علمی و پزشکی

بهترین راه برای تشخیص بیماری تالاسمی

تشخیص تالاسمی

تالاسمی نوعی بیماری خونی است که با آزمایش MCV تشخیص داده می شود. این آزمایش اندازه گلبول‌های قرمز خون را اندازه‌گیری می‌کند و در صورت مشکوک بودن پزشک، آن را تجویز می‌کند. در ادامه با این آزمون بیشتر آشنا خواهید شد.

MCV در آزمایش خون چیست؟

برای پاسخ به سوال MCV آزمایش خون چیست؟ می توان گفت که این فاکتور به عنوان میانگین حجم سلولی نیز شناخته می شود و عدد مهمی است که در آزمایش شمارش کامل خون CBC ذکر شده است. MCV مقداری است که اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز را توصیف می کند. این شاخص می تواند به تشخیص انواع کم خونی و تالاسمی کمک کند.

در حالی که MCV می تواند اطلاعات مهمی را ارائه دهد، معمولاً به تنهایی استفاده نمی شود. MCV با شمارش خون و شمارش گلبول های قرمز دیگر، از جمله میانگین غلظت هموگلوبین سلولی (MCHC) و توزیع گلبول های قرمز (RDW) انجام می شود. این آزمایش ها با هم می توانند برای تشخیص دقیق اختلالات خونی مورد استفاده قرار گیرند.

MCV میکروسیتوز کم نامیده می شود، به این معنی که گلبول های قرمز خون کوچک هستند. MCV بالا همچنین ماکروسیتوز نامیده می شود، به این معنی که گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد طبیعی هستند. MCV می تواند یک آزمایش مفید باشد حتی زمانی که تعداد گلبول های قرمز خون و سایر آزمایش ها طبیعی باشد. این امر به ویژه در هنگام تشخیص بیماری کلیوی صادق است. این مقاله دلیل آن را توضیح خواهد داد تست های MCV از این آزمایش چه انتظاری باید داشت و چگونه نتایج را تفسیر کرد.

mcv در آزمایش خون

هدف از تست MCV چیست؟

میانگین توده بدن یکی از اعداد ارائه شده در تست کامل CBC است. بنابراین، هر زمان که یک آزمایش CBC توصیف شود، شاخص MCV نیز قابل مشاهده است. این نوع آزمایش خون را می توان به عنوان بخشی از یک آزمایش غربالگری معمول توصیف کرد. همچنین می تواند به عنوان بخشی از تشخیص، درمان و پیگیری بسیاری از شرایط پزشکی انجام شود.

با این حال، مواقعی وجود دارد که پزشک شما ممکن است بخواهد هنگام ارزیابی علائم شما یا یک وضعیت خاص، MCV شما را تحت نظر داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • برای ارزیابی علائم احتمالی کم خونی مانند خستگی، رنگ پریدگی پوست و سبکی سر
  • برای تشخیص انواع کم خونی یا تالاسمی
  • برای ارزیابی سایر اختلالات خونی، مانند تعداد غیر طبیعی گلبول های سفید یا پلاکت ها

mcv بالا

تست MCV چگونه تفسیر می شود؟

MCV در آزمایش خون، این عددی است که اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز در گردش را توصیف می کند. بنابراین، MCV بالا به این معنی است که گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد متوسط ​​هستند. در مقابل، MCV های کم به این معنی است که کوچکتر از حد متوسط ​​هستند. تعیین اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز خون در تعیین نوع کم خونی فرد بسیار مفید است. مثلا:

  • MCV بالا با کم خونی به دلیل کمبود ویتامین B12 دیده می شود.
  • MCV پایین با کم خونی فقر آهن یا تالاسمی دیده می شود.

سطح MCV معمولاً در طول زمان ثابت است و به آرامی تغییر می کند، مگر اینکه فرد تزریق خون داشته باشد. اگر ناهنجاری MCV به دلیل کمبود آهن باشد، ممکن است به مرور زمان با مصرف مکمل آهن افزایش یابد.

مقدار نرمال MCV در آزمایش خون

محدوده طبیعی برای MCV حدود 80 تا 94 فمتولیتر (FL) است. با این حال، آنچه آزمایشگاه ها به عنوان محدوده طبیعی گزارش می کنند ممکن است کمی متفاوت باشد. برخی از تفاوت ها بین آزمایشگاه ها ممکن است به دلیل تفاوت در تجهیزات، تکنیک ها و مواد شیمیایی مورد استفاده باشد.

اگر سطح MCV در آزمایش خون شما طبیعی است، به این معنی نیست که قطعاً بیماری مانند کم خونی ندارید. کم خونی هایی وجود دارد که اندازه گلبول های قرمز در آنها طبیعی است (مانند کم خونی نرموسیتی). پزشک نتایج آزمایش شما را در رابطه با سابقه پزشکی شما و نتایج سایر آزمایشات تفسیر خواهد کرد.

mcv پایین

علامت MCV پایین چیست؟

MCV کمتر از حد طبیعی به این معنی است که گلبول های قرمز خون کوچکتر از حد طبیعی هستند (میکروسیت). میکروسیتوز معمولاً نتیجه ناتوانی در تشکیل هموگلوبین است. هموگلوبین پروتئینی است که وظیفه انتقال اکسیژن به خون را بر عهده دارد.

با این حال، نتیجه ای که کمی کمتر از حد طبیعی است ممکن است از نظر پزشکی قابل توجه نباشد زیرا این آزمایش اغلب از روز به روز و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک شما این نتیجه را بر اساس سابقه پزشکی و سایر آزمایش‌ها مانند گلبول‌های قرمز، هموگلوبین و سایر شمارش گلبول‌های قرمز تفسیر می‌کند.

بیماران مبتلا به میکروسیتوز معمولاً هیچ علامتی نشان نمی دهند مگر اینکه کم خونی شدید داشته باشند. سایر شمارش های خون کامل می تواند به تعیین علت میکروسیتوز کمک کند.

MCV پایان در موارد زیر قابل مشاهده است:

  • کمبود آهن
  • تالاسمی
  • کم خونی یک بیماری مزمن است
  • مسمومیت از سرب
  • اسفروسیتوز

سطوح بسیار پایین MCV (به عنوان مثال کمتر از 70 که میکروسیتوز شدید نامیده می شود) معمولاً نشانه کم خونی فقر آهن یا تالاسمی است. با این حال، کم خونی همیشه در این دسته بندی ها قرار نمی گیرد. گاهی اوقات کم خونی فقر آهن می تواند MCV طبیعی داشته باشد.

ارتباط تالاسمی و فقر آهن با تست MCV

تالاسمی یک اختلال ژنتیکی است که باعث می شود بدن هموگلوبین غیر طبیعی تولید کند. هموگلوبین پروتئینی است که وظیفه انتقال اکسیژن به جریان خون شما را بر عهده دارد و در صورت اختلال در فرآیند انتقال اکسیژن می تواند مختل شود. سطوح پایین هموگلوبین باعث کاهش اندازه گلبول های قرمز و در نتیجه کاهش MCV می شود.

این اختلال منجر به تخریب بیش از حد گلبول های قرمز خون می شود و می تواند منجر به کم خونی شود. تالاسمی ارثی است، به این معنی که حداقل یکی از والدین شما باید ناقل این اختلال باشد.

تالاسمی مینور شکل کمتر جدی این اختلال است. دو شکل دیگر تالاسمی به نام تالاسمی آلفا و تالاسمی بتا خطرناک تر هستند. اگر سطح MCV در خون شما کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است تالاسمی مینور داشته باشید.

علائم MCV بالا چیست؟

MCV معمولا با افزایش سن افزایش می یابد. در واقع، MCV در حدود 30 درصد از سالمندان بدون هیچ دلیل مشخصی افزایش می یابد. MCV بالا می تواند نشانه ای از موارد زیر باشد:

  • کمبود ویتامین B12
  • کمبود فولات (ویتامین B9)
  • بیماری کبد
  • اعتیاد به الکل
  • کم کاری تیروئید
  • برخی از کم خونی های همولیتیک
  • برخی از داروهای شیمی درمانی

تست های مک وی

تست داخلی MCV و مجموعه Humka

کم خونی می تواند نشانه ای از خستگی مداوم، سرگیجه و سردی دست و پا باشد. در این صورت باید آزمایش خون بدهید. در آزمایش خون، شاخص MCV می تواند تشخیص دهد که آیا کم خونی فقر آهن دارید یا خیر. البته پایین بودن MCV نیز می تواند نشانه تالاسمی باشد. با این حال، در صورت داشتن علائم، حتما آزمایش خون انجام دهید. اگر رفتن به آزمایشگاه برای شما سخت است، می توانید به راحتی از خدمات تست خانگی استفاده کنید هومکا از یک تیم مجهز از متخصصان و آزمایشگاه ها استفاده کرده و به خانه خود بیاورید.

همکاران هومکا این آمادگی را دارند که تمامی آزمایشات خون شما را در منزل شما به صورت کاملا بهداشتی انجام دهند و نتایج را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار دهند. اگر ساکن شهرستان های استان باشد تهران یا شهرها کرج، مشهد، تبریز، شیراز، رشت، اهواز یا اصفهان شما هستید، می توانید نظارت کنید بیمه پایه و تکمیلیبرای درخواست خدمات تست خانه با شماره 02167371 با مراجعه به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir تماس بگیرید یا تست مورد نظر خود را درخواست کنید.

دکمه بازگشت به بالا