اقتصادی

دامنه‌های فارسی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار رسید

از ابتدای ثبت دامنه های فارسی در کشور ، 1،501،027 دامنه ثبت شده است و در بین اضافات ثبت شده فارسی ، پسوند ir با 1،492،000 دامنه فعال در صدر قرار دارد.

به گزارش باراناخبر ، دامنه نامی است که از طریق آن می توان به یک وب سایت دسترسی پیدا کرد و به طور کلی از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که نام مارک یا فعالیت شما را نشان می دهد و شما آن را به دلخواه خود انتخاب می کنید.

برنامه های افزودنی مجاز در واقع افزونه هایی هستند که توسط کمیته تأیید افزونه (ICANN) تأیید شده اند. پسوندهای رایج com ، org و ir هستند و انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم است و بر رتبه بندی نتایج جستجوی Google نیز تأثیر می گذارد.

در ایران ، موسسه تحقیقات علوم پایه یکی از مراکز اصلی ثبت دامنه های اینترنتی است و هر کاربری که بخواهد برای بازگشایی سایت خود دامنه ای را ثبت کند ، باید به سایت این مرکز یا یکی از نمایندگان فعال آن مراجعه کند. کشور با این پژوهشکده همچنین آمار دقیقی از زمینه های ایران ارائه می دهد.

بر اساس آخرین آمار موجود در مرکز ملی ثبت دامنه ایران ، از ابتدای ثبت دامنه های فارسی در کشور ، یک میلیون و 501 هزار و 27 دامنه به ثبت رسیده است. صدر واقع شده است ، که نشان می دهد بیشتر آن متعلق به این پسوند است.

پس از دامنه ir ، دامنه co.ir با 4132 دامنه ، دامنه ایران با 1593 دامنه و دامنه ac.ir با 1241 دامنه فعال هستند. همچنین دامنه های دیگری با کمتر از 1000 نام ثبت شده وجود دارد. دامنه id.ir با 638 مورد ، دامنه org.ir با 273 مورد ، دامنه sch.ir با 253 مورد و دامنه gov.ir با 210 مورد نیز در رتبه های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت شده متعلق به دامنه net.ir با 27 دامنه فعال است.

محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم – چندی پیش با اشاره به سابقه موسسه علوم پایه اینترنت در ایران و نامگذاری دامنه های اینترنتی از جمله .ir (.ir) گفته بود: شبکه ملی اطلاعات ، نگارش و توسعه زبان فارسی تا سال 1404 یکی از اهداف راهبردی محسوب می شود و حوزه فارسی ایران در دستیابی به این هدف تأثیر زیادی دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا