عمومی

حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرها؛ چالش‌ها و راهکارها

با توجه به پایگاه داده باراناخبر ،
معاون شهردار تهران در مصاحبه ای تحت عنوان امشب گفت: حمل و نقل عمومی در کشور طی 10 سال مورد بی توجهی دولت ها قرار گرفته است. ما 10 سال از توسعه حمل و نقل عمومی عقب مانده ایم و توسعه نیافته است.

سید مناف هاشمی افزود: دولت ها به دلیل نگرانی ها و اولویت های دیگر به موضوع حمل و نقل توجه نکرده اند.
وی گفت: دو قانون در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت و توسعه حمل و نقل ریلی در سال 1988 به حوزه حمل و نقل توجه کرده است اما اتفاق خاصی رخ نداده است.
هاشمی از اختصاص 5 هزار اتوبوس برای حمل و نقل شهری در کشور خبر داد و گفت: تولید و توزیع این 5 هزار اتوبوس مشخص نیست که هفته آینده مشخص می شود. در حال حاضر ، شهرداری تهران 250 شرکت اتوبوس با شرکت ایران خودرو قرارداد بسته است که تاکنون 120 واحد دریافت کرده است.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران از نیاز این کلانشهر به 9 هزار دستگاه اتوبوس خبر داد و گفت: از این تعداد 5 هزار و 800 دستگاه اتوبوس بالای 12 سال مصرف می شود. ناوگان اتوبوسرانی در تهران و اکثر شهرهای کشور عملا گل آلود است و باید تعطیل شود.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران همچنین در مورد ناوگان مترو در تهران گفت: طی 20 سال گذشته 250 کیلومتر مترو در پایتخت راه اندازی شده است و ما نیز به یک مترو جدید نیاز داریم.

هاشمی از حدود 400 واگن در دست بازسازی خبر داد و گفت: از هزار و 507 واگن مترو ، حدود یک سوم آنها نیاز به بازسازی دارند. نیاز به 250 کیلومتر دیگر تا مترو ، در حال حاضر به 250 تریلیون دلار وام نیاز دارد که در صورت عدم تخصیص ، منجر به تعطیلی مترو می شود.
وی در مورد بدهی دولت به شهرداری تهران گفت: هر ساله 8 تا 10 میلیارد دلار کار عمرانی در بخش مترو انجام می شود اما فقط یک دهم آن انجام می شود و ناوگان اتوبوس و مترو خسته است. . طی 10 سال گذشته ، شهرداری تهران برای حفظ اپراتورهای اتوبوسرانی 1500 میلیارد lek در سال کسری یارانه دارد.

مجتبی یوسفی ، عضو کمیسیون عمران مجمع ، گفت: “طی 10 سال گذشته ، قیمت یک اتوبوس از 100 میلیون دلار به 3 میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار رسیده است که به جمع شدن مشکلات می افزاید.”

یوسفی افود: 10 سال فعالیت بخش خصوصی در حال پایان است و اگر آنها ناوگان حمل و نقل را ترک کنند ، با یک بحران جدی روبرو خواهیم شد.

دکمه بازگشت به بالا