داشتن یک هدف شفاف مهمترین بخشِ طراحی استراتژی خوب برای افزایش فالوور است. برای تعیین هدف به چشم انداز و آیندۀ کسبوکار (یا زمینه فعالیتتان) خود فکر کنید. به این فکر کنید که “جایگاه مطلوب شما در یکسال آینده کجاست؟”، “دوست دارید صفحه شما در مطلوبترین وضعیتش چه تعدادی فالوور داشته باشد؟”، “میزان تعامل آنها در صفحه شما چقدر و چگونه باشد؟”، “وضعیت لایک و کامنتها چگونه باشد؟”
اگر جواب این سوالها را میدانید که خیلی خوب است، اما اگر از سوالات بالا هیچ تصوری در ذهنتان ندارید، مشکل اصلی شما در بخش هدفگذاری است، پس ابتدا هدف خود را مشخص کنید و سپس استراتژی مناسب طراحی کنید. لابد الان با قیافۀ آویزان میپرسید “بر چه اساس برنامه بنویسم؟” اصلا نگران ناشید، سه نکتهای که در ادامه با هم بررسی میکنیم پاسخ سوالتان را خواهند داد.
- شناخت مخاطب: شما باید بدانید که با چه اشخاص و سلیقههایی در ارتباط هستید (یا میخواهید باشید). بهتر است فالوورهایتان را از نظر سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، علاقمندیها و…به خوبی بشناسید. با شناخت مخاطبان، پیشبینی و تحلیلهای دقیقتری از رفتارها و واکنشهای آنها میتوانید برنامۀ عملی هدفمندتری داشته باشید.
علاوه بر این پیوسته باید سعی کنید در جستوجوی کسانی باشید که به صورت بالقوه به پیج شما علاقهمندند. با خرید فالوور واقعی لایک زن ، میتوانید برند شخصی یا تجاری خود را در مقابل هدفمندانهترین جمعیت قرار دهید .
- تحلیل رقبا: یکی از چیزهایی به شما در طراحی یک برنامه عملی کمک میکند، بررسی و تحلیل دقیق پیجهای رقبا است. شما میتوانید نقاط ضعف و قدرت آنها را بسنجید، کدام پیجها فالوورهای بیشتری دارند؟ کدام پستها بیشترین لایک و کامنت را دارند؟
با انجام یک بررسی دقیق در پیجهای رقبا شما به یک گنچینۀ ارزشمند از تجربیات دیگران دست پیدا میکنید که این برنامۀ شما را از اشتباهات احتمالی رقبا حفظ میکند.
- هویت و ارزشهایتان را بشناسانید: یکی دیگر از کلیدهای طراحی استراتژی مناسب فکر و ایدۀ شما در مورد برندتان است. قطعا شما یک فکر و ایدهای پشت برندتان دارید. مثلا شعار رسانۀ تجارت نوین این است “شفاف باشید، متفاوت باشید” و شما همهجای سایت و در تمام محتواهایی که منتشر شده مستقیم و غیر مستقیم رد این شعار را میبینید، در حقیقت رسانه تجارت نوین یک هویت مشخص برای خودش تعیین کرده و این هویت به مهمترین ارزش شرکت تبدیل شده است. مخاطبان نیز نوین را با همین هویت می شناسند.
اما چه راههایی کمک میکند که شما هویت برند خود را به مخاطبانتان القا کنید؟ اگر تمام پستهای شما در عین متفاوت بودن یک تم خاص داشته باشند صفحه اینستاگرام شما گیرایی بیشتری خواهد داشت. این به شدت در بالا بردن فالوور های شما موثر است. داشتن لوگو باعث میشود حرفهایتر به نظر بیایید. شعار برند شما نشان خواهد داد که مصمم هستید، هدف دارید و آمدهاید که بمانید. و در نهایت برای خودتان یک هشتگ مخصوص بسازید؛ هشتگی که مخصوص شما و معرف کسب و کار شما باشد. این کار کمک میکند در ذهن مخاطبان خود باقی بمانید.
- بررسی و تجزیه تحلیل: در نهایت شما باید دائما استراتژیتان را تجزیه و تحلیل کنید. پیوسته باید در نظر داشته باشید که چقدر از هدفتان دور شدهاید یا چقدر به آن نزدیکید. این استراتژی کجا بیشتر جواب داده و کجا نه. پرسیدن سوالهای درست مهمترین کاری است که در زمینه بهبود استراتژیتان باید انجام بدهید.
بالاتر گفتیم که باید یک استراتژی اینستاگرامی داشته باشید. گذاشتن پست به صورت روزانه باعث میشود شما در کانون توجه مخاطبتان بمانید. در حقیقت شما به کاربرانتان نشان میدهید که کسب و کار شما فعال و زنده است و شانس اینکه فالوورهای شما به پستتان واکنش نشان بدهند بیشتر میشود. علاوه بر این لایک و کامنت فالوورهای شما به فالوورهای فالووهای شما هم نشان داده خواهد شد و همین چرخه باعث میشود شما بیشتر دیده شوید. در گذاشتن پست آزمون و خطا کنید. پست گذاشتن در ساعات مختلف را امتحان کنید و نتیجه را بررسی کنید.
شما باید مخاطب خود و نیازها و رفتارهای او را بشناسید. اینگونه با شناختی که از محتوای خود و مخاطبتان دارید شیوه روایت شما رفته رفته جذابتر میشود. به آمارهایی که در اینباره وجود دارد توجه کنید. آنها را تحلیل کنید و مطابق با زمینه فعالیتتان از آنها استفاده کنید. برای مثال طبق تحقیق هافینگتون پست، ساعات 2 صبح و 5 بعدازظهر بهترین زمان برای گذاشتن پست در اینستاگرام هستند. طبق این پژوهش در این اوقات پستهای کمتری گذاشته میشود و عدهی بیشتری در حال مرور پست ها، لایک کردن و یا گذاشتن کامنت هستند.
گفتیم که اینستاگرام یک پلتفرم بصری است. به این فکر کنید که چه چیز باعث میشود کاربری که تند تند در حال بالا پایین کردن فید اینستاگرامش است، برای عکس شما توقف کند؟ اگر خودتان برای صفحهتان عکاسی میکنید سعی کنید تکنیکهای عکاسی را یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید. چیزهای زیادی هستند که میتوانید برای بهبود کیفیت عکس هایتان یاد بگیرید. برای مثال، آیا میدانستید عکسهایی که در آنها شی آبی وجود دارد 24% بیشتر لایک میخورند؟! یا عکسهایی که 65-85% روشنتر هستند محبوب ترند؟
در تهیه عکسها خلاق باشید. از نرمافزارهای ویرایش عکس استفاده کنید و به عکسهایتان جلوههای بصری جالب اضافه کنید. سعی کنید پستها را به یکدیگر ربط بدهید تا یک روایت منسجم بسازید. اینگونه فالوور ترغیب میشود بقیه عکسهایتان را هم ببیند. تلاش کنید برند یا کسبوکار شما یک سبک کاری منحصر بفرد داشته باشد تا از روی آن شناخته شود. برای مثال، صفحه اینستاگرام بیسکوئیت گرجی پستهای بسیار جالبی منتشر میکند. در همهی پستها تلاش شده است محصولات گرجی به نحوی خلاقانه در کانون توجه قرار بگیرند.
روزانه، نزدیک به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در جهان از استوری اینستاگرام استفاده میکنند. با استفاده از استوری اینستاگرام، محتوای شما قابلیت دیدهشدن بیشتری دارد. چراکه استوریها در بالای فید کاربر به نمایش در میآیند و شانس دیده شدن آنها توسط فالوورها زیادتر است. اگر تنها ۱۰٪ از فالوورهای یک کاربر استوری خود را منتشر کنند، شما شانس بیشتری برای دیده شدن خواهید داشت. این بدین معناست که در اینستاگرام، باید بهطور منظم استوری خود را بهروزرسانی کنید تا در صف اول فید باقی بمانید.
بهعلاوه، الگوریتم شبکههای اجتماعی بهگونهای طراحیشدهاند تا پستها برای کاربران فعال بیشتر نمایش داده شود. اگر به اطلاعات کاملتری در مورد استوری اینستاگرام نیاز دارید میتوانید به در وبلاگ نوین مراجعه کنید. کپشن خود را به نحوی بنویسید که بتواند توجه مخاطب را جلب کند، خواندن آن آسان باشد و مخاطب را به تعامل تشویق کند. برای اینکار ابتدا باید به محتوای پستتان نگاه کنید و مرتبط با آن بنویسید. توصیه میکنم را که در این رابطه در بخش آموزش وبلاگ ما قرار دارد بخوانید. در اینجا خلاصهای از مهمترین نکات در نوشتن کپشن را میآورم.
- مختصر و مفید بنویسید: نوشته طولانی و غیرمرتبط مخاطب شما را خسته میکند. کپشن مکملی برای عکس شماست. اجازه بدهید عکس هم با مخاطب سخن بگوید!
- کاربردی بودن را فراموش نکنید: هدف اصلی پست را فراموش نکنید. مثلا اگر محصولی از برندتان را در یک عکس معرفی میکنید، دادن اطلاعات کافی دربارهی محصول یا نحوهی خرید (یا تخفیف!) ضروری است.
- خلاق و شوخ طبع باشید: همهی ما تبلیغات خلاقانه بسیاری را به یاد داریم که شاید حتی مصرف کننده محصول آن برند نبودهایم، اما بخاطر خلاقیتی که در معرفی آن محصول بکار رفته بود، آن تبلیغ یادمان مانده است. نیازی نیست همیشه با یک لحن رسمی با مخاطب خود حرف بزنید. شوخ طبعی میتواند باعث شود فالوورها شما را دوست داشته باشند.
- سوال بپرسید: نظرخواهی از فالوورها بهترین راه تعامل با مخاطبها است. دربارهی نقاط ضعف و قوت برند، نیازها و درخواستهای مخاطب و هر چیز دیگری که به ذهنتان میرسد سوال کنید و جواب ها را با دقت بخوانید.
- قصه بگویید: قصهگویی یکی از قدیمیترین سرگرمیهای دنیاست که توانسته است شکل مخصوص به خودش را در اینستاگرام هم پیدا کند. با قصهگویی میتوانید برندتان را بهتر به فالوورها توضیح بدهید. مثلاً میتوانید در قالب چند استوری صفر تا صد تولید یکی از محصولات خود را در قالب یک قصه روایت کنید.
- اصول پلتفرم را رعایت کنید: نکاتی مثل بکاربردن کلمات مهمتر در آغاز کپشن و استفاده درست از هشتگ ها را رعایت کنید. در این مورد مقالۀ ، را در وبلاگ نوین میتوانید بخوانید.
هشتگ کمک میکند پست شما بیشتر دیده شود. اما هشتگ زمانی موثر است که مرتبط با محتوایی که منتشر میکنید، استفاده شود. هشتگ غیر مرتبط یک نوع اسپم است. درحالیکه یک هشتگ خوب میتواند تا راهاندازی یک کمپین یا جنبش هم پیش برود. این اشتباه بزرگی است که اگر پستمان را پر از هشتگ کنیم نتیجه بهتری میگیریم. حتی اگر پستتان هشتگهای زیادی دارد، تعدادی از آنها را در کامنتها قرار بدهید؛ آنها کماکان کارکرد خود را خواهند داشت. یادآوری میکنم، یک هشتگ مخصوص به خودتان بسازید، این باعث میشود راحتتر در ذهن مخاطب بمانید و همه شما را با پیام خودتان بشناسند.
زیاد میخوانیم و میشنویم که راه رشد در شبکههای اجتماعی و وب به طور کلی، تعامل است. این کلمه به قدری دارد استفاده میشود که توصیه میکنیم بیایید یکبار آن را برای خودمان به سادگی معنی کنیم. وقتی میگوئیم پستی بگذارید که میزان تعامل کاربران را بالا ببرد، منظور چیست؟ تعامل یک کاربر با پست شما یعنی این که او از آن پست خوشش آمده، دربارهاش کنجکاو است و به نحوی میخواهد این حس ایجاد شده را با یک عکسل العمل منتقل کند. پس محتواهای شما در درجه اول باید بتوانند حسی در مخاطب ایجاد کنند.
نکاتی که در ادامه آمده است میتواند به شما کمک کند با کاربرانتان تعامل سازندهتری داشته باشید: سوال بپرسید: سوال پرسیدن معمولاً توجه افراد را جلب میکند، بخصوص اگر جواب سوال را بدانند. حتی وقتی سوالی زیر یک پست مطرح میشود برخی کاربران برای یافتن جواب سراغ کامنتها میروند. پست کاربرانتان را به اشتراک بگذارید: از UGC یا محتوای ساخته شده توسط کاربران استفاده کنید. اینکار برای فالوورهای شما انگیزه و رقابت ایجاد میکند که با شما همراه باشند و در گفتوگوهایی که آغاز میکنید شرکت کنند؛ چون میتوانند امیدوار باشند که پستشان در صفحه شما مطرح میشود.
اجتماعی باشید: با رقبایتان در ارتباط باشید. افرادی که زمینه فعالیت مشترکی با شما دارند میتوانند به شناخته تر شدن شما کمک کنند. به پیج این افراد بروید، آنها را فالوو کنید و پستهایشان را ببینید. رخددادهای مهم حوزه کاریتان را اطلاع رسانی کنید (مثل یک نمایشگاه..) و خودتان هم در آنها شرکت کنید. هزاران داستان موفقیت در سرتاسر وب وجود دارد. هر یک از آنها میتواند به شما در افزایش فالوور کمک کند. در ادامه چند مثال از این موفقیت ها میآورم.
اما راههای دیگری هم برای افزایش فالوور وجود دارد. مثل تبلیغات در اینستاگرام؛ آژانس های تبلیغاتی مختلفی هستند که صفحه اینستاگرام شما را در صفحات پربازدید و صفحات افراد مشهور تبلیغ میکنند. مشکل این نوع تبلیغات بالا بودن هزینه آنهاست. شما برای چندبار نمایش داده شدن باید چند میلیون پرداخت کنید. یک روش دیگر خرید فالوورهای فیک است. من این روش را به شما پیشنهاد نمیکنم، چراکه این روش هیچ سودی به حال شما ندارد و کاربران با یک نگاه به پستها و میزان لایک و کامنتهای شما خواهند فهمید که فالوورهای شما فیک هستند.
روش دیگر استفاده از ربات اینستاگرام است. این بهترین روش افزایش فالوور اینستاگرام است. ربات اینستاگرام نرمافزاری است که بر اساس هشتگها کاربران و صفحات مرتبط را پیدا و آنها را فالو یا آنفالو میکند و حتی لایک و کامنت میگذارد. این یکی از موثرترین روشهای پولی برای افزایش فالوور اینستاگرام است که خیلی از چیزهایی که در بالا گفتیم را پوشش دهد. برای اینکه با ربات اینستاگرام به طور کامل آشنا شوید به دو مقالۀ و چرا است مراجعه کنید.
نتیجه گیری
اگر میخواهید در اینستاگرام موفق باشید، باید ابتدا در زمینه فعالیتتان خوب باشید. سپس باید یک استراتژی برای تولید محتوا داشته باشید. پستهای بیشتری منتشر کنید و کیفیت آنها را بهتر کنید. به تدریج شما سبک خود را پیدا میکنید و صفحهتان هویت پیدا میکند. در طول این مسیر شما باید یاد بگیرید با فالوورهایتان تعامل داشته باشید. برای آنها جذاب و آموزنده باشید و کنجکاویشان را برانگیزید. آنها هم در مقابل شما را دنبال میکنند و به شما وفادار خواهند ماند. پس رمز موفقیت در ایجاد محتوای باکیفیت و تعامل با کاربران است.