عمومی

تجارت سیاه متادون در برخی کلینیک‌ها و عطاری‌ها

بر اساس بررسی های مدیرکل پزشکی قانونی کشور، 40 درصد مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر مربوط به متادون است. متادون که قرار بود بخشی از روند درمان باشد و آسیب را کاهش دهد، اکنون 40 درصد از مرگ و میرهای مواد افیونی را تشکیل می دهد!

به گزارش باراناخبر خراسان او نوشت: «مادر جیغ می‌کشد و صورتش را می‌گیرد که «من خودم پسرم را فرستادم پیش عطاری. به او گفتم تابستان یک کار مفید یاد بگیرد و می دانستم که قلب شکسته ام او را به کام مرگ خواهد فرستاد.» جوان 18 ساله ای که برای گذراندن تابستان برای آموختن این حرفه به عطاری رفته بود، روزی برای رفع تشنگی، بطری آب از یخچال عطاری برداشت و نوشید، اما پس از چند لحظه حالش بد شد. . به کما رفت و مرد و در نهایت می میرد. در بررسی های بعدی مشخص شد که بطری داخل یخچال عطاری پر از شربت متادون بوده و نه آب!

آنچه خواندید تنها یکی از موارد متعدد نقض جریان متادون در داروخانه های مشهد و عواقب جبران ناپذیر آن است. ماجرا از این قرار است که متادون که یارانه دولتی دارد و منحصراً در کلینیک های ترک اعتیاد توزیع می شود، توسط برخی درمانگاه های غیرمجاز به طمع سود خالص تا 50 برابر به صورت عمده در بازار سیاه و داروخانه های شهر توزیع می شود. کلینیک های متخلف پرونده های رسمی تشکیل می دهند و پس از خارج کردن دارو از بسته بندی و بطری، شربت متادون در بطری های نوشابه، دلستر و آب معدنی و قرص در فریزر پلاستیکی را به داروخانه ارسال می کنند!

سال‌هاست که تعداد قابل توجهی از پرونده‌های ترک اعتیاد توسط کلینیک‌های متخلف تشکیل شده است. اگرچه تشخیص جعلی بودن پرونده درمانی برای فردی که سال‌ها پیش فوت کرده است آسان به نظر می‌رسد، اما بسیاری از پرونده‌های جعلی با همین موضوع توسط کمیته نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌عنوان تخلف تأیید نشده است. . بر اساس آمار شورای مبارزه با مواد مخدر، این تخلفات در 94 درصد مراجعات میدانی به کلینیک های ترک اعتیاد مشهد مشاهده شده است، اما مسئولان هنوز اقدام جدی انجام نداده اند. از سوی دیگر برخی معتقدند تضاد منافع در حوزه نظارت بر کلینیک های ترک اعتیاد بیداد می کند.

پرونده معالجه اموات، معاینه در قبر!

او فقط چند مورد از پرونده هایی را که روی میز دادگاه عمومی و انقلاب مشهد است و به من داده شده است، مرور می کند. آقای زائر تبریزی سال 1372 درگذشت، خانم زائر تبریزی سال ها پیش به مشهد سفر کرد، زندانی که سال ها بدون روز مرخصی در زندان به سر می برد. کلینیک های متخلف همه این افراد را گزارش کرده اند و سهمیه متادون گرفته اند اما این سهمیه از جای دیگری آمده است. اینها از جمله مواردی است که به گفته مقام قضایی به دلایلی که فقط به کمیسیون نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌داند، تائید نشده است.

دفترچه ای که دارای جلدی با تصویر یک شخصیت کارتونی است روی میز باز است، در کنار آن یک لوله و فندک اتمی قرار دارد، داخل دفترچه دفترچه حساب کوچکی متعلق به منشی فنی یکی از متخلفین نوشته شده است. کلینیک ها فردی که از قضا اعتیاد خودش را به شیشه داشت. مبلغ بدهی به دکتر برای سه هزار متادون 40، مبلغ بدهی به دکتر برای 2500 بسته متادون 20 که به بلوار فرستادیم و…

مقام مربوطه در دادسرا درباره این تخلفات گسترده به «خراسان رضوی» می گوید: طبق آخرین قیمت اعلام شده قرص متادون با 40 دوز، 1000 قرص در درمانگاه و بالای 30000 در خارج از درمانگاه است که با رقم قابل توجهی مواجه هستیم. درمانگاه ها و پزشکان که برخلاف فعالان محترم و دغدغه مند در حوزه ترک اعتیاد سهمیه متادون را می گیرند و با گزارش موارد کلاهبرداری به بازار سیاه می فرستند.

این مقام قضایی می افزاید: در حال حاضر این کلینیک بابت ثبت نام هر معتاد ماهانه 550 هزار دلار دریافت می کند، اما اگر همان درمانگاه به جای ارائه خدمات چند جانبه، سهمیه دارویی پرونده های جعلی را به بازار سیاه ارسال کند، جبران می شود. با 50 برابر سود مشخص شده است که 10 عدد قرص متادون به ارزش 300 هزار دلار و شربت 250 سی سی که در کلینیک ها به قیمت 31 هزار تومان توزیع می شود، به 500 هزار دلار می رسد.

تاییدیه ها، دوباره روی کاغذ!

راه حل ساده و موثری که به گفته متخصصان در سراسر دنیا آزمون خود را پس داده است، نصب دستگاه احراز هویت بیولوژیکی یا اثر انگشتی است که پس از احراز هویت دارو را تحویل می دهد. لزوم نصب این تجهیزات در درمانگاه ها در تیرماه 1400 با حضور استاندار و دادستان مرکز استان پس از مقاومت بسیار در شورای هماهنگی استان تصویب شد. متولی اصلی مصوبه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بود. دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز موظف به اجرای آن بودند که متاسفانه اراده ای برای اجرای این مصوبه وجود نداشت.

دریافت کننده دارو چه فرقی می کند؟!

مدیر نظارت و اعتباربخشی درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ماجرای این موارد دروغین به خراسان رضوی می گوید: شاید از نظر شما یک مورد دروغ از نظر ما کذب تلقی نشود. از نظر قانونی فتوکپی کارت ملی یا فتوکپی شناسنامه در درمانگاه ها برای دریافت خدمات کافی است و گاهی پیش می آمد که می گفتند فردی دارو مصرف می کند که متعلق به او نیست. در پاسخ می گوییم برای نظارت بر هویت افراد به سامانه احوال وصل نیستیم، ممکن است شخصی فتوکپی کارت ملی را جعل کرده و بر اساس آن در درمانگاه ثبت نام کرده باشد، اما این به این معنا نیست که کلینیک یک مورد رسمی ارائه کرده است.

دکتر کاظم غفاریان می‌افزاید: مصرف‌کننده دارو باید قبل از پزشک مرکز مقداری از دارو را مصرف کند. حال اگر فردی دارو را از طرف دیگری مصرف کند و قبل از دکتر مصرف کند، به نظر من اتفاق بدی نیفتاده و دارو به گروه مورد نظر رسیده است.

وی در پاسخ به اینکه گفته او این است که ارسال دارو با هویت جعلی جرم نیست، می گوید: وقتی دارو مصرف می کند دیگر برای آمپول نمی رود و به خود، خانواده و جامعه آسیبی نمی رساند. چه اهمیتی دارد که این شخص کیست؟

این اظهارات غفاریان در حالی مطرح می شود که مهم این است که درمانگاه دارو را به چه کسی تحویل داده است؟ برای یک فرد نیازمند یا برای یک فرد با هویت مرده؟ آیا او آن را بین معتادان توزیع کرد یا در عطاری های اطراف شهر؟

برخی از کلینیک ها مخالف انگشت نگاری هستند

غفاریان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نهایی استفاده از دستگاه اثر انگشت که بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان است، گفت: دانشگاه هیچ وظیفه ای در اجرای این مصوبه نداشت. تقریباً تمام کلینیک ها سخت افزار را آماده کرده اند، اما نرم افزار هنوز به طور کامل راه اندازی نشده است. همچنین برخی از کلینیک ها هستند که هنوز دستگاه را آماده نکرده اند و این را یک مشکل می دانند.

می گوید: نشت متادون از درمانگاه ها معلوم نیست. ما چرخه تولید، کارخانه تولید، شرکت پخش، دانشگاه علوم پزشکی و درمانگاه را داریم. در هر نقطه از این چرخه امکان نشتی وجود دارد. در هر لایه ای ممکن است نقض شود. من با این موافقم، اما موافق نیستم که همه داروهای موجود در بازار آزاد از کلینیک ها باشد. چرا روی این دارو هولوگرام وجود ندارد تا بتوانیم بدانیم از کجا آمده است؟

این مسئول در مورد نقش تعارض منافع در بحث نظارت بر درمانگاه ها می گوید: تا سرسوزن تضاد منافع ندارم. مطمئنم برای دوستانی که در جایگاه های تصمیم گیری در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستند اینطور نیست.

تخلف در 94 درصد بازدیدها مشاهده می شود!

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی درباره تخلفات کلینیک های ترک اعتیاد در خراسان رضوی نیز می گوید: «شاید هیچ سندی برای این موارد پیدا نکرده اند. حدود 600 تا 700 آمبولانس در مشهد وجود دارد که طی یک سال و نیم گذشته تا شهریور ماه امسال 272 مورد مراجعه داشته ایم که 67 مورد تذکر و کاهش سهمیه و 189 مورد ابطال موقت و دائم پروانه کسب بوده است.

این آمار تکان دهنده نشان می دهد که 94 درصد بازدیدها منجر به تخلف شده است و پس از آن این سوال برای مردم ایجاد می شود که چگونه این حجم از تخلفات منجر به برخورد جدی تری نشده است؟

حتی محمدحسین صالحی درباره تاخیر در استفاده از اثر انگشت می گوید: شورای هماهنگی متولی اجرای هیچ موضوعی نیست. مراکز درمانی سرپایی متعلق به بخش خصوصی بوده و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی فعالیت می کنند و همگی زیر نظر کمیته نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی می باشند. اکنون تمامی مراکز این دستگاه را با قیمتی در حدود پنج میلیون دلار خریداری کرده اند. نرم افزاری نیز آماده شده و در مرحله آزمایشی است تا مشخص شود که آیا نتیجه ای در جلوگیری از نشت متادون دارد یا خیر.

البته مطالعات علمی در دنیا توزیع متادون را با روش احراز هویت بیومتریک تایید می کند. صالحی در خصوص نقش تعارض منافع تاکید می کند: تا چهار سال پیش برای مسئولانی که مربوط به کلینیک های نظارتی بودند که خود درمانگاه ها داشتند منع قانونی وجود نداشت و این قانون مشکلاتی داشت. چند سالی است که بخشنامه ای اعلام شده که علاقه مندان حق ورود به حوزه نظارت را ندارند. موضوع را بررسی کردیم و متوجه شدیم که دو عضو دیگر نیز کلینیک دارند و از آنها عذرخواهی کردیم.

متادون عامل 40 درصد مرگ های ناشی از مواد مخدر!

متاسفانه تاکنون هیچ سازمانی مسئولیت اجرای قطعنامه احراز هویت را بر عهده نگرفته و صراحتاً یا ضمنی مسئولیت آن را رد کرده است. سوال بعدی این است که تکلیف این رشته ها چه زمانی مشخص می شود؟ آیا در صورت احراز تخلف با متخلفان برخورد پیشگیرانه و مؤثر صورت می گیرد؟

همه این تاخیرها در حالی اتفاق می افتد که بر اساس اسناد و مدارک به دست آمده در دادستانی خراسان، با بررسی های مدیرکل پزشکی قانونی کشور مشخص شد که 40 درصد مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر مربوط به متادون است. متادون که قرار بود بخشی از روند درمان باشد و آسیب را کاهش دهد، اکنون 40 درصد از مرگ و میرهای مواد افیونی را تشکیل می دهد. بر اساس آمار ارائه شده به خبرنگار روزنامه خراسان در سال 1397، از 4472 مورد مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در ایران، 1601 مورد مربوط به سوء مصرف متادون بوده است. در سال 1388 از مجموع 4637 بیمار، 1804 بیمار متادون داشتیم. در سال 1400 از مجموع 5342 مورد مرگ، 2101 مورد مرگ مربوط به سوء مصرف متادون بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا