اجتماعی

خوراکی‌هایی که به سلامت دندانها آسیب می‌زند

غذاها و نوشیدنی های موجود در رژیم غذایی همگی بر سلامت دندان ها و لثه های فرد تأثیر می گذارند.

به گزارش باراناخبر ، در حالی که برخی از غذاها و نوشیدنی ها سلامت دندان ها و لثه ها را بهبود می بخشد ، برخی دیگر می توانند منجر به پوسیدگی دندان ، فرسایش و بیماری های دهان شوند.

در یک گزارش ، وب سایت Health Line چندین نوع غذا و نوشیدنی را ذکر کرده است که می توانند بر سلامت دندان تأثیر بگذارند:

نوشابه و نوشیدنی های شیرین: نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه ، قهوه شیرین و نوشیدنی های انرژی زا تأثیرات منفی بر سلامتی دارند این نوع نوشیدنی ها خاصیت اسیدی دارند و شرایط لازم را برای باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی و پوسیدگی فراهم می کنند. باکتری های تقویت کننده پوسیدگی مانند استرپتوکوک موتانس از قند تغذیه می کنند و اسیدهایی تولید می کنند که مینای دندان را از بین می برد یا تجزیه می کند.

شکر ، شکلات: همانطور که گفته شد ، قند باعث تغذیه باکتری های مضر در دهان می شود که منجر به تولید اسید و از بین رفتن مینای دندان می شود. به همین دلیل است که مصرف قند مهمترین عامل خطر پوسیدگی است. با این حال ، ثابت نشده است که قندهای طبیعی موجود در غذاهایی مانند میوه ها و محصولات لبنی نقش مهمی در ایجاد حفره و پوسیدگی دندان دارند.

نان سفید و غذاهای نشاسته ای تصفیه شده: کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و برنج و برخی غذاهای نشاسته ای مانند چیپس سیب زمینی می توانند بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارند. مانند قندها ، باکتری های موجود در دهان نیز به سرعت قندهای موجود در منابع کربوهیدرات مانند نان سفید و چیپس را تحریک کرده و اسید مینای دندان فرسایشی تولید می کنند.

آب میوه: اگرچه آب میوه 100٪ حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است ، اما نوشیدن زیاد آن می تواند برای دندانها مضر باشد. مایعات اسیدی هستند و می توانند مینای دندان را از بین ببرند.

غذاهای چسبناک و جامد: برخی از غذاها می توانند خطر پوسیدگی یا پر شدن دندان را افزایش دهند. به عنوان مثال ، جویدن غذاهای جامد مانند آب نبات می تواند به دندان های شما آسیب برساند. عادت جویدن یخ می تواند منجر به ترک دندان شود. علاوه بر این ، کیک ها و شکلات هایی مانند کارامل و قهوه که به دندان می چسبند می توانند احتمال بیرون آمدن دندان را افزایش دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا