سایت چیست؟-همه چیز در رابطه با وب سایت

 

وب سایت مجموعه ای از صفحات وب در دسترس عموم و به هم پیوسته است که یک نام دامنه مشترک دارند. وب سایت ها را می توان توسط یک فرد گروه کسب و کار یا سازمان برای اهداف مختلف ایجاد و نگهداری کرد.

همه وب سایت های در دسترس عموم با هم شبکه جهانی وب را تشکیل می دهند.

اگرچه گاهی اوقات به آن «صفحه وب» می گویند این تعریف اشتباه است زیرا یک وب سایت از چندین صفحه وب تشکیل شده است. یک وب سایت همچنین به عنوان «حضور وب» یا به سادگی «سایت» شناخته می شود. بسیاری از افراد شکل کوتاه شده ی «وب سایت» یعنی «سایت» را به کار می برند.

تعریف وب سایت

به بیانی وب نام مشترک شبکه جهانی است که زیرمجموعه ای از اینترنت است و شامل صفحاتی است که می توان از طریق مرورگر وب به آن ها دسترسی پیدا کرد.

بسیاری از مردم تصور می کنند که وب اینترنت است و از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می کنند در حالی که اصطلاح اینترنت در واقع به شبکه جهانی سرورها اطلاق می شود که اجازه می دهد اطلاعاتی را که در وب وجود دارد به اشتراک بگذارید.

وب سایت ها معمولا با یک نام که به آن دامنه (Domain) گفته می شود فراخوانی می شوند و نوشتن آن با www شروع شده و با «com.» یا «ir.» یا «org.» و پسوند های دیگری تمام می شوند. برای نظم دادم به فضای کل اینترنت مرسوم است که سایت ها را با www شروع می کنند.

www مخفف World Wide Web است و ترجمه فارسی آن «وب جهان گستر» می باشد. استفاده از www در ابتدای نام دامنه یک توافقی است در بین سازمان های ارائه دهنده خدمات وب به این منظور که تمامی نام ها از یک پروتکل تبعیت کنند. com نیز مخفف کلمه Commercial به معنی تجاری است.

مطلب مرتبط: دوره جامع آموزش طراحی سایت همراه با استخدام

تاریخچه سایت  چیست ؟

قبل از این که به اعماق تاریخ برویم باید اول موضوع بحث را روشن کنیم. تعریف علمی مفهوم سایت کمی پیچیده است اما به زبان ساده می توان گفت:

یک وب سایت مجموعه ای از صفحات به هم پیوسته است که از طریق یک آدرس قابل دسترسی هستند؛ صفحاتی که شامل متن تصویر قالب های مختلف و … می شوند.

در سال ۱۹۸۹ شخصی به نام تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات بشر را برای همیشه تغییر داد.

او که با نام TimBL نیز شناخته می شود مخترع World Wide Web یا شبکه جهان گستر است. نرم افزاری که به کاربران اجازه می دهد با استفاده از اینترنت هر کجا که باشند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

این پروفسور دانشگاه ام آی تی در سال ۱۹۹۱ اولین سایت تاریخ را در آزمایشگاه های بنیاد علمی Cern رونمایی کرد. آدرس این سایت  info.cern.ch بود و اطلاعاتی را در مورد همین پروژه منتشر می کرد.

مطلب مرتبط : دوره جامع آموزش ادمینی همراه با استخدام

اولین سایت ها با کدهای ساده HTML نوشته می شدند. صفحات این سایت ها شامل سرتیتر و پاراگراف و ابرمتن (Hypertext) بود که روی صفحه نمایش رایانه های مختلف به نمایش درمی آمد. در ابرمتن ها از ابرپیوند (Hyperlink) استفاده می شد و از طریق این پیوندها کاربران می توانستند به صفحات دیگر مراجعه کنند.

از توضیحات علمی بگذریم. چیزی که لازم است بدانید این است که وب سایت ها بستر ارتباطی ساده و انعطاف پذیر­ی هستند که یکی از مهمترین دستاوردهای تاریخ بشر به شمار می روند و این تازه زمانی است که هنوز موتورهای جست وجو وارد بازی نشده بودند! (یک روز خود را بدون گوگل تصور کنید!)

اجزای تشکیل دهنده سایت ها

سایت های مختلف بخش های مختلفی دارند. مثلا بعضی از سایت ها درگاه پرداخت آنلاین دارند و بعضی دیگر ندارند اما یک سری عناصر در همه سایت ها مشترک هستند.

دامنه یا دامین

دامین (Domain) یا دامنه در واقع نام سایت شما است. یعنی همان چیزی که کاربران در صفحه مرورگر خود تایپ می کنند تا به سایت شما برسند. این نام باید منحصر به فرد باشد. در واقع امکان وجود نام مشترک برای سایت های مختلف وجود ندارد. شرکت های طراحی سایت نام های پیشنهادی را در یکی از ابزارهای بررسی دامین چک می کنند و در صورتی که تکراری نباشد می توانید نام سایت خودتان را انتخاب کنید.

صفحه اصلی

صفحه اصلی یا هوم پیج (Home Page) اولین صفحه ای است که کاربران بعد از ورود به سایت با آن مواجه می شوند. این صفحه به کاربران نشان می دهد هدف سایت چیست. هوم پیج را می توان به ویترین مغازه تشبیه کرد. یعنی این صفحه به نوعی معرف کسب وکار شما است و طراحی آن اهمیت ویژه ای دارد. در صفحه اصلی از طریق مسیریابی (Navigation) کاربران را به بخش های مختلف سایت هدایت می کنید. معمولا سرتیترهای مسیریابی در قسمت بالای صفحه قرار می گیرند.

صفحات درباره ما و تماس با ما

این جا قرار است خودتان را معرفی کنید. پس این صفحات باید به بهترین شکل طراحی شوند و کاملا در معرض دید باشند. محتوای بخش درباره ما باید بهترین کیفیت را داشته باشد و به خوبی شما یا کسب وکارتان را معرفی کند. در بخش تماس با ما اطلاعاتی مانند شماره های تماس آدرس های پست الکترونیکی و نشانی شبکه های اجتماعی را قرار می دهید.

موارد دیگر

یک سایت ممکن است صفحات متعددی داشته باشد. مانند سایت های معرفی محصول که در آن ها هر صفحه به معرفی یک یا چند محصول می پردازد. در این صفحات بسته به موضوع از محتوای متنی عکس و ویدئو منتشر می شود. بعضی از سایت ها بخش های دیگری هم مانند فروشگاه یا وبلاگ دارند.

بنابراین اگر به دنبال مجموعه گرافیکی معتبر برای ارائه امور گرافیکی یا طراحی سایت یا سئو هستید پیشنهاد ما باتیس گرفی می باشد که با مجرب ترین و بهترین تیم خود بهترین و ارزان ترین خدمات را ارائه می دهد.

‫5 دیدگاه ها

  1. چه توضیحات خوبی! الان دیگه می‌دونم که وب‌سایت چطور کار می‌کنه و چه بخش‌هایی داره. واقعاً ممنون که این اطلاعات رو به اشتراک گذاشتید!

  2. خیلی جالب بود! واقعاً فکر نمی‌کردم که اینقدر نوع وب‌سایت وجود داشته باشه و هر کدومشون چه کاربردهای متفاوتی می‌تونن داشته باشن. مطلب مفیدی بود!

  3. مرسی از اطلاعات مفیدتون! به نظرم داشتن یک وب‌سایت برای هر کسب‌وکاری ضروریه. خیلی از نکات رو یاد گرفتم که قبلاً بهشون توجه نکرده بودم.

  4. خیلی خوب بود! همیشه فکر می‌کردم سایت فقط یه صفحه اینترنتیه، ولی حالا فهمیدم چقدر پیچیده‌تر و جالب‌تر از این حرفاست. مرسی که اینقدر واضح توضیح دادید!

  5. مقاله‌تون عالی بود! من همیشه به سایت‌ها به عنوان یک چیز ساده نگاه می‌کردم، ولی حالا می‌دونم که پشت هر وب‌سایت یه دنیای بزرگ از طراحی و محتوا وجود داره.

دکمه بازگشت به بالا