علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

زخم دهانه رحم خطرناک است؟

زخم دهانه رحم یک اصطلاح غلط است و نباید فکر کنید دهانه رحم تان زخم شده استاین اصطلاح را برای برگشتگی یا بیرون زدگی مخاط دهانه رحم به کار می برند که یک مسئله بیولوژیکی و طبیعی است و در خانم های جوان و زنان باردار دیده می شود. گاهی این برگشتگی مخاط با التهاب نیز همراه است.


التهاب یا سرویسیت خفیف در دهانه رحم با درمان های ساده و یا بدون درمان رفع می شود. اما بعضی از سرویسیت ها خطرناک هستند و احتمال سرطانی شدن دارنددر این مقاله به شما خواهیم گفت که آیا سرویسیت یا زخم دهانه رحم خطرناک است و چطور آن را با بهترین دکتر زنان در شیراز درمان کنید

دهانه رحم کجاست؟

دهانه رحم دقیقا در انتهای کانال واژن قرار دارد و پایین ترین قسمت رحم است. دهانه رحم را دهانه رحم و سرویکس هم می نامند. این بخش از رحم ۲ تا ۳ سانتی متر طول دارد و به شکل یک کانال استوانه ای است که با انگشت کاملا قابل لمس است.

التهاب دهانه رحم چه نشانه هایی دارد؟

اگر التهاب گردن رحم یا سرویکس خفیف باشد، علائم خاصی جز التهاب سرویکس ندارد و در خیلی از خانم ها دیده می شود. اما در التهاب شدید، علائم زخم دهانه رحم عبارتند از:

  • احساس درد در لگن، کمر و واژن
  • درد و لکه بینی یا خونریزی حین یا بعد از رابطه جنسی
  • درد دهانه رحم حین یا بعد از معاینه
  • خروج ترشحات عفونی با بوی بد از واژن
  • خونریزی یا لکه بینی بین دو پریود

هر چقدر شدت التهاب سرویکس بیشتر باشد این علائم شدیدتر هستند. البته بسیاری از این علائم در بیماریهای دیگر واژینالی هم دیده می شوند.

علت ایجاد زخم دهانه رحم

بهم خوردن فلور واژن و عفونت مزمن گردن رحم باعث آسیب به مخاط دهانه رحم و ایجاد التهاب می شود. دیگر دلایل ایجاد زخم دهانه رحم عبارتند از:

  • آسیب دیدن گردن رحم در اثر ضربه، مواد شیمیایی، شیمی درمانی، سرطان و …
  • استفاده از تامپون یا شیاف واژینالی
  • استفاده طولانی مدت از آی یو دی یا قرصهای هورمونی برای پیشگیری از بارداری
  • بارداری
  • زایمان های پشت سر هم
  • حساسیت به کاندوم، تامپون، کاپ قاعدگی، اسپرم کش یا حتی لباس زیر نایلونی

ابتلا به بیماریهای مقاربتی مثل کلامدیا، تریکومونازیس، سوزاک، تبخال تناسلی و زگیل تناسلی (HPV) علاوه بر ایجاد التهاب در سرویکس، ممکن است باعث سرطان دهانه رحم شوند. این نوع زخمها خطرناک هستند و می توانند جان بیمار را تهدید کنند.

التهاب سرویکس چه عوارضی دارد؟

عدم تشخیص علت و درمان زخم دهانه رحم می تواند باعث گسترش عفونت و التهاب به بخش های بالایی دستگاه تناسلی و ایجاد التهاب های خطرناک لگنی شود. دیگر عوارض زخم دهانه رحم عبارتند از:

  • زخم دهانه رحم و بارداری: زخم دهانه رحم در بارداری می تواند منجر به آسیب به جنین و یا ناباروری شود. چون محافظت از جنین در برابر عفونت یکی از وظایف سرویکس است.
  • زخم دهانه رحم و نزدیکی: عدم درمان التهاب گردن رحم باعث دردهای مقاربتی و خونریزی بعد از رابطه جنسی شده و منجر به بی میلی جنسی و عدم ارگاسم زنان می شود.
  • زخم دهانه رحم و پریود: زخم دهانه رحم چون در اثر اختلالات هورمونی و عفونت واژن ایجاد شده، با مشکلات پریودی مثل بی نظمی قاعدگی همراه می شود.

التهاب دهانه رحم چطور تشخیص داده می شود؟

اولین مرحله تشخیص زخم دهانه رحم با معاینه لگنی شروع می شود. اگر در جریان معاینه چیز مشکوکی دیده شود، پزشکان از روشهای زیر برای تشخیص زخم دهانه رحم استفاده می کنند:

تشخیص زخم دهانه رحم با پاپ اسمیر

اگر موقع معاینه، پزشک التهابی در دهانه رحم مشاهده کند، برای بررسی آن تست پاپ اسمیر می گیرد. اگر جواب تست مثبت باشد، احتمال بروز تغییرات سلولی در دهانه رحم هست. اما نتیجه تست پاپ اسمیر کافی نیست چون دقت این روش ۷۰ درصد است و بررسی های بیشتر لازم است.

تشخیص زخم دهانه رحم با کولپوسکوپی

کولپوسکوپی دهانه رحم از دقیقترین راههای تشخیص زخم دهانه رحم در زنان است. اگر تست پاپ اسمیر مثبت باشد، حتما باید تست کولپوسکوپی را انجام دهید تا مشخص شود آیا تغییرات پیش سرطانی در بافت دهانه رحم هست یا نه.

درمان زخم دهانه رحم

هدف اصلی درمان، از بین بردن عفونت و جلوگیری از سرایت آن به رحم و لوله های رحمی یا در صورت بروز عفونت در دوران بارداری به کودک است. مهمترین روش های درمان زخم دهانه رحم عبارتند از:

1- درمان دارویی دهانه رحم

بسته به علت عفونت، توصیه های پزشک و نتیجه تست پاپ اسمیر، ممکن است انواع مختلفی از داروها برای درمان عفونت استفاده شود. از بهترین داروها برای زخم دهانه رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنتی بیوتیک ها برای درمان سوزاک، کلامیدیا و سایر عفونت های مقاربتی
  • داروهای ضد قارچی (در صورت وجود عفونت قارچی)
  • آنتی ویروس ها (در صورت وجود عفونت ویروسی)
  • داروهای هورمونی

2- سوزاندن زخم دهانه رحم

زمانی که درمان های دارویی موثر نبوده و علائم تشدید می شود، ممکن است روش سوزاندن یا کوتر انجام شود. در این روش، درمان با استفاده از جسمی با دمای بالا انجام می شود و بافت های غیر طبیعی سوزانده می شود. البته استفاده از کوتر رایج نیست و در موارد خاص به کار گرفته می شود.

3- فريز كردن زخم دهانه رحم

روش فریز، انجماد یا کرایوتراپی برای درمان زخم دهانه رحم بندرت استفاده می شود. معولا این روش درمانی برای افراد مبتلا به سرطان انجام می شود.

4- درمان خانگی زخم دهانه رحم

رعایت برخی نکات می تواند برای درمان موثر باشد که عبارتند از:

  • مصرف مکمل های پروبیوتیک، چای سبز، زردچوبه و سیر خطر ابتلا به بیماری های رحم و تخمدان را کاهش می دهد.
  • در صورتی که سرویسیت در نتیجه تحریک ناشی از تماس واژن با برخی از آلرژن ها رخ دهد، توصیه می شود برای بهبودی از مواد حساسیت زا برای مدت کوتاهی اجتناب کنید.
  • به منظور کاهش عفونت و تجمع باکتری ها از لباس زیر نخی استفاده کنید و هر روز آن را تعویض کنید.

توجه داشته باشید که درمان های خانگی برای زخم های ناشی از عفونت موثر نبوده و نیاز به مداخلات پزشکی دارد. به همین منظور توصیه می شود در صورت مشاهده علائم زخم دهانه رحم به بهترین متخصص زنان در تبریز مراجعه کنید.

سوال متداول زخم دهانه رحم

قرص داکسی سایکلین برای زخم دهانه رحم مفید است؟

در صورت تشخیص زخم دهانه رحم به دلیل عفونت باکتریایی، قرص داکسی سایکلین موثر خواهد بود. این دارو یک آنتی بیوتیک محسوب می شود و به درمان عفونت و کاهش علائم این بیماری کمک می کند.

زخم دهانه رحم خطرناک است؟

در صورت تشخیص و درمان به موقع، خطرات جدی ایجاد نمی شود. امادر صورت عدم زخم دهانه رحم، ممکن است عفونت به رحم، فالوپ و دیواره رحم گسترش یافته و عوارض جدی مانند ناباروری ایجاد کند.

بهبودی زخم دهانه رحم چقدر طول میکشد؟

به طور میانگین از زمان شروع درمان و مصرف آنتی بیوتیک، بهبودی مدت 2 هفته طول می کشد. توجه داشته باشید هر چه مصرف داروها منظم باشد، طول درمان کوتاه تر خواهد شد.

زخم دهانه رحم باعث ناباروری میشود؟

عدم درمان این بیماری می تواند عوارضی مانند فیبروز، انسداد و چسبندگی دهانه رحم ایجاد کرده و مانع از ورود ورود اسپرم به داخل رحم شود. از طرفی طریق PH واژن ناشی از عفونت این بیماری می تواند سبب ناباروری در زنان شود.

زخم دهانه رحم باعث سرطان میشود؟

خیر. زخم دهانه رحم سبب سرطان دهانه رحم نمی شود و به راحتی با مصرف دارو درمان می شود.

زخم دهانه رحم باعث خونریزی میشود؟

یکی از علائم این بیماری ایجاد لکه بینی یا خونریزی های غیر طبیعی واژینال بین دو قاعدگی یا پس از مقاربت می شود. توجه داشته باشید که خونریزی های ناشی از زخم دهانه رحم شدید نیست و اغلب به صورت لک بینی مشاهده می شود.

نزديكی با وجود زخم دهانه رحم امکان پذیر است؟

چنانچه علت بیماری عفونت، به ویژه یکی از عفونت های مقاربتی باشد، از نزدیکی و رابطه جنسی خودداری کنید. داشتن رابطه جنسی با وجود سرویسیت امکان بازگشت بیماری یا کند شدن روند درمان را افزایش می دهد.

دکمه بازگشت به بالا