طراحی سامانه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های دعاوی برای افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌های حقوقی

توسط محققان کشور به نتیجه رسید؛

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی سامانه جمع ثبت و پیگیری امور حقوقی برای دسترسی سریع و آسان به تمام سوابق و مدارک پرونده‌های حقوقی شدند.

نرگس نظری، معاون اجرایی یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: این شرکت با تکیه بر دانش و تجربه چندین ساله از سال ۱۳۸۲ شروع به فعالیت کرده و سامانه حقوقی شهرداری را پوشش داده است. تمام امور و پرونده‌های دعاوی شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌ها از طریق سامانه ای که خودمان در شرکت طراحی کردیم انجام می شود.

وی با بیان اینکه تمام پرونده‌هایی که در مراجع قضایی تشکیل شده، در این سامانه ثبت می‌شوند، اظهار کرد: تمام پرونده‌ها بر اساس قوانین آئین دادرسی هوشمندسازی شده و فرآیند قضایی توسط پیامک و ایمیل به کاربر اعلام می‌شود.

نظری با اشاره به اینکه کاربران می‌توانند اوراق قضایی خود را توسط سامانه جامع هوشمند بررسی کنند، تصریح کرد: این سامانه برای سازمان‌ها بسیار کارآمد است و باعث می‌شود تا دیگر نگران این نباشند که مراحل فرآیند‌های قضایی خود را فراموش کنند، زیرا این سامانه کاربران را در اسرع وقت مطلع می‌کند.

معاون اجرایی این شرکت دانش‌بنیان افزود: سامانه جلسات و مصوبات از دیگر حوزه‌های تخصصی این شرکت محسوب می‌شود که از سال ۱۳۸۶ در حال اجراست. تمام جلسات دفتر شهردار به صورت کاملا واقعی براساس این سامانه انجام می‌شود و سازمان‌های شهرداری می‌توانند بر اساس قوانین جلسات و مصوبات در این سامانه بارگذاری می‌کنند. این سامانه علاوه‌بر سازمان‌های شهرداری، حوزه‌های بانکی و سازمان اوقاف، شرکت سایپا و ایرانسل را پوشش می‌دهیم و در حوزه تخصصی حقوقی به سازمان‌ها و شرکت‌ها در راستای پیشبرد اهداف کمک‌رسانی می‌کنیم.

نظری با بیان اینکه امکان ثبت اطلاعات تمام فرم‌های حقوقی سازمان در این سیستم وجود دارد، مطرح کرد: این سامانه باعث افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌های حقوقی توسط فرم‌های سیستمی و جریان فرآیند‌های مرتبط می‌شود.

به گفته وی؛ کاربران اطلاعات، تصاویر و سوابق فرم‌های حقوقی و پرونده‌های حقوقی ثبت‌شده را با سرعت بسیار بالا می‌توانند در سیستم پیدا کنند و اقدامات لازم را در این حوزه برنامه‌ریزی کنند. کاربرد فناوری اطلاعات در افزایش کارایی، بهره‌وری سازمان‌ها و انتظارات مشتری در سامانه جامع ثبت و پیگیری امور حقوقی بسیار نقش موثری دارد.

معاون اجرایی این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به دلایل استفاده از این سامانه، خاطرنشان کرد: به دلیل طولانی بودن سیر گردش کار، امکان مفقود شدن نامه‌ها و پرونده‌های حقوقی وجود دارد، این سامانه نقش کارآمد خود را نشان می‌دهد. دسترسی سریع و آسان به تمام سوابق و مدارک پرونده‌های حقوقی، کیفری، و… از دیگر مزیت‌های این سامانه جامع است.

دکمه بازگشت به بالا