عمومی

خاص‌ترین درخت‌های ایران + تصاویر

درختان ، این سبز بلند ، علاوه بر زیبایی وصف ناپذیری که به چشم انداز طبیعی می بخشند ، یکی از مهمترین منابع ژنتیکی گیاهان هستند.

به گزارش باراناخبر ، روزنامه “خراسان” در ادامه نوشت: درختان می توانند زندگی چند هزار ساله داشته باشند و بسته به شرایط محیطی آنها می توانند قرن ها زندگی کنند.

در ایران قدیمی ترین درختان سرو و چای است که همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی و طبیعت گردان قرار گرفته و از عوامل مهم رونق صنعت بوم گردی کشور است.

به بهانه 15 اسفند و در آستانه روز درختکاری ، نگاهی می اندازیم به قدیمی ترین و معروف ترین درختان ایران با قدمت هزار و حتی بیش از هزار سال. البته هیچ منبع موثقی برای درختان باستانی ایران وجود ندارد و نظرات مختلفی در مورد قدمت آنها ارائه شده است. سابقه شناسایی درختان کهنسال در ایران خیلی قدیمی نیست و از زمان مورد توجه این رشته 20 یا 30 سال می گذرد. در ایران تاکنون حدود 2000 درخت کهنسال شناسایی شده است که 1000 درخت از 300 تا 3000 سال عمر دارند.

درختان قدیمی می توانند به مطالعه تاریخچه و بوم شناسی محل کمک کنند زیرا کشف تعداد سالهای زندگی و اطلاعات از محافل درختان امکان پذیر است.

درختی که مارکوپولو از آن دیدن کرد

سرو باستانی مهریز به سرو ابرهای کوهی معروف است که برخی آن را قدیمی ترین موجود زنده جهان می دانند. الکساندروف دانشمند روسی قدمت درخت سرو را بیش از 4500 سال تخمین زده است ، اما دانشمندان بازدید کننده از ژاپن و روسیه قدمت این درخت را 7000 سال تخمین زده اند. این سرو باستانی نهمین اثر طبیعی ثبت شده کشور در وسط محله تاریخی مانگ آباد در قسمت قدیمی و نزدیک جاده ترانزیتی تهران به بندرعباس است. این موجود زنده دارای ارتفاع بیش از 30 متر و قطر 7 متر است که به گفته مردم محلی به دلیل طوفان شدید شکسته شده است. به گفته برخی از افراد محلی ، این درخت توسط زرتشت کاشته شد و به همین دلیل این سرو به “سرو زرتشتی” نیز معروف است. قبرسی چند هزار ساله یزد و اطراف آن به دلیل قرار گرفتن در امتداد جاده ابریشم و همچنین مسیر زیارتی مشهد مورد احترام است و امروز چندین مراسم مذهبی در اطراف این درخت برگزار می شود. مارکوپولو ، یک مسافر و تاجر ونیزی ، در کتاب خود از درخت سرو یاد می کند. اوج درخشش این پا روی زمین را می توان در اواسط بهار مشاهده کرد که بعد از گذشت این همه سال ، هنوز هم حاصلخیز و سبز است. قبرس منگ آباد دومین سرو قدیمی در استان یزد است که در شهر مهریز واقع شده است.

مکانی برای جمع شدن

قدیمی ترین درخت استان سمنان با 2500 سال قدمت و 12 متر ارتفاع و قطر بیش از 2 متر در شهرک دیباج در قسمت مرکزی این شهر واقع شده است. این درخت که ارس نام دارد ، به عنوان محل اجتماع مردم محلی برای پخت سوپ با نذری و غیره مورد استفاده قرار گرفته است. درخت گردوی کامارونستم 1300 ساله دومین درخت مسن استان است. از دیگر درختان بلند سمنانی می توان به درخت انجیر سوخته واقع در شاهرود ، درخت انجیر قدیمی امامزاده یحیی در شهمیرزاد و … اشاره کرد.

درخت آرامش بخش

سرو هرزویل با ارتفاع حدود 30 متر و قطر حدود 4 متر در حال حاضر یکی از سه اثر طبیعی استان گیلان است و همچنان در روستای هرزویل از توابع شهرستان رودبار نفس می کشد. این درخت برای مردم آن منطقه از ارزش و محبوبیت خاصی برخوردار است و گفته می شود دیدن آن آرام می شود. ارزش این سرو چنان زیاد است که ناصر خسرو قبادیانی در سفر خود از آن یاد کرد. قدمت سرو هرتزل بین 1000 تا 3000 سال تخمین زده شده است. درخت “Kangol Baskem” در ارتفاعات شهر شفت معروف به درخت رحمت 1700 سال قدمت دارد و یکی از قدیمی ترین درختان این استان است.

درختی با 3 تنه

قدیمی ترین درخت ارس با سابقه بین 2700 تا 3000 سال در منطقه سارانی در مرز شهرستان شیروان با ترکمنستان واقع شده است. این درخت دارای یک تنه بلند و محکم است که دارای یک تنه از ارتفاع حدود 3 متر است و به اطراف پخش شده است. همچنین ارس دارتوم در این استان 1000 ساله و سن اراسوغرمه 1200 سال و ارس استارخی 2000 سال است. می توان از درختان گردو و انجیر سوخته قدیمی شهر اسفراین ، کارد و چنگال جاجرم ، صنوبر نظرعلی شهرستان شیروان و … نام برد. در استان خراسان شمالی.

برجسته ترین سرو کشور

درخت سرو با قطر 191 سانتی متر و سن حدود 1200 تا 1300 سال یکی از شاخص ترین و قدیمی ترین درختان ارس کشور است. روستای فورگ از توابع شهرستان درمیان در استان خراسان جنوبی است که در 12 کیلومتری جنوب شهر اسدیه (مرکز شهر) واقع شده است. جالب است بدانید که بیش از 100 درخت بالای هزار سال در استان خراسان جنوبی وجود دارد و مردم این استان به دلیل احترامی که برای میوه ها قائل هستند ، با وجود آب و هوای گرم و خشک تاکنون این درختان را حفظ کرده اند. درخت گشنیز بیرجند ، درخت گشنیز خوسف ، سرو روستای گسک ، گشنیز و سرو راش در شهرک طبس و … از جمله درختان کهنسال این استان است.

درختی با 20 فرزند!

درخت غنچه نطنز ، قطری حدود 5 متر ، از 1700 تا 2000 سال قدمت دارد. در مقابل مسجد جامع بزرگ نطنز ، هنوز پابرجاست و ریشه در زمین دارد. این درخت باستانی اکنون به بیش از 20 درخت انجیر تبدیل شده است و در واقع درختان اصلی تنه درخت اصلی بودند. چنار پازاری ، چنار رهن ، چنار روستای برزرود و چنار روستای تار پنج لاجوردی هستند که به دلیل سابقه و بقای طولانی در استان اصفهان به ثبت ملی رسیده اند.

آسمان خراش در وسط جنگل

سرو کلانی نام درختی قدیمی است که در روستای کالانی در 28 کیلومتری شرق کازرون در استان فارس و در جنگل دشت برم واقع شده است. ارتفاع سرو حدود 55 متر است که به گفته مردم مدرن ، در وسط جنگل مانند یک آسمان خراش به نظر می رسد! تاریخ این سرو از نظر برخی منابع 500 ، حدود 700 و برخی بیش از هزار سال تخمین زده شده است. درختان سرو (حدود یک قرن قدمت) و درخت دانه ریز برف از دیگر درختان قدیمی استان هستند که در سراسر کشور ثبت شده اند.

جلسه و اصلی در وسط میدان

یک درخت کهنسال در شهر خامنه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است که قطر آن 5 متر و 30 سانتی متر و ارتفاع آن 10 متر است. تخمین زده می شود 1700 سال قدمت داشته باشد. همچنین جوانه ذرت 1200 ساله یکی از قدیمی ترین درختان استان آذربایجان شرقی است. این درخت در وسط یکی از خیابان های شهر واقع شده است و میدان این قسمت از شهر به دلیل اهمیت این درخت باستان به “زمین سبز” معروف شده است. درخت انجیر آذرشهر ، درخت غنچه زاویه و … از دیگر درختان باستانی این استان است.

درختی که مردم به آن سوگند یاد می کنند

درخت غنچه شهر تویسرکان در استان همدان بیش از 2000 سال قدمت دارد و در حیاط مسجد و محله ای به نام باغور واقع شده است. ارتفاع آن از زمین 25 متر و قطر آن 15 متر است. در گذشته مردم تویسرکان به این درخت احترام می گذاشتند که این علامت عظمت خداوند است و حتی از او به عنوان بزرگ مسجد باغور یاد می کردند. به همین دلیل نگهداری از این درخت برای مردم این منطقه بسیار مهم است و هست. درخت گردو ترخین آباد واقع در شهرک اسدآباد ، درختان انجیر قدیمی در شهرک تویسرکان ، توت قدیمی روستای هگمتانه ، توت امامزاده محسن در روستای وفرجین و … از دیگر درختان کهنسال این استان است.

همراه گنج و مروارید

سرو 1300 ساله گوهردشت تا سال 1986 سبز بود ، اما با گذشت زمان ، اثرات خشکسالی بر روی آن ظاهر شد. در سال 2001 ، کارشناسان میراث فرهنگی این اثر ارزشمند را شناسایی کردند و از آن زمان یکی از آثار باستانی کرج به شمار می رود. برخی می گویند این گنج و گوهر در پای این سرو تاریخی پیدا شده است و به همین دلیل گوهردشت نامگذاری شده است.

برجسته و از نظر ارتفاع است

درخت ارس 8 متر ارتفاع و 2000 سال قدمت در نزدیکی روستای مایان از شهر طرقبه شاندیز در اطراف مشهد دارد. در دامنه شمالی ارتفاعات بینالود منظره زیبایی وجود دارد. سرو باستانی حرم “سید قوام الدین نوق” و امامزاده باستانی روستای کردنشین شهرستان باخرز از دیگر موجودات زنده استان خراسان رضوی است که گردشگران هر ساله برای دیدن آنها به این منطقه سفر می کنند.

لیسی یونیک

در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر بانه و در روستایی به نام بیانوداره که از توابع بخش نانور این شهر است ، یک درخت بلوط وجود دارد که به گفته کارشناسان و آزمایشات ، حدود 1500 سال قدمت و 13 متر ارتفاع دارد. و حدود 7 متر قطر دارد. ویژگی دیگر این درخت بی نظیر است. گردوی قدیمی مالکشان علیا در سنندج ، توت شیخ راش در نایسر ، گردوی کنیگشه ، انجیر سروآباد ، گردوی سوتیائو در دیواندره ، زبان گنجشک پیر محمد و … از دیگر درختان قدیمی است. استان کردستان.

آسیب دیده اما ایستاده

درخت انجیر روستای داین با قدمت 1150 سال یکی از قدیمی ترین درختان استان مرکزی است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. سازگاری با آب و هوای منطقه و وجود آب کافی از دلایل عمر طولانی این درخت است. قطر درخت Dine 9 فوت و ارتفاع 20 فوت است و با وجود آسیب دیدگی ، تاج درخت هنوز پهن و سرسبز است. افرا محلات ، توت امامزاده آستانه ، گردوی روستای دلارام و … از دیگر درختان بزرگ و کهنسال استان مرکزی هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا