عمومی

حقایقی درباره «تب» + جدول

تب به معنای این است که درجه حرارت بدن شما از حد طبیعی بالاتر است ، اما این بدان معنا نیست که شما یک بیماری جدی مانند Covid-19 دارید.

به گزارش عصر ایران ، “بسیاری از بیماری های شایع مانند آنفولانزا یا مسمومیت غذایی نیز می تواند باعث تب شود.” حتی استرس ، قاعدگی یا ورزش می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد.

بنابراین اگر احساس می کنید تب دارید ، نترسید. در ادامه با علل تب و نحوه درمان موثر آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

تب چیست؟

اگرچه دمای طبیعی هر فرد ممکن است متفاوت باشد ، اما درجه حرارت طبیعی بدن معمولاً 37 درجه سانتیگراد در نظر گرفته می شود. آنچه در زیر مشاهده می شود تب است:

طبیعی تب درجه حرارت بالا
فرزندان 35.7 تا 37.5 درجه بیش از 38 درجه بیش از 40 درجه
بزرگسالان 36.5 تا 37.5 درجه بیش از 38 درجه بیش از 41.5 درجه

مانند دمای طبیعی بدن ، همه افراد تب خفیف یا بالا را دقیقاً در همان نقطه تجربه نمی کنند. در نتیجه ، توجه به علائم دیگر مهم است و در صورت نگرانی می توانید با پزشک خود صحبت کنید.

هنگام اندازه گیری دمای بدن ، دماسنج های دهانی و مقعدی نتایج دقیق تری نسبت به دماسنج های پیشانی یا گوش ارائه می دهند. برای نوزادان ، دماسنج مقعدی ممکن است م effectiveثرترین گزینه باشد و برای کودکان بالای چهار سال و بزرگسالان ، دماسنج خوراکی بهترین انتخاب است.

باید 30 دقیقه بعد از خوردن ، نوشیدن یا ورزش صبر کنید و سپس دمای بدن خود را بررسی کنید. در صورت استفاده از داروهایی که می توانند درجه حرارت بدن را کاهش دهند ، مانند آسپیرین ، استامینوفن یا ایبوپروفن باید حداقل شش ساعت صبر کنید.

علائم تب

برای تشخیص اینکه تب دارید لزوماً نباید دمای بدن خود را بررسی کنید. ممکن است علائم زیر را مشاهده کنید ، که اغلب با تب همراه است:

– سردرد

– درد عضلانی

– ضعف

– ارتعاش

– تعریق

– گونه های شعله ور

همچنین اگر پیشانی شما گرم یا سوزان است ، ممکن است هنگام لمس این ناحیه تب کنید. پشت دست معمولاً از کف دست حساس تر است و می توانید از این قسمت برای کنترل تغییر دما استفاده کنید.

اگر پیشانی شما گرم است و علائم مربوط به تب دیگری را نیز تجربه می کنید ، احتمالاً تب دارید. اما اگر برخی از این علائم را دارید و کمی احساس گرما می کنید ، به احتمال زیاد تحرک بدنی دارید ، لباس های سنگین می پوشید یا استرس و هیجان دارید که باعث می شود دمای بدن کمی افزایش یابد.

دلایل تب چیست؟

تب اغلب هنگامی رخ می دهد که بدن با عفونت ویروسی یا باکتریایی دست و پنجه نرم می کند. هیپوتالاموس ، ناحیه ای در مغز که به عنوان ترموستات بدن عمل می کند ، با افزایش دمای بدن به عفونت پاسخ می دهد.

این یکی از روشهای بدن برای نامناسب ساختن محیط برای عفونتهای باکتریایی یا ویروسی است.

در زیر برخی از بیماری هایی که اغلب باعث تب می شوند آورده شده است:

– آنفولانزا

– برونشیت

آبله مرغان

– مسمومیت غذایی

– گلو درد میکروبی

– سرخک

بسته به علائم ، می توانید علت تب را تشخیص دهید. به عنوان مثال ، سرفه ممکن است نشان دهنده عفونت تنفسی یا درد هنگام ادرار نشانگر عفونت دستگاه ادراری باشد. توجه به این علائم می تواند به تعیین محل عفونت کمک کند. همچنین ، توجه به علائم می تواند به تشخیص بیماری های شایع مانند آنفولانزا ، سرماخوردگی ، آلرژی و حتی کووید 19 کمک کند.

علائم Kuid -19 خنک کننده آنفولانزا آلرژی
تب معمول نادر عادی گاهی
سرفه خشک عادی سبک عادی گاهی
از دست دادن بو و چشایی عادی معمول معمول عادی
تنبلی گاهی

عادی
سردرد گاهی نادر عادی گاهی
درد ، درد عضلانی گاهی سبک عادی

گلو درد گاهی عادی گاهی
خستگی گاهی گاهی معمول گاهی
لرز گاهی نادر عادی
اسهال ، استفراغ نادر گاهی
انگشتان متورم است

نادر

آبریزش بینی نادر عادی گاهی عادی
تشتیما عادی گاهی عادی

برای کمک به تشخیص علت تب ، پزشک ممکن است به دنبال علائمی مانند خس خس سینه ، دشواری در تنفس و اینکه آیا شما به وضوح فکر می کنید یا به ظاهر بی حال است.

تورهای ویدئویی به دلیل شرایط ایجاد شده توسط بیماری Covid-19 و نکاتی برای جلوگیری از ترک بی مورد خانه ، به گزینه ای موثر تبدیل شده اند. به این ترتیب ، پزشک می تواند وضعیت بیمار را مشاهده کرده و مواردی مانند سطح هوشیاری یا رنگ پوست را ارزیابی کند.

در طی یک بازدید ویدئویی ، پزشک ممکن است سوالات زیر را برای تشخیص علت تب بپرسد:

تب از کی شروع شده است؟

چه علائم دیگری دارید؟

آیا با شخصی در خانه ، محل کار یا مدرسه در تماس بوده اید؟

– آیا در معرض Covid-19 قرار گرفته اید؟

آیا بیماری دیگری مانند دیابت یا سرطان دارید؟

آیا داروهای دیگری مانند استروئیدها یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنید؟

آیا اخیراً مسافرت کرده اید؟

– آیا در سه هفته گذشته کشور را ترک کرده اید؟

چگونه تب را کاهش دهیم؟

تب معمولاً یک تا سه روز قبل از بهبودی خود به خود ادامه می دهد. در حقیقت ، ممکن است بهتر باشد که تب را پایین نیاورید تا بدن بتواند به مبارزه با عفونت یا ویروس عامل آن ادامه دهد.

اما اگر تب شما را آزار می دهد ، روش های درمانی و درمانی در منزل وجود دارد که می تواند به شما در کاهش درجه حرارت کمک کرده و حال شما را بهتر کند.

داروها

داروهای بدون نسخه نیز در دسترس هستند که می توانند به کاهش تب کمک کنند. این داروها باید طبق دستورالعمل های موجود در جعبه محصول یا توصیه پزشک مصرف شوند.

از جمله داروهای موثر در کاهش تب این موارد هستند:

استامینوفن. این مسکن بدون نسخه با تحریک هیپوتالاموس ، ناحیه ای در مغز که به عنوان ترموستات بدن عمل می کند ، به کاهش دمای بدن کمک می کند.

ایبوپروفن. این داروی ضد التهاب غیراستروئیدی بدون نسخه (NSAID) با مسدود کردن آنزیمی که پروستاگلاندین ها را تولید می کند ، مواد شیمیایی ایجاد کننده تب ، به کاهش تب کمک می کند. افرادی که دارای مشکلات کلیوی یا کبدی هستند باید قبل از مصرف داروهای مسکن بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنند زیرا این داروها می توانند باعث هپاتیت سمی یا کاهش جریان خون در کلیه ها شوند.

آسپرین. این یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که می تواند با مسدود کردن آنزیمی که پروستاگلاندین ها را تولید می کند ، تب را کاهش دهد. به کودکان و نوجوانان مبتلا به تب هرگز نباید آسپرین داده شود زیرا می تواند باعث یک اختلال نادر اما بالقوه کشنده بنام سندرم ری شود.

آنتی بیوتیک ها. اگر تب ناشی از عفونت باکتریایی مانند گلو درد یا ذات الریه باشد ، ممکن است پزشک برای از بین بردن عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.

داروهای ضد ویروسی اگر تب ناشی از عفونت ویروسی مانند آنفولانزا باشد ، پزشک ممکن است برای از بین بردن ویروس دارو تجویز کند.

درمان خانگی

درمان های خانگی زیر می توانند به کاهش اضطراب تب کمک کنند:

مقدار زیادی مایعات مصرف کنید. نوشیدن آب ، آب میوه یا آب میوه مهم است زیرا تب می تواند باعث کم آبی بدن شود. برای نوزادان کمتر از یک سال می توان از محلول های مرطوب کننده دهان استفاده کرد.

حمام اسفنجی یا حمام آب ولرم. در صورت تب ، این امر به کاهش دمای بدن کمک می کند. از آب سرد استفاده نکنید زیرا باعث افزایش دمای بدن می شود. کودکان را در وان بدون مراقبت رها نکنید.

استراحت کافی. فعال بودن می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد ، بنابراین استراحت کافی در هنگام تب مهم است.

خنک بمان هنگام خواب لباس سبک و پتو بپوشید. پنکه سقفی یا پنکه قابل حمل می تواند به حرکت هوا کمک کرده و احساس شادابی در شما ایجاد کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تب بیش از هفت روز ادامه داشت ، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر به مدت سه تا پنج روز از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده می کنید و هنوز تب دارید ، باید به پزشک خود بگویید.

داشتن تب بیش از یک هفته یا همراه داشتن آن با علائم دیگر می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی بهداشتی مانند موارد زیر باشد:

– ذات الریه

– مننژیت

عفونت پوست یا سیستم لنفاوی

– عفونت کلیه

– تومور بدخیم

برای نوزادان

اگر کودک شما کمتر از سه ماه دارد و تب 38 درجه یا بیشتر دارد ، باید فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید.

همچنین اگر کودک بزرگتری دارید که علائم کم آبی بدن را با تب نشان می دهد باید به پزشک مراجعه کنید. علائم ممکن است شامل پوشک خشک بیش از هشت ساعت ، پرهیز از مایعات یا گریه بدون اشک باشد.

برای کودکان

اگر کودک شما تب دارد و هر یک از این علائم را نشان می دهد ، باید به پزشک مراجعه کنید:

رفتار غیرطبیعی یا مشکل آفرین حتی پس از مصرف داروهای کاهش دهنده تب

علائم کم آبی بدن مانند جلوگیری از نوشیدن مایعات یا گریه بدون اشک

– سردرد یا سفتی گردن

– معده درد

اگر کودک شما بیش از پنج روز متوالی تب دارد باید به پزشک مراجعه کنید.

برای بزرگسالان

اگر تب با علائم زیر همراه باشد ، باید به پزشک مراجعه کنید:

– مشکل تنفس

– درد قفسه سینه

– سردرد شدید

– گیجی

استفراغ مکرر

سفتی گردن یا حساسیت به نور از علائم مننژیت است

– قرمزی پوست

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا