عمومی

علت گرانی عجیب حبوبات چیست؟

«در بازار عدس مافیا بازی است، به قول خودمان می گوییم عدس مثل قمار است. قیمت یک چیز در صبح و قیمت در بعد از ظهر است. این شایعات ادعای یکی از فروشندگان حبوبات در بازار مصلی مشهد به دلیل گرانی حبوبات است.

به گزارش باراناخبر، روزنامه خراسان در ادامه می نویسد: بازدید میدانی ما از این بازار نشان داد که قیمت حبوبات طی یک ماه گذشته افزایش یافته است و این در حالی است که مسئولان اذعان دارند که این افزایش قیمت با تورم سالانه مطابقت دارد از سوی دیگر. هیچ قانون قیمت گذاری تایید شده ای برای محصولات غلات وجود ندارد.

کمبود آب؛ دلیل گرانی حبوبات ایرانی

بازار مصلی که می روم قیمت عدس و لوبیا و لوبیا قرمز را می پرسم. یکی از فروشندگان می گوید: عدس ایرانی به دلیل بالا بودن قیمتش در بازار سقوط کرده و به 45 هزار دلار رسیده است. حدود یک ماه و نیم پیش لوبیا چیتی 38000 بود اما الان به 43000 رسیده است البته از 10 روز پیش کیلویی 2000 دلار به 3000 دلار افزایش یافته است. «لوبیا قرمز شیراز 33 هزار دلار بود در حالی که 10 روز پیش 28 هزار دلار بود.

وی گفت: لوبیا ایرانی به دلیل کمبود آب رشد نمی کند و قیمت آن افزایش یافته است.

یکی دیگر از فروشندگان می گوید: یکی از مراکز کاشت عدس بجنوردی و اردبیلی است. وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل کمبود بارندگی در بجنورد که تقریباً 90 درصد آنها در دست نداشتند و اردبیلی کمتر از برداشت آنها بود، بنابراین عدس ما بیشتر از آسیای میانه و کانادا وارد می شود.

افزایش قیمت ارز

فروشنده دیگری درباره قیمت های یک ماه گذشته می گوید: قیمت حبوبات 38 هزار تومان بود اما الان حداقل 44 هزار تومان است. عدس حدود 39 هزار دلار است اما الان 43 هزار شده است. لوبیا قرمز 29 هزار دلار قیمت دارد اما در حال حاضر از 33 هزار تا 34 هزار دلار فروخته می شود.

وی ادامه می دهد: امسال بازار گرمای اسفند هر سال را ندارد و مردم زیاد خرید نمی کنند. قیمت ارز بر کالاها، به ویژه کالاهای خارجی تأثیر می گذارد. با افزایش قیمت دلار، قیمت حبوبات نیز افزایش می یابد.

فروشنده دیگری گفت: “آنها 4200 دلار برای حبوبات پرداختند، اما اکنون آنها را بریده اند.”

فروشنده دیگری درباره قیمت ها می گوید: قیمت حبوبات برای خرید ما 38 هزار و 500 تومان است و اخیراً 41 هزار و 500 تومان شده است. «لوبیا قرمز را 27 هزار دلار می خریدیم اما اخیرا آن را 28 هزار و 500 دلار می خریدیم.

وی گفت: یکی از دلایل گرانی صادرات کالا به افغانستان و پاکستان است. گاهی آنقدر صادر می شود که کمر فروشنده شکسته می شود. اگر دقت کرده باشید دو سال پیش کیلویی عدس 3000 دلار بود اما الان تقریبا 40 هزار تومان شده یعنی 10 برابر شده است. الان اجناس آنقدر گران شده که همه حبوبات 40 هزار دلار گران شده است. «البته قیمتی که مصرف کننده می خواهد به آن برسد به 50 هزار تا 60 هزار دلار می رسد.

مافیا در بازار لنز

فروشنده جوانی به دلیل افزایش قیمت می گوید: در بازار عدس مافیا وجود دارد. در اصطلاح ما می گوییم عدس مانند قمار است. صبح قیمت یک چیز است و بعد از ظهر قیمت یک چیز دیگر. بازار عدس چون وارداتی است مافیایی است. مثلاً عده ای با واردکنندگان در تماس هستند و مطلع می شوند که قیمت عدس طی یک هفته تا 10 روز دیگر کیلویی 5000 دلار افزایش می یابد. سپس طرفی که همیشه 20 تن می‌خرد، بلافاصله 100 تن عدس می‌خرد».

فروشنده دیگری می افزاید: کشاورز چون گرایش مشخصی ندارد، باران را پس انداز می کند و سوداگران قیمت را بالا می برند. بارهای ایرانی همیشه قیمت بالاتری نسبت به بارهای خارجی دارند. پینتو 10 روز پیش 38 هزار دلار بود اما الان 40 هزار دلار است، لوبیا قرمز 28 هزار، الان 31 هزار دلار است، در حالی که عدس قبلا 32 هزار دلار بود و الان بیش از 40 هزار دلار است. “

فروشنده دیگری می گوید: کالاهای مدیریت شده گران می شوند اما کالاهای مدیریت شده ارزان نمی شوند. گاهی اوقات لوبیا بلافاصله در روز 50 درصد گران می شود. صبح از خواب بیدار می شوید، می بینید که ظرف یک هفته اقلام از مرکز گرفته شده و هیچکس پاسخگو نیست.

یکی دیگر از فروشندگان می گوید: یک ماه است که قیمت دلار به اصطلاح به دلیل گرانی ارز افزایش پیدا نکرده است. هیچ نظارتی وجود ندارد و هرکس هر کاری می خواهد انجام می دهد».

یکی دیگر از فروشندگان می گوید: «اگرچه رکوردهای کشاورزان مانند دستمزد کارگران افزایش یافته است، نظارتی وجود ندارد.

بازرسان جهاد کشاورزی توجیهی ندارند

یکی از فروشندگان درباره قیمت ها می گوید: قیمت لوبیا سبز یک ماه پیش 39 هزار تومان بود در حالی که الان 44 هزار تومان است. لوبیا قرمز زمانی 27000 قیمت داشت و اکنون 33000 است.

وی گفت: تاجران نباید بیاورند. تجار تهران می گویند همیشه 100 تن در روز خواهد بود، اما اکنون به 20 تا 30 تن رسیده است. همیشه صد واردکننده بوده، اما الان دو شرکت جداگانه وارد می کنند. می گویند تا دیروز در دست صنعت و معدن بود اما الان در دست جهاد کشاورزی است. ما تا زمانی که اینها توجیه نشود، رابطه جنسی نمی آوریم. چون چیزهایی از ما می خواهند که آموزشی نیست».

ثبت نام مالیاتی کارتخوان ها

یکی دیگر از فروشندگان می گوید: «مالیاتی که آنها می خواهند بر کارتخوان ها وضع کنند در نهایت به ضرر مصرف کننده خواهد بود. در همان هفته اول، برخی از همکاران ما بدون اطلاع قبلی به دلیل مالیات، از دستگاه کارتخوان جدا شدند. می گویند مالیات باید ثبت شود. در نتیجه ما باید سود خود را افزایش دهیم و قیمت ها را افزایش دهیم تا هزینه مالیات را پوشش دهیم.»

محصولات غلات دارای مقررات قیمت گذاری مصوب نیستند

ناصر شعربافیان، مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: آنچه ما نظارت می کنیم بر اساس قوانین و مقرراتی است که فروشندگان باید رعایت کنند و نظارت ما بر اساس درصد سود است. این حاشیه سود برای خرده فروشان غلات 12 درصد و برای خرده فروشان غلات کامل 3 درصد است. بنابراین می توانید شاهد گرانی در بازار باشید که با نظارت ما قابل حل نیست زیرا نظارت ما بعد از خرید واحدهای عمده فروشی و بنکداران است. از تولیدکنندگان می خرند که تولیدکنندگان به دلایل مختلف می توانند قیمت محصول را افزایش دهند زیرا محصولات باغی و کشاورزی آنها کد قیمت مصوب ندارد. «لذا در صورت اطلاع مردم مبنی بر پرهزینه بودن فروش، با ارسال پیامک به سامانه 3000765555 یا تلفن 124 بررسی می کنیم.

هماهنگی تنظیم بازار برای حبوبات

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت مصوبی برای محصولات باغی و کشاورزی وجود ندارد، گفت: این سیاست کلان کشور است؟

شعربافیان می افزاید: تاکنون چندین واحد را به عنوان عرضه مستقیم هماهنگ کرده ایم که کالاهای خود را با حاشیه سود کمتر عرضه می کنند. «در واقع این مشکل با عرضه مستقیم کالا از طریق فروشگاه ها حل می شود.

وی با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی توجیهی ندارد و آموزش های لازم را به تجار نمی دهد، گفت: به نظر من چنین استدلالی درست نیست. چون واردکنندگان راه خود را می دانند، باید برای واردات سفارش دهند. تا حالا اگر مجوز را سازمان صنعت، معدن و تجارت می داد، الان جهاد کشاورزی می دهد. در حال حاضر تغییر زیادی وجود ندارد که نیاز به آموزش داشته باشد. به نظر من این استدلال درست نیست و اصلا آن را تایید نمی کنم. به دلیل این قانون هیچ وقفه یا تغییری در سیستم ایجاد نشده است.»

باقلا در کشور کم نداریم

مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: جمع آوری موضوع خاصی است که باید در کشور یک کاستی باشد. ما هیچ کمبودی در زمینه غلات در کشور نداریم. مسائل مافیایی هم وجود ندارد. افزایش قیمت ها نیز متناسب با تورمی است که هر سال در کشور وجود دارد. بنابراین نمی‌توانیم این افزایش قیمت را به جایی برسانیم که مافیا وجود داشته باشد.

وی در خصوص قیمت برخی از اقلام حبوبات می افزاید: قیمت لوبیا ایرانی و درجه یک از 44 تا 48 هزار دلار، عدس ایرانی یا کانادایی از 43 تا 47 هزار دلار و لوبیا قرمز درجه یک ایرانی از 32 تا 36 است. . هزار دلار. “.

واکنش عجیب روابط عمومی جهاد کشاورزی

برای تکمیل این گزارش سعی کردیم با جنت مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مصاحبه کنیم اما وی مسئولیتی نداشت، بنابراین از روابط عمومی این سازمان خواستیم هماهنگی لازم را انجام دهند، می توانم با شما تماس بگیرم. آنها زن، فرزند و خانواده دارند. اگر بخواهم در این تعطیلات زنگ بزنم، باید پیاده بروم. یک روز قبل و بعد باید با شما مصاحبه شود. «پخش زنده نیست، گزارش است» و ارتباط بین قطع می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا