهد بود. چنین رفتار رادیکالی دوستان ایران را به سمت کسانی سوق می دهد که در حال حاضر برای ایجاد دردسر برای ما خصمانه اند.

311311

دکمه بازگشت به بالا