اقتصادی

رفع ممنوعیت صادرات به روسیه تا یکماه آینده/ تکذیب خبر معدوم سازی فلفل ها توسط آذربایجان

رئیس سازمان حفظ نباتات ایران گفت: به نظر می رسد تا یک ماه دیگر ممنوعیت صادرات به روسیه برداشته شود.

به گزارش باراناخبر، شاهپور علایی مقدم در حاشیه مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی در رابطه با لغو ممنوعیت صادرات به روسیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود 20 روز پیش هیاتی ایرانی به روسیه سفر کردند و مقرر شد که این هیات ایرانی به روسیه سفر کنند. برای بازدید از روسیه پس از تعطیلات سال نو.” از پایگاه های تولیدی کشورمان. امروز در جلسه ای با خدمات فدرال حمایت از مصرف کنندگان روسیه و سازمان حفظ نباتات روسیه، توافق شد که در اولین مورد، تولیدکنندگان، گلخانه ها و سموم دفع آفات در این کشور برای تولید محصولات تابستانی عمدتاً در گلخانه ها استفاده شوند. ملاقات کرد.

وی ادامه داد: این هیئت آمادگی خود را برای رفع تمامی ممنوعیت هایی که به دلیل تغییر شرایط و پروتکل قرنطینه در این کشور ایجاد شده بود پس از بازدید از تاسیسات تولیدی اعلام کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین به امضای دو تفاهم نامه با روسیه اشاره کرد و گفت: متن تفاهم نامه مدیریت و نحوه مصرف سموم و تبادل اطلاعات قرنطینه ایران و روسیه امروز نهایی شد. این توافقات با سفر رئیس جمهور به روسیه و دیدار با پوتین و همچنین با امضای دو وزیر کشاورزی ایران و روسیه نهایی می شود.

وی افزود: مشکلی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر وجود ندارد، حتی نسبت به ماه گذشته حدود 12 هزار تن افزایش داشته ایم.

علایی مقدم در ادامه گفت: برای واردات هر دو محصول سیب و فلفل به روسیه ممنوعیت داریم که پس از بازدید از کولرها و گلخانه ها این ممنوعیت برداشته می شود. این بازدید تا 10 روز آینده انجام خواهد شد و پس از آن تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: به نظر می رسد ممنوعیت صادرات روسیه از ماه آینده برداشته شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گویا آذربایجان فلفل ایرانی را نابود کرده و آیا چنین چیزی صحت دارد، گفت: این خبر را در شبکه های اجتماعی شنیده ایم. حذف و بازگشت محصولات نیز مشمول پروتکل می باشد. یعنی همانطور که در قرنطینه مشخص شده است که چه محصولات کشاورزی از نظر سلامت گیاهی باید صادر شود، بازگشت آن نیز مشروط به شرایطی است. گزارشی مبنی بر بازگشت فلفل ایرانی از آذربایجان از پست های قرنطینه در کشور نداشتیم. در این زمینه با آذربایجان نیز مکاتبه کرده ایم. هیچ گزارشی مبنی بر ویروسی بودن محصول گونه های ایرانی به ما نداده اند و هیچ گونه معدوم سازی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا