عمومی

تصمیم امام (ره) درباره سفارت ایران در آمریکا

در ژانویه 1978 ، اولین نهادهای انقلاب اسلامی ظهور کردند. اعلامیه رسمی تشکیل شورای انقلاب ، تعیین کمیته ای برای بررسی اعتصاب صنعت نفت و شروع کار کمیته سازماندهی اعتصاب ، آخرین آغاز رژیم پهلوی بود.

به گزارش باراناخبر ، سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه نوشت: “به موازات آن ، نهادهای معروف دیگری در داخل و خارج از کشور تشکیل شدند که اوج نافرمانی و برکناری قدرت از رژیم پهلوی را نشان می داد.” یکی از این م institutionsسسات ، هیئت مدیره سفارت ایران در ایالات متحده بود. کارمندان سفارت ایران در ایالات متحده اعتصاب کردند و از ورود سفیر اردشیر زاهدی جلوگیری کردند. این امر دولت های آمریكا و ایران را در تنگنا قرار داد زیرا نه گروه خارجی سفارت را اشغال كرده بودند و نه سفیر جرات ورود به سفارت را نداشتند.

انتصاب هیئت مدیره سفارت آمریکا

در همان زمان ، امام خمینی (ره) به موقع ، شورای 5 نفره ای را برای اداره سفارت ایران در ایالات متحده معرفی كرد. به گفته محمد هاشمی که در آن زمان در نوفلوشاتو بود ، “آقای [ابراهیم] یزدی پنج نفر را به سفارت ایالات متحده منصوب کرد ، از جمله شهریار روحانی (دامادش) ، دکتر. جلیل ضرابی (عضو نهضت آزادی) و آقای نوربخش. به طور خلاصه ، پنج نفری که آقای یزدی ذکر شده همه فرزندان نهضت آزادی بودند و با آقای ارتباط داشتند. یزدی من به خدمات امام اعتراض کردم و گفتم: “آقا ، مگر اینکه در جمهوری اسلامی امور بر اساس قوانین باشد ، نه روابط”. در ایالات متحده ، افراد واجد شرایط زیادی در انجمن دانشجویان اسلامی وجود دارد ، اما متأسفانه افراد معرفی شده توسط آقای یزدی هر پنج نفر از یک گروه هستند. این انتخاب بر اساس روابط است و تأثیر منفی دارد. “امام گفت این کار درستی است.”

بدین ترتیب ، امام خمینی طی فرمانی ، در تاریخ 19 ژانویه 1957 ، اعضای هیئت مدیره سفارت آمریکا را منصوب کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر جلیل ضرابی

همانطور که می دانید ، سفیر فاسد و غیرقانونی خائن محمدرضا پهلوی ، که غاصب سفارت ایران در ایالات متحده است ، حتی پس از سرنگونی شاه و فرار از ایران نیز حاضر نشد. و کارمندان محترم سفارت ایران در واشنگتن و کنسولگری های ایران در مراکز مختلف ایالات متحده آن را به عنوان وظیفه قانونی و ملی خود نپذیرفته اند. بنابراین جنابعالی و آقایان. دکتر. به طباطبایی ، رضا صدر ، احمد عزیزی ، شهریار روحانی دستور داده می شود که با کارمندان سالم و علاقه مند به عزت و شرافت اسلامی و ملی کار کنند. از سفارت ها و کنسولگری ها نظارت کرده و به هر روشی که صلاح می دانید برای حفظ اسناد متعلق به مردم ایران اقدام کنید. “مطمئناً کارکنان محترم با جناب عالی و هیأت تحت نظارت شما همکاری خواهند کرد. روح الله الموسوی خمینی”

به گفته احمد عزیزی ، عضوی از شورای 5 نفره ، امامی “قبل از پیروزی و به دست گرفتن قدرت” در اقدامی سیاسی بی سابقه قلب سپاه دیپلماتیک رژیم را در خارج از کشور هدف قرار داد.

اولین رویارویی دیپلماتیک با رژیم

این شورای 5 نفره کار خود را آغاز کرد اما برای ورود به سفارت و تحویل گرفتن مسئولیت با موانع زیادی روبرو شد. در روز دوم بهمن ، اعلان رسمی اعضای کمیته تأسیس سفارت انقلاب اسلامی اعلام شد. کمیته همچنین بیانیه ای به کارمندان سفارت صادر کرد و آن را هنگام خروج از ساختمان به آنها تحویل داد. در همان زمان ، از خبرنگاران دعوت شد تا در سومین قرار ملاقات بهمن در یک کنفرانس مطبوعاتی در هتل شرکت کنند. شهریار روحانی در پاسخ به س reportersالات خبرنگاران هشدار داد که روابط ایالات متحده با اعضای سفارت ایران بدون اطلاع سفارت سایه خلاف منافع مردم ایران است. صبح روز 3 بهمن ، جلسه ای بین اعضای کمیته و کارکنان و کارمندان سفارت برگزار شد.

منشی سفارت از پذیرش دانشجویان معترض که می خواستند به همراه اعضای کمیته وارد ساختمان شوند خودداری کرد ، اما “علی اصغر آگاه” دوست اعضای کمیسیون با آنها وارد داخل سفارت شد. بعداً آگاه به عنوان کاردار جمهوری اسلامی انتخاب شد. احمد عزیزی ، که در جلسه حضور داشت ، نوشت اسد همایون ، کاردار موقت ایران ، گفت: “و در صورت کوچکترین نقض این استانداردها ، دولت میزبان ما را اخراج خواهد کرد …”

اعضای کمیته نگران بودند که اردشیر زاهدی یا دیگر دیپلمات های وفادار به وی اسناد سفارت را از ساختمان بگیرند ، اما کاردار ایران قول داده بود که این اتفاق نیفتد.

سفارت در آمریکا را بگیرید

اما همزمان با پیروزی انقلاب در 13 فوریه 1957 ، سرانجام منصوبان امام موفق شدند وارد سفارت ایران در واشنگتن شوند و منصب خود را به دست بگیرند. احمد عزیزی آن لحظات را به شرح زیر بازگو می کند: “در آستانه ورودی طولانی سفارت ، درودگرفتنی فراموش نشدنی در مقابل تعداد زیادی از دوربین خبرنگاران رسانه ها برگزار شد. پلیس آمریکا به سادگی ناظران ساکت بود. قاب های تصاویر شاه جلوی دوربین ها و میکروفون ها شکسته شد و در میان فریادهای شادی ایرانیان ، و از پله های سنگی ورودی پایین افتاد ، دیدم دوستان جدیدی در حال صعود از نماد رژیم – تاج سلطنتی – هستند بر روی میله های فلزی محافظت از پنجره های سفارت. پیروزی مردمی به سرعت آماده شد: جشنی که توسط اولین هیئت دیپلماتیک ایران اسلامی در خارج از کشور برگزار شد و برای همه ایرانیان مقیم آزاد بود. آن روز روز بعد از 22 بهمن بود و همه امید داشتند برای آینده. “صدای انقلاب در سالن تشریفات بزرگ و مجلل سفارت و با یک دستگاه ضبط ساده از تلاش و برنامه ریزی دانشجویان جوانان انجمن اسلامی ، سرود زیبا و پر برکت “الله ، الله ، الله … لا اله الا الله” از پشت میکروفون پخش شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا