اقتصادی

رشد اقتصادی سومین اقتصاد جهان برای اولین بار کاهش یافت

اقتصاد ژاپن برای اولین بار در سه ماه اول سال 2022 به دلیل محدودیت های کووید-19 و افزایش قیمت کالاها کوچک شد.

به گزارش باراناخبر، داده های منتشر شده نگرانی از رکود تورمی (ترکیبی از رشد ضعیف و تورم فزاینده) را افزایش داد زیرا سومین اقتصاد بزرگ جهان با نرخ سالانه 1.0 درصد در ژانویه تا مارس نسبت به سه ماهه قبل کوچک شد.

ارقام تولید ناخالص داخلی انقباض آهسته تر از 1.8 درصدی را که اقتصاددانان انتظار داشتند نشان می دهد.

داده های هیئت دولت نشان داد که برخلاف پیش بینی بازار برای کاهش 0.4 درصدی، این رقم به کاهش 0.2 درصدی تولید ناخالص داخلی فصلی تبدیل شده است.

این داده ها می تواند بر نخست وزیر فومیو کیشیدا فشار بیاورد تا پس از جمع آوری 2.7 تریلیون ین (20.86 میلیارد دلار) در بودجه های اضافی، محرک های بیشتری را در انتخابات پارلمانی 10 جولای اعمال کند.

هیروشی شیرایشی، اقتصاددان ارشد ژاپنی می گوید: «اقتصاد در سه ماهه آینده به رشد بازمی گردد، اما بهبود قابل توجهی نخواهد داشت و با نزدیک شدن به انتخابات، احتمالاً هزینه های بیشتری باز خواهد شد.

وی افزود: قرنطینه در چین و افزایش نرخ بهره آمریکا و همچنین بحران اوکراین می تواند بر تقاضای خارجی تأثیر بگذارد. کاهش درآمد واقعی خانوارها و شرکت ها به دلیل وخامت شرایط کسب و کار ممکن است بهبود تقاضای داخلی را دشوار کند.

داده‌ها نشان می‌دهد که مصرف خصوصی که بیش از نیمی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد، در برابر کاهش 0.5 درصدی مورد انتظار اقتصاددانان اندکی کاهش یافت.

بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که اقتصاد ژاپن در سه ماهه آینده با کاهش محدودیت های کرونا بهبود یابد.

کازوما مائدا، تحلیلگر بارکلیز، گفت: «محدودیت‌های عرضه ممکن است همچنان بر تولید و صادرات تأثیر بگذارد، اما ما انتظار داریم با بهبود خدمات، به رشد مثبت تولید ناخالص داخلی بازگردیم».

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا