عمومی

با این آنتی بیوتیک همه‌کاره آشنا شوید

تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک است که با عفونت های باکتریایی مقابله می کند. برای درمان انواع عفونتهای باکتریایی پوست ، روده ، دستگاه تنفسی ، دستگاه ادراری ، اندام تناسلی ، غدد لنفاوی و سایر سیستمهای بدن استفاده می شود. از تتراسایکلین اغلب برای درمان آکنه های شدید یا بیماری های مقاربتی مانند سفلیس ، سوزاک یا کلامیدیا استفاده می شود.

به گزارش عصر ایران ، “تتراسایکلین” همچنین برای درمان عفونت های ناشی از تماس مستقیم انسان با حیوانات آلوده یا غذای آلوده استفاده می شود.

در برخی موارد ، هنگامی که نمی توان از پنی سیلین یا آنتی بیوتیک های دیگر برای درمان عفونت های جدی مانند سیاه زخم ، لیستریا ، کلستریدیوم ، اکتینومایست و غیره استفاده کرد ، از تتراسایکلین استفاده می شود.

اطلاعیه ها

کودکان زیر هشت سال نباید از تتراسایکلین استفاده کنند.

استفاده از تتراسایکلین در دوران بارداری می تواند به نوزاد متولد شده آسیب برساند یا باعث پوسیدگی دائمی دندان در طول زندگی کودک شود.

در صورت سپری شدن تاریخ انقضا ، بقیه داروها باید کنار گذاشته شوند و از مصرف داروهای منقضی شده خودداری شود. تتراسایکلین منقضی شده می تواند یک سندرم خطرناک ایجاد کند که می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

تتراسایکلین از طریق شیر مادر عبور می کند و می تواند رشد استخوان ها و دندان های کودک را تحت تأثیر قرار دهد. اگر در حال شیردهی به کودک خود هستید ، نباید این دارو را بدون اطلاع پزشک مصرف کنید.

تتراسایکلین نباید در معرض نور خورشید یا اشعه ماورا بنفش ماورا بنفش (به عنوان مثال تختخواب آفتاب) قرار گیرد. تتراسایکلین می تواند پوست را نسبت به نور آفتاب حساس کرده و خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهد.

قبل از مصرف تتراسایکلین

اگر به تتراسایکلین یا داروهای مشابه مانند دموسیکلایسین ، داکسی سایکلین ، ماینوسیکلین یا تی سیکلین حساسیت دارید ، نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر به بیماری کبد یا کلیه مبتلا هستید ، قبل از مصرف تتراسایکلین به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر از تتراسایکلین برای درمان سوزاک استفاده می کنید ، ممکن است پزشک آزمایشاتی را برای اطمینان از عدم ابتلا به سفلیس ، بیماری مرض آمیزشی دیگر تجویز کند.

استفاده از تتراسایکلین در دوران بارداری می تواند روی دندان ها و استخوان های نوزاد متولد شده تأثیر بگذارد. استفاده از تتراسایکلین در نیمه آخر بارداری می تواند باعث پوسیدگی دائمی دندان در طول زندگی کودک شود. اگر باردار هستید یا اگر حین بارداری باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

تتراسایکلین ممکن است اثر قرص های جلوگیری از بارداری را کاهش دهد. برای جلوگیری از بارداری ، می توانید با پزشک خود در مورد استفاده از روش های غیر هورمونی پیشگیری از بارداری (کاندوم ، دیافراگم با اسپرم کش) صحبت کنید.

تتراسایکلین می تواند از شیر مادر به کودک منتقل شود و رشد استخوان ها و دندان های کودک را تحت تأثیر قرار دهد. هنگام مصرف تتراسایکلین از کودک خود شیر ندهید.

کودکان زیر هشت سال نباید از تتراسایکلین استفاده کنند. تتراسایکلین می تواند باعث پوسیدگی دائمی دندان شود و رشد کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

چگونه باید تتراسایکلین مصرف کنم؟

طبق دستورالعمل های تجویز شده ، تتراسایکلین مصرف کنید. تمام دستورالعمل های موجود در نسخه را دنبال کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیشتر از دوره توصیه شده مصرف نکنید.

تتراسایکلین را با معده خالی ، حداقل یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

تتراسایکلین را به همراه شیر یا سایر محصولات لبنی مصرف نکنید ، مگر اینکه پزشک این امر را به شما گفته باشد. لبنیات می توانند جذب این دارو را برای بدن سخت کنند.

سوسپانسیون خوراکی (مایع) را قبل از اندازه گیری دوز به خوبی تکان دهید. مقدار داروی مایع را با یک سرنگ دوز یا یک قاشق یا یک فنجان دارو مخصوص اندازه گیری تعیین کنید.

در صورت نیاز به جراحی ، در مورد مصرف تتراسایکلین به جراح خود بگویید.

اگر مدت طولانی است که این دارو را مصرف می کنید ، ممکن است نیاز به انجام آزمایش های پزشکی مکرر داشته باشید.

تتراسایکلین را برای زمان اختصاص داده شده مصرف کنید. علائم شما ممکن است قبل از از بین رفتن کامل عفونت بهبود یابد ، اما شما نباید دارو را قطع کنید. همچنین ، مصرف بیش از حد دارو ممکن است خطر عفونت های بعدی را که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند ، افزایش دهد.

از تتراسایکلین برای درمان عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی استفاده نمی شود.

اگر فرد دیگری علائم مشابه شما را دارد ، این دارو را با او به اشتراک نگذارید.

تتراسایکلین را در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

پس از انقضا داروی مصرف نشده آن را دور بریزید. مصرف تتراسایکلین قبل از تاریخ انقضا می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

اگر دوز مصرفی را فراموش کنید چه می کنید؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر زمان دوز بعدی نزدیک است ، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده ، داروی اضافی مصرف نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد سریع به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

از چه چیزهایی باید خودداری کرد؟

حداقل دو ساعت قبل و دو ساعت پس از مصرف تتراسایکلین از مصرف مکمل های آهن ، مولتی ویتامین ها ، مکمل های کلسیم ، آنتی اسیدها یا ملین ها خودداری کنید.

آنتی بیوتیک ها می توانند باعث اسهال شوند که می تواند نشانه عفونت جدید باشد. در صورت داشتن آب یا اسهال خونی با پزشک خود تماس بگیرید. تا زمانی که با پزشک خود مشورت نکنید از مصرف داروهای ضد اسهال خودداری کنید.

از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا تختخواب های پرتویی خودداری کنید. تتراسایکلین می تواند آفتاب سوختگی را تسکین دهد. هنگام برنامه ریزی برای حضور در فضای باز از لباس های بیرون و ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

عوارض جانبی تتراسایکلین چیست؟

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به تتراسایکلین ، مانند کهیر ، دشواری در تنفس ، تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو ، سریعاً به دنبال پزشک باشید.

در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

تاول ، پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست قرمز

تب ، لرز ، بدن درد ، علائم آنفولانزا

پوستی کم رنگ یا مایل به زرد ، کبودی یا خونریزی

– هر نشانه ای از عفونت جدید

عوارض جانبی تتراسایکلین عبارتند از:

حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ، ناراحتی معده ، بی اشتهایی

لکه های سفید یا قرمزی در دهان یا لب ها

تورم زبان ، زبان سیاه یا مودار ، مشکل در بلعیدن

زخم یا تورم در راست روده یا اندام تناسلی

خارش یا ترشح از واژن

اینها برخی از عوارض جانبی تتراسایکلین است. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی در مورد عوارض جانبی این دارو ، با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر تتراسایکلین تأثیر می گذارد؟

در مورد هر دارویی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید و شروع به توقف یا قطع مصرف هر نوع دارویی به ویژه موارد زیر کنید:

– هر نوع آنتی بیوتیک دیگری

– ایزوترتینوئین (آكوتان)

ترتینوئین (Renova ، Retina-A ، Vasanoids)

– داروهای رقیق کننده خون (وارفارین ، کومادین ، ​​jantown)

– ضد اسید یا ملین

یک مکمل ویتامین یا مواد معدنی حاوی آهن ، روی ، کلسیم یا منیزیم

سایر داروهای تجویز شده و بدون نسخه پزشک ، ویتامین ها و محصولات گیاهی نیز ممکن است با تتراسایکلین تداخل داشته باشند. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی با پزشک خود تماس بگیرید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا