عمومی

در اتاق‌های فرار چه می‌گذرد؟

چشم چشم را نمی بیند و تاریکی مطلق خشمگین می شود. وقتی متوجه حضور غریبه ای که به سمت شما می آید باید بی حرکت منتظر بمانید تا نقطه نور روشن شود. وحشت با صدای جیغ و ترس تو تمام می شود و اتاق روشن می شود و دیگر خبری از غریبه نیست!

چندین سال است که در بین مخاطبان بوده و حتی بچه ها دوست دارند آن را امتحان کنند. اتاقی که هم ترسناک و هم معمایی است به «اتاق فرار» معروف است. وارد اتاق شوید و برای فرار از آن اتفاقی برایتان می افتد.

گفته می شود طراح اتاق فرار یک دانشجوی ژاپنی بوده و اولین اتاق در شهر سیلیکون در سال 2007 طراحی شده است، این اتاق های فرار به طور موقت در مکان های تفریحی نمایش داده می شدند و نوع بازی به گونه ای بود که طراحان اشیا و دستورالعمل های لازم را مخفی می کردند. در گوشه ها و بازیکنان باید آنها را پیدا می کردند و اتاق را ترک می کردند. این بازی همچنین مخاطبان زیادی داشت و بلیط ها به سرعت فروخته شد.

اکنون تعداد این اتاق های فرار روز به روز در حال افزایش است و هر کدام در حال طراحی بازی های خود هستند. اتاق های فرار معمولاً بیلبورد ندارند و اطلاعات آن ها را باید در شبکه های اجتماعی یافت. البته برخی از آنها حتی یک وب سایت هم دارند. گرایش افراد به این بازی روز به روز بیشتر می شود، به خصوص در بین نوجوانان و جوانان. به نظر می رسد اتاق فرار هر چه ترسناک تر باشد جذابیت آن بیشتر است که هم در محیط و هم در اینترنت و به طور خاص کار می کند. برخی از بازی ها بسیار ترسناک هستند و برخی دیگر معماهای بیشتری دارند و انتخاب هر سبک به تیمی که وارد بازی می شود بستگی دارد.

من به یکی از این اتاق های فرار می روم. نور قرمز کم، فضای ترسناک اتاق را افزایش می دهد. صدایی از پشت رادیو بازیکنان را راهنمایی می کند تا کد را پیدا کنند و وقتی اولین کلید پیدا شد بازی شروع می شود و آنها وارد یکی از اتاق ها می شوند.

شرکت در حل پازل و یافتن کلیدها از وظایف مهم این بازی است. در همین حال، زمانی که شما مشغول یافتن رمز هستید، یک بازیگر با گریم می تواند وارد شود و تیم را بترساند.

«حسین» مدیر یکی از اتاق های فرار در تهران است. او در رشته معماری تحصیل کرد و حدود سه سال پیش پس از بازی در یکی از اتاق های فرار، تصمیم گرفت خودش یکی از این اتاق ها را راه اندازی کند: «هر ایالتی قوانین خاص خود را در ژانر ترسناک این بازی دارد. مثلاً در برخی از کشورها اتاق ها نباید کاملاً خاموش باشند و این باعث کاهش ترس می شود، اما در ایران چنین قوانینی وجود ندارد و این بازی در تاریکی مطلق انجام می شود. 500 مسابقه در تهران برگزار می شود که بیشتر آنها از 60 تا 90 دقیقه و حدود 120 دقیقه است. با این حال، زمان بازی بستگی به ژانر دارد و می تواند از 30 دقیقه شروع شود و تا 5 ساعت طول بکشد. بازی های اتاق فرار به صورت گروهی ساخته می شوند و به هیچ وجه یک نفر نمی تواند به تنهایی بازی را طراحی کند. هر تیم ایده و نظر خود را دارد. معمولاً بازی ها ضعیف و قوی هستند، اما وای به روزی که یک بازی را به نام بدی بشناسند، چون جنبه منفی به آن اتاق فرار دارد و نوعی ضعف محسوب می شود».

معمولا بلیط آخرین شانس های این بازی گرانتر از شانس های دیگر است. حسین توضیح می دهد: «اگر دیر سوار تاکسی شوید، باید هزینه بیشتری بپردازید، زیرا ساعت کاری آخر شب تمام می شود، اما بازیگران همچنان کار می کنند، بنابراین هزینه ها بیشتر است. ساعات کار نیز به انتخاب بازیکنان و فضای اتاق بستگی دارد، برخی از بازی ها از صبحانه تا ظهر و برخی دیگر تا دیروقت است. اما اتاق های فرار معمولا از ساعت 14 تا پاسی از شب هستند. برخی از بازی ها می توانند تا ساعت 5 صبح ادامه داشته باشند.

با وجود اینکه ساعت های زیادی در این حرفه کار می کند، اما از کارش راضی است: «اتاق فرار یک کار خدماتی است و در حین ارائه خدمات درآمد کسب می کند. ایجاد یک اتاق فرار زمان می برد و هر کسی که تصمیم به انجام این کار بگیرد باید زمان زیادی را صرف کند. یکی از سختی های کار این است که دیر سر کار می آیم و وقت کمتری را با خانواده می گذرانم. از طرفی من هم درگیر تعطیلات هستم. کار به گونه ای نیست که کارمندی را جایگزین من کند، اما باید سر کار بمانم، البته همه چنین کاری را قبول ندارند. وی افزود: در زمان شیوع ویروس کرونا مجبور به تعطیلی بودیم و گاهی اوقات بازی را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌دادیم و بعد از هر مورد کل فضا و قفل‌ها را ضدعفونی می‌کردیم، اما اکنون وضعیت بهتر شده است.

او درباره نحوه انتخاب بازیگران «اتاق فرار» نیز توضیح می دهد: «بازیگران تست می شوند و بعد با آنها شروع به کار می کنیم. ما سه بازیگر در اتاق فرار داریم که دو نفر از آنها اصلاً تجربه ای نداشتند و مجبور شدیم آنها را آموزش دهیم، بنابراین آنها عادت دارند که اتاق را بدون برخورد با بازیکنان ترک کنند.»

یکی از بازیگران این اتاق فرار که 15 سال سن دارد از کودکی به این حرفه علاقه داشته و آنقدر تجربه بازی در اتاق فرار دارد که به ترس عادت کرده و حالا دوست دارد بترساند. دیگران.

معمولاً قبل از شروع بازی توصیه های لازم به بازیکنان داده می شود: «آداب اسلامی باید رعایت شود، پروتکل های بهداشتی رعایت شود، افراد زیر 15 سال مجاز به ورود نیستند، افراد دارای مشکلات قلبی و تنفسی مجاز به ورود نیستند. بازی ، بی احترامی و دست زدن به بازیگر متوقف می شود بازی همزمان شروع می شود، تمام آسیب های بازی بر عهده بازیکنان است و … »

با وجود توصیه های لازم قبل از شروع بازی، باز هم بازیکنانی هستند که مشکل ایجاد می کنند: «ما به بازیکنان می گوییم که شما حق ندارید حتی به بازیگران دست بزنید، در تاریکی حرکت نکنید، بازیگران را مسخره نکنید. بازیگری که بازی می کند با این حال، در برخی از اتاق های فرار همکارمان، بازیگران مورد ضرب و شتم قرار می گیرند. البته وضعیت نسبت به سال های قبل بهتر شده است، چرا که با اضافه شدن اتاق های فرار، بازیکنان بازی های مختلفی را امتحان می کنند و به تدریج با قوانین آشنا می شوند. از طرفی بازی ها قوی تر شده اند. با این حال، بسیاری از کسانی که اتاق فرار را برای اولین بار تجربه می کنند و با قوانین آشنا نیستند، بازیگر را با لگد یا مشت می زنند. حتی افرادی که قبل از بازی دروغ می گویند هم مشکل خاصی ندارند، زمانی که بازی شروع می شود از طریق دوربین های دید در شب می فهمیم که فرد نباید بازی را ادامه دهد، اما تا کنون با مشکل خاصی مواجه نشده ایم. گاهی اوقات بازیکنان از گریه و ترس ضعیف می شوند و ما بازی را قطع می کنیم و به آنها آب می دهیم.

به گفته وی، همزمان با هالووین در آمریکا، اتاق های فرار در ایران نیز وارد بورس می شوند و در برخی اتاق های فرار از ابزارهایی برای ترسناک شدن بازی استفاده می کنند.

معمولا بازی در اتاق فرار با یک عکس یادگاری در همان نور قرمز ترسناک به پایان می رسد. حتی باهوش ترین اعضای یک تیم که مشارکت بیشتری نسبت به دیگران دارند، برای یافتن پاسخ معماها شناسایی می شوند و اعضای یک تیم پس از تخلیه احساسات خود اتاق را ترک می کنند. اگرچه این اتاق ها در حال حاضر بدون مشکل فعالیت می کنند، اما هیچ نهادی بر فعالیت آنها نظارت ندارد!

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا