فرهنگ و هنر

در رونمایی از کتاب محمدرضا زائری چه گذشت ؟

جلسه نقد و بررسی کتاب «مسافر سنت در هزاره سوم» نوشته حجه الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری برگزار شد.

به گزارش باراناخبر و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، هجدهمین نشست مرکز نقد و بررسی کتابخانه مرکزی پارک شهر با نقد و بررسی کتاب «مسافر سنت در هزاره سوم» با حضور حجت آل – اسلام و مسلم محمدرضا زائری، نویسنده کتاب، سجاد صفر هرندی، منتقد و جمعی از کتابداران و دوستداران کتاب، به میزبانی کتابخانه عمومی تهران پارک شهر و با همکاری کتابخانه روح الله رجایی زنده‌یاد و انتشارات آرما برگزار شد. از طریق فضای مجازی نیز به صورت زنده پخش می شود.

محمدرضا زائری در ابتدای این نشست با اشاره به سابقه مطبوعاتی خود امروز دیدن پشت صحنه زندگی روحانیت را برای حاضران جالب دانست و گفت: روزگاری نشنال جئوگرافیک عکسی از فضای داخلی واتیکان داشت. . و می خواست داخل آشپزخانه واتیکان را نشان دهد و … چه خبر است. این فضای بی سابقه برای مخاطب جذاب است. کتاب «کفش های من» به همین دلیل جذاب بود و رهبر معظم انقلاب درباره این اثر می فرمایند: «چه خوب است مردم زندگی درونی روحانیت را ببینند».

وی افزود: از اول انقلاب فکر می کردیم اگر روحانی را عادی در فیلم ها نشان دهیم بد است. اما رندر صحنه های فیلم «طلا و مس» درباره رابطه روحانی با پسرش به خوبی بیانگر واقعیت بود. ما از اول انقلاب، روحانی را تنها به عنوان مسئول نمایندگی می‌کردیم، در حالی که نماینده مشکلات مردم از همه اقشار بود. در سریال در بازنمایی مشکلات اقشار مختلف مردم از حوزه های مختلف اما معنوی نیست.

زائری با تاکید بر اینکه باید معنویت را در متن زندگی مردم نشان دهیم، گفت: در دهه های اخیر دو اتفاق افتاده است. در گذشته فضای روابط اجتماعی محدود بود و ممکن بود یک روحانی سال ها محله ای را ترک نکند. قبل از آن خاک را بیل زدم و بعد با بقیه نماز ظهر خواندم. از طرفی در گذشته شبکه های مجازی وجود نداشت و گاهی دین مورد هجمه دشمنان قرار می گرفت. دوستان گاهی فکر می کنند که آمریکا باید برای انقلاب با ما همکاری کند! طبیعی است، اما متأسفانه ما به دنیا آمده ایم و اشتباه می کنیم. زیرا دزد می دزدد و دشمن دشمن است! می خواستم با مخاطبی که از چپ به راست به من نگاه می کند یا با هنرمند تئاتر روی صحنه که از حضور من در سالن آشفته است گفت وگو کنم و بگویم که ما از هم دور نیستیم.

وی یادآور شد: البته معتقدم همه مشکلات ما ناشی از سوء مدیریت در جامعه دینی نیست و طبیعی است که عوامل مختلفی در مشکلات ما تاثیر داشته باشد. مثلاً امروز حجاب را تک عاملی معرفی می کنیم در حالی که اشتباه است. من دریچه ام را به این کتاب باز کردم و البته اگر در جایی یک گزاره تحلیلی با یک عامل داده باشم، اشتباه است.

در بخشی دیگر از این نشست، صفر هرندی، منتقد اثر گفت: نوشته زائری همیشه برای او الهام بخش بوده و با خواندن این کتاب به دهه 70 اعم از اخلاق، سیاست، مناسک و … بازگشته است. این عنوان؛ اما او در تدوین و پیشبرد مسئله دین در ایران معاصر و پس از انقلاب از دو مشکل رنج می برد. اولاً نوشته های او تاریخی نیستند و دارای یک فرض تاریخی ضمنی هستند که به تحلیل و تصویر کلی لطمه می زند. از سوی دیگر، این تصویر به‌طور غیرقابل توجیهی غیرجهانی است و به ایران و تنها ایران، فارغ از تمام جهانی که در آن هستیم و کشورهایی که تجربیات مشابه و متفاوتی از ما و کل داستان دو سه قرن اخیر دارند، متمرکز است. بنابراین، این موضوع در نگاه یک زائر کم رنگ یا به شکل خاصی وجود دارد که باز هم این تصویر از وضعیت دین و علل آن، تصویری مخدوش است.

وی سپس بیان کرد: مشکل و مشکل ما در دین ناشی از نقص و انحرافات منسوب به دین نیست. این در حالی است که این موضوع از نظر زئیری بزرگنمایی و بزرگنمایی شده است و در منظر تاریخی، ممکن است این سوء استفاده ها یک لحظه تاریخی باشد، اما اگر این یک وضعیت آخرالزمانی تلقی شود، درک ما از موضوع خواهد بود. ناهمسان. البته در صداقت و دلسوزی او تردیدی ندارم، اما تصور می‌کنم به دلیل مشکلاتی که در جامعیت و فرمول‌بندی آن دارد، تصویر او از مشکل نمی‌تواند منجر به اتخاذ راهبرد درست برای مقابله با مشکل شود.

صفر هرندی همچنین گفت: حتی عنوان کتاب بین شما روحانی و مردم فاصله ایجاد می کند. انگار با متوسط ​​جامعه ایرانی فاصله داری، در حالی که نیستی، حتی آنهایی که ظواهر غیرمذهبی و مذهبی دارند، تعلقات مذهبی دارند. بنابراین درک من از کتاب این است که در این مورد اغراق شده است. دینی که روی صحنه نرود اشکالی ندارد، به عبارتی دینی که در پنجره مقدس بنشیند و به میدان نرود و گل نزند، مشکل دارد. حتی رویارویی بزرگان دین با موضوع سیاست نشان می دهد که آنها نیز مورد حمله قرار گرفته اند.

بخش آخر این نشست به پرسش و پاسخ حاضران اختصاص داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا