اقتصادی

تکلیف مجلس به بانک مرکزی برای به‌روزرسانی نرخ سود و مدت بازپرداخت وام به صورت فصلی

نمایندگان در جریان بررسی بودجه امروز برای بانک مرکزی شرایطی را در خصوص روند اخذ وام و بازپرداخت وام تعیین کردند.

به گزارش باراناخبر، نمایندگان در جلسه علنی بعدازظهر امروز (دوشنبه) مجلس تبصره 16 در الحاقی تبصره 5 تبصره 5 تبصره 16 را به تصویب رساندند.

طبق این بند الحاقی،

1- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از سامانه اطلاعاتی خود و در صورت لزوم از اطلاعات دریافتی از بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی (موضوع بند (2) این بند) بر اساس تعاریف و مثال ها. تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار، مانده تسهیلات و بدهی های اصلی و میزان پرداخت و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی به تفکیک هر فرد تعیین کننده شورای پول و وام (مرتبط یا تک ذینفع)، نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره عدم بازپرداخت وضعیت بازپرداخت (جاری، معوق، معوق یا مشکوک)، نوع و میزان وثیقه را در سایت مرکز در دسترس عموم قرار دهید. بانک جمهوری اسلامی ایران و هر سه ماه یکبار به روز می شود.

2. بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند هر سه ماه یکبار اطلاعات بند (1) این بند را در اختیار بانک مرکزی قرار دهند. در صورت امتناع از ارسال به موقع تمام یا بخشی از اطلاعات، موسسه اعتباری حسب مورد به تشخیص بانک مرکزی در یکی از تخلفات موضوع ماده (44) ق.م. قانون پولی. و قانون بانکداری یا اجزای (3) یا (4) بند (الف) ماده (14) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران قابل مجازات است. بانک مرکزی موظف است گزارش همکاری یا تخلف بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را هر سه ماه یکبار به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و دیوان محاسبات کشور ارائه کند.

3- بانک مرکزی اعطای وام جدید به بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بدون اخذ وثیقه به صورت خطوط اعتباری یا اضافه برداشت را ممنوع می کند. نوع و مقدار اسناد قابل قبول موضوع این بند را شورای پول و اعتبار تعیین می کند.

4- در صورت بازپرداخت اصل و سود مطالبات بانک ها بابت اقساط تسهیلات ارائه شده به زلزله زدگان و سیلاب های مناطق محروم و روستاها و شهرهای زیر یکصد و پنجاه هزار نفر جمعیت. ، بانک مرکزی مکلف به بخشودگی جرایم می باشد.

5- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با همکاری بانک مرکزی دامنه اسناد بانکی را توسعه داده و تسهیلات دریافت تسهیلات خرد از شبکه بانکی را تسهیل کند و بورس را با شبکه بانکی فراهم کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا