اقتصادی

تاثیر تحریم‌ها بر آلودگی هوا/در صورت مصرف بی‌رویه انرژی مجبور به واردات گاز می‌شویم

امروز (29 ژانویه) روز ملی هوای پاک است. هوایی که کلانشهرهای کشور ماه هاست شاهد آن نیستند. رئیس کمیته محیط زیست شورای راحتی با اشاره به تأثیرات تحریم ها بر برنامه های کنترل آلودگی هوا گفت: اگر روند مصرف بی رویه انرژی در کشور ادامه یابد ، مجبوریم از سال 1403 گاز وارد کنیم.

سید محمد مجابی در مصاحبه ای برای باراناخبر وی با اشاره به اینکه سیاست های کلی زیست محیطی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می شود مبتنی بر اصل 110 قانون اساسی است ، گفت: این سیاست ها به تمام موضوعات زیست محیطی – که از عناصر حیاتی هستند ، می پردازد. بنابراین “هوا” یکی از مواردی است که در سیاست های ارتباطی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته است.

سرانه مصرف انرژی در ایران طی سال 1390 به 18.8 بشکه معادل نفت خام رسیده است

وی با بیان اینکه توجه به موضوع هوای کشور از دو جنبه آلودگی هوا و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای منجر به تغییر اقلیم برای ما ضروری است ، تصریح کرد: سرانه مصرف انرژی در ایران بسیار زیاد ، بنابراین در سال 1370 سرانه مصرف ما 7.3 بشکه معادل نفت خام بودیم ، اما مصرف سرانه در سال 1390 به 18.8 بشکه معادل نفت خام رسید.

ما سه برابر بیشتر از جمعیت عمومی هند گاز مصرف می کنیم

رئیس کمیته محیط زیست شورای ارزیابی انطباق در ادامه با اشاره به اینکه افزایش مصرف انرژی باعث گرم شدن کره زمین می شود که عواقب آن را به همراه دارد ، گفت: مصرف گاز طبیعی در ایران تقریباً برابر چین است ما همچنین دارای سه برابر کل جمعیت هند گاز مصرف می کند. اگر این روند مصرف انرژی در این کشور ادامه یابد ، ما مجبوریم از سال 1403 گاز وارد کنیم.

720 میلیون تن ، میزان تولید دی اکسید کربن در ایران

به گفته مجابی ، از طرف دیگر ، ما جزو 10 کشور اول تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان پس از ژاپن و آلمان هستیم ، بنابراین در سال 2018 ، میزان تولید دی اکسید کربن در ایران حدود 720 میلیون تن بوده است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سیاست های اصلاح الگوی مصرف مستقیماً به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی اشاره کرده اند ، تصریح کرد: علاوه بر این ، این موضوع در سیاست های ارتباطات زیست محیطی نیز ذکر شده است ، بنابراین بهینه سازی مصرف انرژی یک از وظایف دستگاه اجرایی. کشور باید هزینه آن را پرداخت کند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای ارزیابی انطباق در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به موضوع آلودگی هوا در کشور گفت: در سالهای اخیر غلظت برخی آلاینده های هوا از جمله مواد ذرات کمتر از 10 میکرون ، دی اکسید گوگرد ، اکسید نیتروژن و ترکیبات آلی فرار هشت به عنوان بنزن کاهش یافته است. بهبود کیفیت سوخت ، بالا بردن استاندارد اتومبیل ها ، کاهش نسبی طوفان های گرد و غبار ، افزایش نسبی بارندگی و … در این زمینه بی تأثیر نبوده است.

مجابی با اشاره به اینکه در حال حاضر علت اصلی آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور افزایش غلظت ذرات کمتر از 2.5 میکرون است ، گفت: قانون هوای پاک که نتیجه تعامل خوب مجلس و دولت است ، با توجه به سیاست های اعلام شده توسط رهبری استراتژی های کنترل آلودگی هوا با توجه به افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون.

وی ادامه داد: قانون هوای پاک در 34 ماده به طور جامع به موضوعات مختلف در زمینه آلودگی هوا پرداخته و وظایف را برای دستگاه های مربوطه مشخص کرده است همچنین در این قانون موضوع جرم انگاری و جریمه منابع ذکر شده است. آلوده کننده است. “

نفوذ در قوانین پیشگیری کمتر از قوانین اقناعی است

رئیس کمیته محیط زیست شورای ارزیابی انطباق با تأکید بر اینکه قوانین پیشگیری از نفوذ کمتری نسبت به قوانین اقناعی برخوردار هستند ، خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که باید به آنها پرداخته شود ، حمایت اقتصادی از صنایع برای جلوگیری از آلودگی به همراه قوانین است. و مقررات مالیاتی “. عوارض این است که ما در زمین موفق نبوده ایم. اگرچه قانون اصلاح مالیات بر ارزش افزوده حوزه محیط زیست را در بر می گیرد ، اما این قانون از سال آینده اجرا می شود.

به گفته وی ، کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی اخیراً تصویب کرده است که 35٪ مالیات آلودگی – از 1٪ قیمت فروش – به محیط زیست تعلق می گیرد.

مجابی با بیان اینکه یک موضوع بسیار مهم برای رفع آلودگی هوا در کشور اجرای دستگاه هوای پاک توسط دستگاه های اجرایی مختلف است ، گفت: البته در این زمینه چندین موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. اولاً ، اکنون در برخی موارد محدودیت هایی داریم ، از جمله فیلتر کردن ، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ، از بین بردن شعله های آتش و غیرفعال کردن خودروهای دست دوم – که قبلاً در ازای خودروهای خارجی اتفاق می افتاد – به دلیل تحریم های سخت. علیه ایران. .. ما داریم.

تحت تحریم ها ، ما نمی توانیم نفت صادر کنیم

رئیس کمیته محیط زیست شورای بهبود گفت: “علاوه بر این ، ما باید مالکیت ، دانش و سرمایه گذاری خود را برای کنترل محصولات جانبی نفت افزایش دهیم.” سوختهای سنگین مانند سوخت ، متناسب با تولید سوختهای سبک مانند بنزین ، تقریباً یک تا سه تولید می شوند. از طرف دیگر ، این کشور تحت شرایط تحریم نمی تواند سوخت صادر کند ، بنابراین مسئولیت برنامه ریزی برای سوخت های سنگین مانند سوخت بر عهده دانشمندان و مسئولان کشور است. اگر راه حلی پیدا نکنیم و شرایط به همین ترتیب ادامه پیدا کند ، در دامی افتادیم که سوخت سنگین در دست ماست و نمی دانیم با آن چه کنیم.

شهری در زمینه انرژی به نام دانش بنیان نیاز به احداث دارد

وی با تأکید بر اینکه در این شرایط ما نیاز به توسعه فناوری های داخلی در فرآوری سوخت ، تولید کاتالیزور و … داریم ، گفت: متأسفانه سیستم کشور به حدی از بوروکراسی رنج می برد که این فعالیت ها گرفتار در هزارتوی دیوان سالاری “. من پیشنهاد می کنم شهری در ایران ایجاد کنیم به نام شهر بر اساس دانش و یک استارت آپ در زمینه انرژی. در کشوری مانند ایران که دارای مقدار زیادی ذخیره انرژی تجدیدپذیر مانند نور ، انرژی باد ، انرژی موج دریا و انرژی زمین گرمایی است ، مشکلات در زمینه انرژی های تجدید ناپذیر می توانند به راحتی منجر به بازیابی شوند.

مجابی در پایان با تأکید بر اینکه می توان بیوگاز را راه حلی برای بحران پسماند کشور نیز دانست ، گفت: بنابراین استفاده از انرژی پاک و یافتن راه حل برای مدیریت سوخت های سنگین باید در اولویت باشد. منابعی که در کشور ما وجود دارد یک فرصت بی نظیر برای ایجاد اشتغال و درآمد است همچنین باید با اطمینان گفت که قانون هوای پاک یکی از بهترین قوانینی است که در کشور و در زمینه محیط زیست تصویب شده است. اگر تمام مناطق مختلف کشور طبق این قانون به وظایف خود عمل کنند ، می توان از مشکل آلودگی هوا جلوگیری کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا