تشریح صفر تا صد حذف ضامن از وام‌های خُرد

معاون بانک ها، بیمه و شرکت های دولتی در وزارت اقتصاد تاکید کرد: تصمیم این وزارتخانه برای حذف ضامن تسهیلات خرد صرفا به معنای جایگزینی سیستم اعتباربخشی با ضامن تسهیلات خرد برای «واجد شرایط» است. اشخاص حقیقی. به این معنا نیست که از امروز همه اعضای شرکت می توانند از هر بانکی درخواست وام کنند.

به گزارش باراناخبر، عباس حسینی در این خصوص اظهار کرده است: کاری که وزارت اقتصاد انجام داده این است که شرایط پرداخت تسهیلات خرد تا سقف 100 میلیون دلار با دستور رئیس جمهور و مورد تاکید وزیر اقتصاد بوده است. از نظر دریافت مدارک و ضامن برای متقاضیان واجد شرایط. شرایط تسهیل شده است.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد در تصمیم خود به هر نحوی در خصوص قوانین بانک ها و اینکه به چه کسانی اعتبار بدهد یا خیر؟ او نه صحبت کرد و نه دخالت کرد. در واقع آنچه گفته شد این است که روند قبلی پرداخت تسهیلات خرد به بانک ها طبق قوانین بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و آیین نامه داخلی خود بانک ها به قوت خود باقی است، با این تفاوت که . شرایط اخذ ضامن را داریم و وثیقه متقاضی وام را حتی در صورت استحقاق تسهیل کرده ایم.

حسینی گفت: بنابراین تصور و تعبیر برخی مبنی بر اینکه از امروز همه «افراد جامعه می توانند بروند و اعتبار بگیرند، اشتباه است، زیرا ما قوانین پرداخت تسهیلات را تغییر نداده ایم و بودجه و اعتباری تعیین نکرده ایم. تنها تفاوت این است که هر فردی که طبق روال معمول قانون بانکداری واجد شرایط دریافت وام شناخته شده است، اکنون نیازی به ارائه ضامن رسمی برای دریافت اعتبار خرد ندارد و گواهی کسر دستمزد کافی است.

وی یادآور شد: البته نباید فراموش کرد که هم اکنون و بر اساس مصوبه وزارت اقتصاد جامعه هدف این طرح در مرحله اول کارمندان، مستمری بگیران و بازنشستگان بخش دولتی، دولتی و خصوصی دریافت می کنند. حقوق و دستمزدها و در فازهای بعدی دیگر، طرح شامل جامعه می شود.

معاون بانک ها، بیمه و شرکت های دولتی در وزارت اقتصاد گفت: ضوابط پرداخت تسهیلات به مشمولان طرح طبق اعلام وزیر اقتصاد برای شاغلان و بازنشستگان دستگاه های دولتی، پلاک عمومی. -سازمان های دولتی و سایر شرکت های خصوصی معتبر همان شعبه بانکی که بدون ضامن با کسر نامه حقوق تا سقف 50 میلیون تن و بدون نیاز به ضامن تا سقف 100 میلیون تن حقوق می گیرند. و کتبی تخفیف حقوق به صورت چک یا برات خواهد بود.

وی افزود: کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی از کارگاه‌ها، شرکت‌ها و شرکت‌های کوچک تا متوسط ​​در صورت داشتن رتبه اعتباری A و B در بانکی که حقوق دریافت می‌کند (به تشخیص بانک) وام نیازمند دلار دریافت می‌کنند. 50 میلیون ضامن ندارند و می توانند با برات به همراه رسید برات یا چک اقدام کنند. برای دریافت وام 100 میلیون دلاری علاوه بر موارد فوق باید ضامن هم ارائه کنند.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، وی گفت: قطعاً اگر رتبه اعتباری این افراد طبق اعلام بانک برابر با C باشد چه برای وام 50 و چه 100 میلیونی، ضامن معتبر یا برات و یا بررسی. حسب مورد در Secure Bank.

حسینی یادآور شد: این نکته باید مورد تاکید قرار گیرد، بخشنامه وزارت اقتصاد مقرر کرده است که اعطای تسهیلات بدون ضامن تنها توسط شعبه بانکی که فرد از آن حقوق دریافت می کند انجام شود و شامل شعبه دیگری از بانک نمی شود. همان بانک .

معاون بانک، بیمه و شرکت های دولتی در وزارت اقتصاد تاکید کرد: تعیین رتبه اعتباری افراد و طبقه بندی شرکت های بخش خصوصی به بزرگ، کوچک و متوسط ​​تنها توسط خود بانک انجام می شود و ما به بانک نمی گوییم. . قرار دادن این شرکت در رده شرکت های بزرگ یا انتقال رتبه اعتباری این شخص از C به B؛ به نظر ما هر چه قوانین و مقررات بانک حکم کند.

حسینی گفت: همانطور که وزیر اقتصاد اعلام کرده است، اگر در یک بانک حسب مورد شرایط آسان تری برای پرداخت تسهیلات برای مشتریان وجود دارد. اگر بپذیریم که شرایط به نفع عموم است، بانک هم می تواند این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارائه تسهیلات خرد به سایر مشتریان دارای حساب بانکی همچنان مطابق رویه قبلی بانک ها است. یعنی شخصی که کارمند یا بازنشسته بخش دولتی و خصوصی نبوده و دارای حساب بانکی است. راننده تاکسی یا کشاورز؛ وی می تواند طبق روال قبلی از تسهیلات بانکی نیز بهره مند شود و اینکه گفته می شود وزارت اقتصاد آن ها را رها کرده است اصلا صحت ندارد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: اگر این افراد در مرحله اول مصوبه وزارت اقتصاد دیده نشدند، نباید آنها را نادیده گرفت، اما مشکل این است که مثلا چطور می توان راننده حمل و نقل عمومی یا کشاورز بود. وزیر بانک، بیمه و شرکت های دولتی.

وی با بیان اینکه اعتبار این گروه ها مستلزم تدوین سازوکار ویژه ای است، گفت: وظیفه تدوین و تدوین چنین سازوکاری بر عهده بانک مرکزی است که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، دستورالعمل های این سازمان بر عهده بانک مرکزی است. شرکت مشاور رتبه بندی اعتباری ایران در حال بررسی است که تا پایان سال جاری تکمیل شده و این موسسه روش رتبه بندی اعتباری افراد فاقد رتبه اعتباری را تدوین خواهد کرد.

حسینی افزود: آنچه باید مورد تاکید قرار گیرد این است که تصمیم وزارت اقتصاد برای تسهیل در پرداخت تسهیلات خرد برای شهروندان، در مرحله اول بخش بسیار زیادی از جامعه و خانواده ها را درگیر می کند و مابقی را درگیر می کنیم. اشخاص حقیقی. ” که طبق گزارش ها اساساً هنوز فهرست نشده اند.

وی تاکید کرد: به طور کلی پارامترهایی که مبنای اعتبارسنجی در کشور است بر اساس شاخص های بین المللی مانند «توانایی بازپرداخت اقساط»، «میزان بدهی کوتاه مدت متقاضی»، «عدم چک بلامحل»، بدهی ندارد. مالیات یا عدم تعهد، «بدون بدهی به سازمان بیمه اجتماعی، برق، آب، گاز و…»، «بدون مجازات کیفری» و ….

معاون بانک ها، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد افزود: در واقع وزارت اقتصاد به «رتبه بندی» به عنوان یک کار میدانی رها شده در بخشنامه خود توجه ویژه ای داشته است. این بدان معناست که ما اکنون شرایط تسهیل کننده وام را نیز داریم و بر اهمیت رتبه بندی تاکید می کنیم.

حسینی در بخشی دیگر از سخنان خود یادآور شد: بنابراین مصوبه وزارت اقتصاد به این معنا نیست که همه افراد جامعه از امروز به هر بانکی که می خواهند مراجعه کنند و وام بگیرند، بلکه تنها دستور مشخص ما هستیم. رئیس جمهور برای تسهیل شرایط اخذ اعتبار از نظر کاهش تعداد وثیقه را فراهم کرده ایم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا