برای بررسی تلفن های همراه متهمان ، س keyال اصلی این است که آیا تلفن های همراه باید “ابزاری برای ارتکاب جرم” قلمداد شوند یا از آنها به عنوان وسیله ارتباطی ، ارتباطات از راه دور ، مکاتبات (چت ، ایمیل و …) استفاده شود؟ و حریم خصوصی افراد (معاملات بانکی) “. و معاملات اقتصادی) »برای دانستن. علاوه بر این ، در برخی از اتهامات ، مانند قتل و جرایم امنیتی ، که حضور یک نفر در صحنه جرم می تواند نشانه ای قوی باشد از اینکه متهم از یک واقعه جنایی مطلع شده است یا مرتکب جرمی شده است ، افسران “می گویند” یا “ردیابی” تلفن همراه دستور مقامات قضایی اجرا می شود ، که همچنین تصمیم خاصی دارد.
اصولاً سه موضوع فوق باید در مبحث مشخص شود: 1- تلفن همراه ابزاری برای ارتکاب جرم است. 2- تلفن همراه وسیله ارتباط ، مخابرات ، مکاتبات و مکاتبات و حریم اقتصادی متهم است؛ 3- ردیابی تلفن همراه متهم در منطقه آنتن (BTS) نشانه حضور متهم در صحنه جرم است.
در هر یک از این موارد قوانین حقوقی مختلفی وجود دارد.
1- اگر از نظر مقام قضایی ، تلفن همراه وسیله ای برای ارتکاب جرم باشد ، طبیعتاً طبق مواد 129 و 137 قانون آیین دادرسی کیفری ، به خود این حق را می دهد که با ثبت نام ، تلفن همراه متهم را بررسی کند. دلایل “سو strong ظن شدید” به ارتکاب جرم. انتشار یعنی. اما باید توجه داشت که تلفن های همراه به طور طبیعی ابزاری برای ارتکاب جرم نیستند. یعنی در شرایط عادی ، آنها مرتکب آن جرم نمی شوند ، این وسیله ای برای ارتباط است و ارتکاب جرم با آن یک استثنا است. در این حالت ، متهم می تواند به صدور قرار بازرسی اعتراض کند. نکته بسیار مهم این است که اگر متهم داوطلبانه تلفن همراه خود را به مأموران تحویل دهد و اطلاع دهد که “تلفن همراه من را می بیند تا بفهمد من کاری نکرده ام” و اگر دلیلی برای ارتکاب جرم در تلفن وی وجود دارد ، او اعتراف خواهد کرد اگر مرتکب جرمی شود ، اعتراف وی در بررسی جرم م effectiveثر است. در غیر این صورت ، یعنی اگر مأموران به زور تلفن او را برداشته و محتوای آن را رمزگشایی کنند ، حتی اگر محتویات مجرمانه باشد ، هیچ “دلیلی” برای ارتکاب جرم وجود ندارد و اگر متهم اعتراف نکند ، محتوای مجرمانه هیچ ارزشی ندارد. و شاید فقط بتوان آن را به عنوان “شواهد و امارات متحده عربی” تلقی کرد و نمی تواند جرم را ثابت کند.
2- مورد دوم زمانی است که افسر قضایی قصد دارد با دسترسی به ارتباطات شخص از طریق تلفن همراه ، شواهد مربوط به جرم را پیگیری کند. در این حالت ، باید توجه شود زیرا دسترسی به ارتباطات از راه دور شخص ، اعم از صوتی (چت صوتی) ، نوشتاری (چت ، ایمیل و غیره) یا سایر ارتباطات از راه دور (عکس و فیلم – داده های رایانه) به عنوان “گوش دادن” قواعد ویژه قانون باید در این زمینه رعایت شود. ماده 150 قانون آیین دادرسی می گوید كه كنترل مخابرات افراد ممنوع است مگر در مواردی كه مربوط به امنیت داخلی و خارجی باشد یا كشف جرایمی كه مجازات آنها به حبس ابد ، حبس ابد ، حبس 10 ساله و مجازات بیش از نیمی از مجازات در این مورد ، مقام قضایی باید با موافقت رئیس دادگستری استان ، شرایط و دفعات جستجو را تعیین کرده و آنها را به افسران پلیس و کارشناسان ارجاع دهد. طبق این بخش از قانون ، به طور کلی کنترل ارتباط از راه دور افراد برای اتهامات مربوط به جرائمی مانند توهین ، انتشار دروغ محدود ، ارتباط غیرقانونی بین کودکان غیرقانونی و موارد مشابه امکان پذیر نیست. لازم به ذکر است که در قانون ، تحقیقات در مورد جرایم علیه عفت که بدون استفاده از زور اتفاق افتاده باشد ، اصولاً به عنوان یک رابطه غیرقانونی محسوب نمی شود.
علاوه بر این ، باید در نظر داشت که مقامات قضایی به طور معمول مجاز نیستند که به اتهاماتی غیر از آنچه در بالا ذکر شد ، معاینه مخابراتی شخص را صادر کنند. زیرا محرمانه بودن ارتباطات ، مکاتبات و مکاتبات افراد به قدری مهم است که حتی در قانون اساسی ، بازرسی از نامه ها و محصولات ارسالی ، ضبط و شناسایی مکالمات تلفنی افراد ، رهگیری مخفیانه مکالمات دیگران و هرگونه استراق سمع مکالمات ، به استثنای قانون ، جرم است. بود.
همچنین باید در نظر داشت که کنترل سیار افراد برای دسترسی به محتوای حساب های بانکی آنها با اتهاماتی که جنبه مالی مانند کلاهبرداری دارد ، اعم از ساده یا کلاهبرداری و مانند آن ، مطابق ماده 151 قانون آیین دادرسی ، رئیس سازمان حوزه قضایی ، دستور ورود برای تأیید متهم در حساب های بانکی.
3. مورد سوم ، کنترل ارتباطات از راه دور افراد از طریق ردیابی و علائم نگارشی است که به جرایمی که در قسمت دوم این تفاهم نامه ذکر شده است ، پرداخته شده است و در نهایت ، چنین کنترلی فقط ارزش معادل آمار است (که یک نشانه چیز دیگری است و ذهن را به سمت آن سوق می دهد) و دلیل قانونی برای ارتکاب جرم محسوب نمی شود.
* وکیل
4222