اقتصادی

سهم صکوک منتشر شده در حوزه انرژی مشخص شد

یک فعال بازار سرمایه وزن صکوک منتشر شده در حوزه انرژی را نسبت به مجموع صکوک های منتشر شده اعلام کرد و گفت: بیشترین صکوک منتشر شده در حوزه نفت و گاز (حدود 51 تریلیون دلار) و پس از پتروشیمی (به ترتیب حدود 18) بیشتر است. هزار میلیارد دلار) و سپس برق (حدود 4 هزار میلیارد دلار).

به گزارش باراناخبر، بهنام محسنی در پنل تخصصی هفتمین کنگره نفت و نیرو با موضوع روش های نوین تامین مالی و ظرفیت های بازار سرمایه مرتبط با توسعه خدمات مالی، گفت: صندوق ترکیبی- ارزی، اوراق مشارکت بلندمدت، بدهی. اوراق قرضه مبتنی بر در مورد گواهی سپرده کالایی (ETN) و استفاده از مدل‌های گواهی ظرفیت در سایر بخش‌های انرژی، چهار ابزار پیشنهادی برای توسعه خدمات تامین مالی است که شرکت‌ها می‌توانند از آنها برای تامین مالی استفاده کنند.

سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری وزارت نفت برای توسعه صنعت نفت

وی ادامه داد: بررسی صنعت نفت در ایران نشان می دهد که میزان تولید نفت در کشور طی سال های 1370 تا 1400 دستخوش تغییرات زیادی شده است. علیرغم اینکه تولید در سال 2007 به بیش از یک میلیارد و 498 میلیون بشکه در سال رسید، اما در سال گذشته این رقم در کمترین حد خود در 19 سال گذشته قرار داشت و به 726 میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که امسال تولید پیش بینی شده است. 903 میلیون افزایش می یابد. بر اساس برنامه ارائه شده از سوی وزارت نفت، تا سال 1408 باید شاهد افزایش تولید نفت از 4 میلیون بشکه به 5.7 میلیون بشکه در روز و افزایش تولید گاز از یک میلیارد مترمکعب به 1.5 میلیارد مترمکعب در روز باشیم. سرمایه مورد نیاز پیش بینی شده برای این برنامه در مجموع 160 میلیارد دلار از سال اول برنامه تا هشت سال است.

لزوم سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر

محسنی در بررسی وضعیت صنعت برق کشور با اشاره به میزان برق مصرفی گفت: میزان برق مصرفی کشور تا پایان آبان ماه 1400 نسبت به سال 1399 با افزایش 12 درصدی در حالی که ظرفیت کل برق تولید می شود. . نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به اهمیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی و ظرفیت های جغرافیایی موجود این حوزه در کشور، نیاز به توجه بیشتر فعالان حوزه انرژی برای سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر و تجدیدپذیر سبز است. . مجموع ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر و پاک 944 مگاوات است که معادل یک درصد از کل ظرفیت نصب شده نیروگاه های کشور است.

وزن صکوک منتشر شده در میدان انرژی نسبت به کل صکوک منتشر شده

وی در زمینه تامین مالی در صنعت انرژی، حجم صکوک منتشر شده در حوزه انرژی را با کل صکوک منتشر شده از سال 1396 مقایسه کرد و توضیح داد: وزن صکوک منتشر شده در حوزه انرژی در سال 1397 نسبت به کل صکوک صادر شده. . حجم نسبت به سال 2017 بیشتر بود و به 17 درصد رسید. در حالی که این رقم در سال 1398 تنها 10 درصد بوده و در سال گذشته به 16 درصد افزایش یافته است، اما امسال این رقم 9 درصد کاهش داشته است.

محسن درباره صکوک های صادر شده در حوزه انرژی نیز اظهار کرد: بیشترین صکوک در حوزه نفت و گاز (حدود 51 هزار میلیارد دلار) و پس از آن پتروشیمی (حدود 18 هزار میلیارد دلار) و برق (حدود 4 هزار میلیارد دلار) منتشر می شود. بیلیون).

مدیرعامل سرمایه تمدن صکوک منتشر شده توسط این شرکت در سال 1399 شامل صکوک اجاره نفت و گاز پارسیان، صکوک اجاره پتروشیمی خلیج فارس، صادرات موازی نفت خام و میدان نفتی آرین مهتاب گستر آتی و انرژی و اوراق مرابحه وزارتخانه است. معاونت امور اقتصادی و دارایی، اوراق مشارکت شهرداری های اصفهان، تبریز، تهران و شیراز را مورد اشاره قرار داد و گفت: صکوک منتشر شده توسط تمدن سرمایه تا اوایل بهمن ماه 1400 شامل ایران خودرو مرابحه، بهمن دیزل مرابحه، بهمن موتور مرابحه، جنرال مرابحه دولتی، کرمان موتور مرابحه و شهرداری اردبیل.
محسنی ادامه داد: شرکت سرمایه تمدن در سه سال اخیر عرضه اولیه شرکت های پتروشیمی تندگویان، نوری و ارومیه را آغاز کرده است که در آن حدود 28 درصد از سهم بازار در عرضه اولیه انرژی به این شرکت اختصاص یافته است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تشریح انواع روش های تامین مالی پرداخت: تامین مالی دو نوع است یکی تامین مالی سرمایه و دیگری تامین مالی از طریق بدهی که شامل اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق بهره، اوراق قرضه آینده اوراق مشارکت و لینک استصناع انجام می شود. این خدمات نیز از اصلی ترین خدمات تامین مالی تمدن در حوزه تامین مالی هستند.
سایر خدمات تامین مالی تمدن شامل ادغام و تملک، ارزیابی و ارزش گذاری اقتصادی، طراحی استراتژی تامین مالی، بازاریابی اوراق بهادار و آتی، صندوق پروژه و صندوق جسورانه، استفاده از ظرفیت شرکت پروژه (PDPC)، تامین مالی جمعی و اوراق بهادار است.

بر اساس این گزارش، محسنی ادامه داد: صندوق ترکیبی- ارزی، اوراق مشارکت بلندمدت، گواهی بدهی مبتنی بر گواهی سپرده کالا (ETN) و استفاده از مدل اوراق گواهی ظرفیت در سایر حوزه‌های انرژی 4 ابزار پیشنهادی برای توسعه بودجه. خدمات.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا