اقتصادی

صنعت باور ندارد که دانشگاه می تواند مسکلات را برطرف کند

رئیس دانشگاه تهران با انتقاد از ساختار فعلی دانشکده علوم و فناوری های نوین، بر توسعه زیرساخت های این دانشکده با توجه به ظرفیت های آن تاکید کرد.

به گزارش باراناخبر، محمد مقیمی در مراسم افتتاحیه دومین همایش علم- فناوری «کارآفرینی» دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه طی سخنانی به مدل سه بعدی ساختار، محتوا و بستر در قالب یک مدل ذهنی اشاره کرد. تهران که در تالار شهید احمدی روشن برگزار شد افزود: سازه باید به هم متصل و یکپارچه باشد تا به ماموریت اصلی برسد، البته زیرساخت ها نیز باید فراهم شود تا طرح ها و ایده های طراحی ناتمام اجرایی شود.

وی با بیان اینکه با بودجه های اندک نمی توان انتظار تغییرات ساختاری را داشت، افزود: بنابراین باید از راه های دیگری مانند کمک های خیرین برای تامین مالی استفاده کرد و در خصوص زیرساخت های ساختاری اقدام جدی صورت گیرد.

رئیس دانشگاه تهران با اعتقاد به اینکه نمی‌توان با ساختارهای سنتی سازمانی تعهدات جدیدی را برعهده گرفت، تاکید کرد: طراحی ساختار باید انعطاف‌پذیر باشد زیرا در آینده نیازمند بازنگری و مهندسی مجدد است.

مقیمی در ادامه گفت: نکته اصلی همه حرف ها نشان می دهد که مسائل کسب و کار تک بعدی نیست بلکه پیچیده، در هم تنیده و چند بعدی است.

وی با بیان اینکه این موضوع در مهندسی و کشاورزی به شدت در حال پیشرفت است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های کارآفرین باید برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر ادغام شوند، هرچند شرکت‌های بزرگ همیشه موثر نیستند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان این مثال که بعد از تأسیس شرکت های خارجی همه زیر یک چتر قرار گرفتند و ماهیت این شرکت های جدید با شرکت های بروکراتیک قدیمی متفاوت است، افزود: ماهیت مشکلات کشور فقط فنی و فنی نیست. فنی، بلکه روانشناختی، اجتماعی، فلسفی و کلامی، اقتصادی، مدیریتی در تجارت و… همه اینها را باید در دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه تهران دید.

مقیمی با بیان اینکه ایران جزو 5 کشور برتر دنیا در فناوری نانو است، ادامه داد: در عین حال بسیاری از مسائل حل نشده باقی مانده است.

وی با بیان اینکه نوع نگاه در طراحی میدان علاوه بر تخصص و حرکت در مرز دانش، نگاهی جامع است که ارائه آن در قالب یک حوزه جدید نیازمند مهارت های متعدد است، تصریح کرد: از نظر بستر. ارتباط صنعت و دانشگاه مهم است و باید دفتر ارتباط با صنعت (صنایع تاثیرگذار) در دانشگاه تهران ایجاد شود تا این ارتباط حفظ شود و محتوای آن توسعه یابد.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: هنوز مشکل ضوابط ارتباط با صنعت را داریم، صنعت معتقد نیست که دانشگاه بتواند مشکلات را حل کند، باید بین صنعت و دانشکده علم و صنعت تفاهم وجود داشته باشد. دانشگاه تهران».

به گزارش باراناخبر، از امروز به مدت 3 روز (2 تا 4 آبان 1401) دومین همایش کارآفرینی «علمی- فناوری» دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه تهران در دانشکده علوم و فناوری های نوین در حال برگزاری است. تهران. دانشگاه و مخاطبان دانشجویان هستند و ذینفعان دانش‌آموختگان و اعضای هیأت علمی، کارآفرینان دانشگاهی و صنعتی، صنایع مرتبط با مأموریت دانشکده، مؤسسات پشتیبان توسعه و نوآوری علمی- فناوری و همچنین دستگاه‌های اجرایی دولتی هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا