سیمرغی که پَر پَر شد

سیمر معروف جشنواره فیلم فجر در چهلمین دوره به دلیل بلاتکلیفی در جریان حذف شد که این سوال را مطرح می کند که چرا یک اتفاق چهل ساله بعد از این همه سال روش رای گیری معتبری ندارد؟!

به گزارش باراناخبر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران که در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر در سال 97 به جشنواره اضافه شد، همواره یکی از سیمرغ‌هایی بوده است که می‌توان به آن اشاره کرد.دلیل رای مردم می توانست برای تهیه کنندگان و نمایش فیلم مهم باشد اما امسال از سوی برگزارکنندگان جشنواره اعلام شد که حذف شده است.

مسعود نقاش زاده در گفت وگویی که از سوی روابط عمومی جشنواره برای رسانه ها ارسال شد، گفت:عملکرد کمیسیون نظارت بر جشنواره مردمی نشان می دهد که علیرغم تلاش بخش های مختلف زنجیره رای گیری، با توجه به پیچیدگی این فرآیند و وجود متغیرهای متعددی که در صحت نتایج نظرسنجی لحاظ شده است، اطمینان کامل از نتایج در بخش های مختلف آسان نیست. زیرا از خرید بلیت از تماشاگران واقعی تا حضور تماشاگر در سینما، گرفتن بلیت فیزیکی و دریافت پیامک از تماشاگر و در نهایت ثبت رای در سیستم، زنجیره ای از تکنیک ها و فرآیندهای مختلف انسان را در بر می گیرد. که باید در تمام مراحل قابل اعتماد باشد. او به صحت نتایج اعتماد داشت.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: از بررسی تیم های کارشناسی به این نتیجه می رسد که به دلیل برخی مشکلات از جمله مشکلات فنی در ارسال پیام که باعث عدم دریافت پیام توسط برخی از مخاطبان شده و همچنین قطع و قطع اینترنت در برخی از سینماها، نتایج. نظرسنجی های عمومی قابل اعتماد نیستند

در روزهای اخیر تهیه کنندگان مختلف نسبت به نحوه رای گیری اعتراض داشتند تا جایی که تهیه کننده شادروان در گفت وگو با باراناخبر اعلام کرد که مسابقه سمفا را برای زیر پا گذاشتن آرای مردمی فیلم فجر گرفتیم. متن کامل مصاحبه در این لینک قابل مشاهده است.

رای مردمی جشنواره فیلم فجر در سال های اخیر جنجال برانگیز بوده تا جایی که سال گذشته محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم سینمایی «ابلق» در گفت وگو با باراناخبر با بیان اینکه افرادی هستند، گویا چهره هستند، گفت: سیمرغ مردمی در این دوره از جشنواره هیچ اعتباری ندارد.

در سال‌های اولیه و تا همین دو سال پیش، مسئولیت آرای مردمی و برگزاری آن بر عهده خانه سینما بود و دو سال قبل از خانه سینما، تقسیم شد و به عهده سمفا قرار گرفت.

یادآوری می شود که در سال 96 به گزارش بدرقه خبرنگار باراناخبر از خانه سینما؛ این اتحادیه طبق معمول باید مسئولیت جشنواره سیمرغ مردی فیر را بر عهده می گرفت و آرا را به صورت الکترونیکی شمارش می کرد.

اما پس از گذشت شش روز از آغاز جشنواره فیلم فجر، منوچهر شهسواری، مدیرعامل خانه فیلم فجر در دیدار با علی آشتیانی پور (مدیر جشنواره فیلم فجر) به رسانه ها گفت: از نظر ما جشنواره فجر است. جشنواره فیلم ملک مشترک است و به کسی تعلق ندارد.» البته تصمیم گیری در مورد جشنواره توسط دبیرخانه و دبیرخانه انجام می شود، اما برای آرای مردمی، دوستان ما در دفتر جشنواره مدت هاست سعی کرده اند امکان فروش بلیت و رای گیری آنلاین را فراهم کنند. به توافق رسیده اند.

وی با تاکید بر اینکه ابقای الکترونیکی مورد تایید ما قرار گرفته است، گفت: برای این موضوع در قسمت رای مردم وارد بحث شده ایم. البته با دوستانی که در این فناوری کار کرده‌اند ملاحظاتی داشتیم زیرا به دلیل مطالبات سینما ملاحظات فوق‌العاده‌ای وجود دارد و بر این اساس ما در خانه سینما خیلی زودتر از آنچه که بهترین فیلم عامه پسند باید به این نتیجه رسیدیم. مانند سال گذشته رای داده شود. بیایید اجرا کنیم.

در سال 95 باراناخبر به سراغ سید محسن هاشمی رفت که شمارش آرای مردم را بر عهده گرفت.

سید محسن هاشمی در پاسخ به اینکه الگوریتم شمارش آرای مردمی صباح در آن زمان در چه جهتی طراحی شده بود؟ وی گفته بود: در آیین نامه ای که برای این منظور تهیه شده است با بهره گیری از تجربیات جشنواره و همچنین مشاور آماری بر دو رویکرد تاکید شده است. اول شفافیت روند رای گیری و اعلام روزانه و دوم رعایت عدالت.

همانطور که می دانید همه فیلم ها از روز اول جشنواره وارد چرخه اکران نمی شوند، از طرفی جشنواره از روز سوم رونق می گیرد. نکته دیگر اینکه همه فیلم ها تعداد نمایش یکسانی ندارند. ضمن اینکه همه فیلم‌ها در همه سینماها از نظر توزیع جغرافیایی و نسبت مخاطب یکسان نیستند، بنابراین تعداد نمایش‌ها، زمان اکران (کم شانس، اواسط شانس) و لوکیشن‌ها باید برای همه فیلم‌ها یکسان باشد.

وی در پاسخ به اقدامات انجام شده در خصوص شفافیت روند رای گیری، پاسخ داد: به جز انتخاب واژه هایی که دوست داشتم، دوست نداشتم و … به جای کلمات خوب و بد، همه صندوق ها شفاف بود. آرای مردمی نیز دو بار، اول در صندوق و دوم در دبیرخانه شمارش شد. ناظران نیز توسط نمایندگان منتخب تولیدکنندگان برای نظارت بر این فرآیند منصوب شدند. نتیجه همزمان در دبیرخانه جشنواره و سایت خانه سینما بارگذاری شد.

وی همچنین درباره ارزیابی خود از نحوه رای گیری آنلاین گفت: مشخص نیست قصد دارند رای مردمی را از طریق سایت برگزار کنند یا به سایت اطلاع رسانی می کنند یا روند کسب رای مردمی را اعلام می کنند. در گذشته اطلاعات در وب سایت رایج بود و احتمالاً روند برگزاری و کسب آرای مردمی را هدف قرار می داد. به این ترتیب به نظر می رسد باید در رعایت عدالت نکات یکسانی (زمان اجرا، مکان اجرا، تعداد اجراها) را مد نظر قرار دهند و سازوکاری طراحی کنند که فقط همان تماشاگران شانس یکسانی برای رای دادن در یک مسابقه داشته باشند. سینما! از طرفی برای نظارت بر ذی نفعان باید امکان نظارت را نصب کنند. در این صورت (پیش بینی تدابیری برای برقراری عدالت و شفافیت) به نظر می رسد این امکان کاهش پیدا کند، زیرا حضور مردم و صندوق ها و راهنماها پوشش یکپارچه ای نخواهد داشت و همه در خانه یا با سیستم های گوشی هوشمند رای خواهند داد!

ماجرای سیمرغ معروف به یکی از چالش ها و دغدغه های اصلی جشنواره امسال تبدیل شد.علی سرتیپی، تهیه کننده «صحرک» به باراناخبر گفت: اتفاقاً صاحبان فیلم ها بودند. با خرید بلیت از 200 به 300 میلیون تومان آرا را افزایش دهیم و این مشکلی است که باید حل شود تا کسانی که رای می دهند خودشان بلیت بخرند و در سالن سینما حضور داشته باشند، بلند شوید و فیلم را ببینید.

وی ابراز امیدواری کرد که امسال در دور چهلم آرای مردم شفاف باشد.

یا کامران حجازی یکی از تهیه کنندگان فیلم «مرد بازنده» ساخته مهدویان در چهلمین دوره این رویداد امسال به باراناخبر گفت: یکی از دغدغه های ما این است که رای کافی نیاوریم. در روزهای اخیر مواردی مبنی بر عدم دریافت اس ام اس یا دریافت پس از پایان مهلت ثبت نظرسنجی به ما ارجاع داده شده است که امیدوارم با درایت برگزارکنندگان این بخش شاهد رفع این اختلالات باشیم. یکی از نکاتی که در رابطه با روش سنجش آرای مردمی در سال جاری وجود دارد، میانگین پایه رای هر فیلم است که نمی توان آن را اندازه گیری کاملی دانست و عامل تاثیر تعداد بیننده برای هر فیلم را نمی توان نادیده گرفت و ما امید است تصمیم گیرندگان به این نکات توجه کنند.

منصوری تهیه کننده «گروه دختران» در گفت وگوی دیگری که در روزهای اخیر با باراناخبر داشت، با اشاره به سامانه رای مردمی (سیمفا) جشنواره فیلم آتش و اجرای آن، گفت: حرفه ما مانند سال گذشته است. این تهیه کننده) و وضعیت نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. ما به عنوان صاحبان آثار به هیچ اطلاعاتی دسترسی نداریم و در حال حاضر اگر 10 فیلم اول اعلام شود، زیاد صحبت می شود زیرا کنترلی روی آن وجود ندارد. رای مردمی است و هیچ کس به آن توجهی نمی کند و اساساً اشتباه است اگر صدای ما به جایی نرسد و کسی به اتفاقات سال گذشته توجهی نداشته باشد، چه کنیم و مطمئنم امسال هم همین اتفاق خواهد افتاد.

دقایقی پس از اعلام خبر حذف سیمرغ شناخته شده جشنواره فیلم فجر، امیر بنان تهیه کننده فیلم «جلسه خصوصی» که این روزها در صدر آرای مردمی یک فیلم فجر قرار داشت. متنی منتشر کرد در صفحه مجازی خود با عنوان:
; آقای نقاش! دبیر محترم جشنواره فیلم فجر! سلام لطفا به تماس من پاسخ دهید یک ساعت مدام با شما تماس می گیرم (16:00)

اما باید به یاد داشته باشیم که سیمرغ مردمی در این سال ها در جشنواره فیلم فجر ساخته است: «آژانس شیشه ای» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، «رنگ خدا» ساخته مجید مجیدی، «عروس آتش» خسرو سینایی، «متولد اکتبر. ساخته احمدرضا درویش، بهرام بیضایی «سگ کشی»، «ارتفاع پست» ابراهیم حاتمی کیا، «فرش باد» کمال تبریزی، «مارمولک» کمال تبریزی، «بید مجنون» مجید مجیدی، «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی، تبعید» مسعود ده نمکی، «سنتوری» داریوش مهرجویی، «پای زن همیشه درگیر است» کمال تبریزی، بی پولی «حمید نعمت الله»، درباره الی «اصغر فرهادی»، ارغوانی» ابراهیم حاتمی کیا، جدایی نادر از سیمین «اصغر فرهادی»، برف روی کاشی «پیمان معادی»، «نقاشی آلاچیق» مازیار میری، «هس دختران فریاد نمی زنند» پوران درخشنده، «شیار 143» نرگس آبیار، «خط ویژه» مصطفی کیایی، «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی، «ابد و یک روز» سعید روستایی، «تاریخ ظهر» ساخته محمدحسین مهدویان، «مغز کوچک زنگ زده» هومن سیدی، «شش و نیم متر» سعید روستایی، «شنای پروانه» ساخته محمد کارت. «ابلاغ» اثر نرگس آبیار.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا