اقتصادی

برای مردمی کردن اقتصاد، بخش تعاون از بخش خصوصی ارجح تر است

باراناخبر/مرکزی استاندار مرکزی گفت: برای مردمی شدن اقتصاد قطعا بخش تعاونی بر بخش خصوصی ارجحیت دارد.

در 21 شهریور 1401 در هفدهمین جشنواره تعاونی های برتر و چهاردهمین دوره اهدای جوایز کارآفرینان برتر استان مرکزی، دکتر فرزاد مخلص الائمه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به مشکلات کشور. وی با تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام کرد: اقتصاد مبتنی بر دانش و اقتصاد مردمی از ارکان تحقق است و اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: در حوزه اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی اتفاقات مثبتی رخ داده است، هرچند وزن استان مرکزی در تعداد شرکت های دانش بنیان وزن خوبی نیست، اما در مجموع ، کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت خوبی داشته است.

مخلص الائمه تصریح کرد: برای رواج بخشیدن به اقتصاد، بخش تعاونی بیش از بخش خصوصی ارجحیت دارد و نقش موثری در ثبات اقتصاد کشور دارد.

وی با بیان اینکه تعاونی هنوز نتوانسته بخش زیادی از مردم و به طور کلی جامعه را درگیر اقتصاد کشور کند، گفت: هر زمان که ناکارآمدی در کشور دیده می شود مقصر اصلی ساختار است، شاهد شکل گیری بوده ایم. انحلال و ادغام بخش تعاون با کار و رفاه اجتماعی و عموماً بخش تعاون در وزارت کار برجسته نیست.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه بخش تعاون باید به عنوان عامل پویای اقتصاد مردمی در کشور دیده شود، استقرار معاونت در این وزارتخانه را راهکاری برای تحرک در بخش تعاونی دانست و گفت: ساختاری در بخش تعاونی وجود ندارد. بخش تعاونی کشوری که از بخش تعاونی حمایت می کند و امیدواریم با اصلاح ساختار در این حوزه رشد و پیشرفت در بخش تعاونی داشته باشیم و سند تحول بخش تعاون عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: استان مرکزی آمادگی دارد تا بسیاری از فعالیت ها را به بخش تعاونی واگذار کند و همکاری ها باید توسط تعاونی ها و استان تضمین شود.

13 شرکت تعاونی در استان مرکزی افتتاح شد

به گزارش باراناخبر، در این آیین مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به اینکه هفته تعاون ارزش های مشارکت و وحدت و مسئولیت اجتماعی را احیا می کند، بیان کرد: تعداد تعاونی های ثبت شده است. در سامانه بالاترین تعاونی های استان 124 تعاونی وجود دارد که نسبت به سال گذشته 65 درصد افزایش داشته است.

جمشید امید افزود: تعداد کارآفرینان ثبت نام شده در انجمن کارآفرینان برتر با 40 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 102 نفر رسید.

وی با بیان اینکه 13 شرکت تعاونی و 5 کارآفرین با بررسی و ارزیابی موفق به کسب عنوان برترین های استان شدند، گفت: وی گفت: در هفته تعاون سال 1401 تعداد 13 شرکت تعاونی با 958 عضو با سرمایه گذاری 1790 میلیارد ریال به بهره برداری رسید و برای 351 نفر شغل ایجاد کرد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان مرکزی با تاکید بر اینکه استان مرکزی دارای 8562 تعاونی است، گفت: از این تعداد 661 تعاونی ادغام شده، 2361 تعاونی فعال، 2416 تعاونی غیرفعال و 424 تعاونی راکد هستند. تعاونی های سرمایه دارای 998 هزار و 253 عضو هستند که برای 22 هزار و 426 نفر شغل ایجاد کرده اند.

در این مراسم عبدالله کاظمی نماینده تعاونی های استان و خلیلی رئیس اتحادیه کارفرمایان استان مسائل و مشکلات حوزه تعاون را مطرح کردند و در پایان از تعاونی ها و کارآفرینان برتر استان تجلیل شد. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا