عمومی

حمله به واکسن ایرانی کرونا، چرا؟!

چندین فیلم برای تمسخر واکسن کرونا ایرانی ساخته شده است و همچنین مورد شوخی قرار گرفته است. چنین جوک هایی عجیب نیست ، آنها برای واکسن های خارجی نیز ساخته می شوند ، اما ما باید رابطه خود را با این واکسن به عنوان نمونه ای از این موارد تعریف کنیم.

دیدگاه من این است که برای تفکر و قضاوت درباره واکسن ایرانی ، باید به موارد زیر توجه کنیم:

سیاستمداران ایرانی که مصاحبه می کنند و خبر می دهند واکسن ساخته نشده است. واکسن ها توسط متخصصان آزمایشگاه های وابسته ، مراکز تحقیقاتی و کارخانه های دارویی ساخته می شوند. آنها متخصصان انسان دوست ایران هستند که می خواهند واکسن هایی برای بهبود شرایط انسانی تهیه کنند. حساب آنها جدا از سیاست است.

دو همه کشورها و شرکت های بزرگ داروسازی و شرکت های واکسن سازی برای پیشبرد کار خود در همکاری های فنی همکاری می کنند. مشكلي براي ايران نيست كه با هر كشور ديگري ، چين ، كوبا ، هند و … همكاري فن آورانه داشته باشد. دنياي امروز مبتني بر همكاري فناورانه در تمام محصولات است – از اتومبيل گرفته تا دارو و سلاح. همکاری با سایر کشورها یک نیرو است.

سه. خواستار شفافیت مقامات سیاسی در اطلاع رسانی درباره واکسن ایرانی ، لزوم انجام کلیه مراحل و پروتکل های تخصصی برای تأیید واکسن مطابق با استانداردهای بین المللی ، جلوگیری از سیاست زدگی ، بی عملی ، صداقت و هر آنچه از ایمنی و امنیت محافظت می کند زندگی انسان ، حمله تفاوت زیادی بین ساخت و تمسخر واکسن ایرانی وجود دارد.

چهار سرعتی که واکسن ها در سراسر جهان تحویل داده می شوند قطعاً پیامدهای خوبی در تولید ، تحقیق ، آزمایش ، تأیید و تولید واکسن های کرونا دارد. اعتماد دنیا به واکسن های موجود به حداکثر نرسیده است. بسیاری از افراد در کشورهای پیشرفته نیز از دریافت واکسن امتناع کرده اند و رسانه ها عدم تزریق عروق کرونا ویروس توسط مقامات سیاسی جهان را زیر سوال برده اند. مسئله واکسن کرونا جهانی است و در مورد ایران صدق نمی کند.

من صمیمانه پیشنهاد می کنم از جمله تلاش های متخصصان ایرانی که سعی کرده اند واکسن در شرایط سخت کشور ، تحت تحریم ، کمبود منابع و غیره تولید کنند. و برای تمایز روند سیاسی در مورد واکسن ها. به تلاش های كارشناسان احترام بگذارید و از سیاستمداران بخواهید كه شفاف عمل كنند ، هرگز از واكسن به عنوان وسیله نمایندگی سیاسی استفاده نكنید و سیاست را در این مسئله تخصصی مشاركت ندهید. شفافیت درمان این درد است.

حمله به واکسن ایرانی و مسخره کردنش درمانی نیست ، این بر درد می افزاید. تحقیر درمانی برای درد ما نیست.

* عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

دکمه بازگشت به بالا