علمی و پزشکی

دانستنی‌هایی درباره ورم ملتحمه آلرژیک

به گزارش عصر ایران به نقل از شفاف ، “خبر خوب این است که گزینه های مختلف درمانی برای افرادی که از تورم چشم ناشی از آلرژی رنج می برند وجود دارد ، اما همه نباید علائم خود را در خانه درمان کنند.”

ورم ملتحمه آلرژیک چیست؟

مواد حساسیت زای مختلف می توانند باعث التهاب ملتحمه آلرژیک از جمله شوره سر ، گرد و غبار و کپک شوند. وقتی چشم انسان در معرض مواد حساسیت زا قرار می گیرد ، این شرایط باعث ترشح ماده ای به نام هیستامین در بدن می شود. وقتی این اتفاق می افتد ، رگ های خونی در ملتحمه – غشایی که جلوی چشم و داخل پلک را می پوشاند – متورم می شوند.

هنگامی که ورم ملتحمه آلرژیک را تجربه می کنید ، تشخیص اینکه کدام قسمت از چشم دقیقاً متورم است دشوار است و پاسخ همیشه یکسان نیست. گاهی اوقات ، هنگامی که فردی از ورم ملتحمه آلرژیک رنج می برد ، چشم کودک متورم می شود. در این حالت باید بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنید. در مواقع دیگر ، پلک متورم می شود و نیاز به درمان دارد ، اما این بدان معنا نیست که شما باید فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.

ورم ملتحمه آلرژیک با سایر بیماری های مربوط به آلرژی از جمله اگزما (بثورات پوستی ناشی از آلرژی) ، آسم و رینیت آلرژیک (یا آلرژی های فصلی) همراه است. ورم ملتحمه آلرژیک می تواند شرایط را برای فرد مبتلا به سندرم خشکی چشم بدتر کند.

علائم ورم ملتحمه آلرژیک چیست؟

علاوه بر تورم ، سایر علائم التهاب ملتحمه آلرژیک عبارتند از:

– قرمز

– سوزش

– خارش

– چشمان اشک آور

احساس ماده خارجی یا گرد و غبار در چشم ها

علاوه بر علائم ورم ملتحمه آلرژیک ، ممکن است دچار این موارد نیز شوید: عطسه ، سرفه ، خارش یا آبریزش بینی و سردرد در سینوس ها ، همه اینها علائم دیگر واکنش آلرژیک هستند.

ورم ملتحمه آلرژیک چگونه درمان می شود؟

غالباً بهترین راه برای مقابله با علائم آلرژی پرهیز از هر چیزی است که می تواند باعث واکنش آلرژیک شود. به عنوان مثال ، اگر به گربه حساسیت دارید و می دانید دوست شما از گربه شما مراقبت می کند ، توصیه می شود در خارج از خانه با او ملاقات کنید تا خطر واکنش آلرژیک به حیوان خانگی او را کاهش دهد. همین امر در مورد ورم ملتحمه نیز صادق است. بهترین روش پیشگیری است.

اگر به طور مکرر ملتحمه آلرژیک دارید – پلک های شما متورم است و چشم هایتان آب دار است – و هیچ اطلاعاتی در مورد آلرژن ایجاد کننده این بیماری ندارید ، توصیه می شود به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید. پزشک می تواند موردی را که به آن حساسیت دارید تشخیص دهد و بنابراین می تواند زمان بروز علائم را پیش بینی کند.

متخصص آلرژی می تواند به شما در ایجاد تغییراتی در سبک زندگی کمک کند که خطر ورم ملتحمه آلرژیک و سایر موارد مرتبط با آلرژی را کاهش می دهد. به عنوان مثال ، اگر یک متخصص آلرژی تشخیص دهد که گرده گیاه احتمالاً همان چیزی است که علائم شما را ایجاد می کند ، ممکن است در بعضی از روزهای روز که گرده گیاه در بالاترین حد است ، ماندن در آن را توصیه کند. با ایجاد تغییراتی در برنامه روزانه ، بدون استفاده از دارو علائم شما کاهش می یابد.

در صورت نیاز به اقدام جدی تر ، چندین گزینه وجود دارد. پزشک ممکن است ابتدا مصرف آنتی هیستامین را توصیه کند ، اگرچه این ممکن است به التهاب ملتحمه آلرژیک کمک زیادی نکند. علائم چشم بسیار دشوارتر درمان می شوند. بنابراین ، پزشک شما ممکن است استفاده از قطره های چشمی ، با نسخه های بدون نسخه و نسخه بدون نسخه را توصیه کند.

اگر علائم شما شدید باشد ، پزشک ممکن است گزینه های تزریق را توصیه کند که به تدریج تحمل بدن شما را در برابر مواد حساسیت زا افزایش می دهد. اما این احتمالاً ضرورتی نخواهد داشت. با از بین رفتن ماده آلرژی زا علائم آلرژی چشم می توانند به طور کامل بهبود یابند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگرچه به احتمال زیاد با از بین بردن علت علائم خود را بهبود می بخشید ، اما در صورت بروز هرگونه علائم آزار دهنده ، نباید در جستجوی کمک پزشکی دریغ کنید. اگر چشم کودک شما به جای پلک متورم است ، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. همچنین ، اگر در پلک خود دردی را احساس می کنید یا درد شدیدی در اطراف چشم دارید ، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. سایر علائم مانند مشکلات شدید بینایی یا سردرد باید توسط پزشک در نظر گرفته شود.

دکمه بازگشت به بالا