باید یک نظام استعدادیابی طراحی شود

آفتاب نیوز :

دیدار نوروزی وزیر آموزش و پرورش با مدیران و کارشناسان معاونت پرورشی و فرهنگی در سالن جلسات دفتر وزیر برگزار شد.

در این دیدار علیرضا کاظمی ضمن تبریک آغاز سال نو تقارن بهار قرآن و طبیعت را به فال نیک گرفت و از تلاش و زحمات همکاران در این معاونت تشکر و قدردانی کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که معاونت پرورشی و فرهنگی یکی از حوزه های راهبردی نظام تعلیم و تربیت است گفت: اهمیت این حوزه به قدری زیاد است که با عملکرد خود می تواند آموزش و پرورش را ارتقا دهد و یا باعث تنزل آن شود.

وی افزود: آموزش مسیر خود را پیدا می کند چرا که مدارس و معلمان بخوبی کار خودشان را انجام می دهند بنابراین این پرورش است که می تواند تحول در نظام تعلیم و تربیت را ایجاد کند.

کاظمی تصریح کرد: پرورش بخش از نظام تعلیم و تربیت و جزئی از بدنه نظام محسوب می شود اما خیلی اتصال به بدنه ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر داشتن نگاه تحولی به برنامه های پرورشی و فرهنگی خاطرنشان کرد: فعالیت های استانی و ملی خوبی طراحی شده است اما باید با استفاده از خرد جمعی و هیأت اندیشه ورز نظام مسائل حوزه پرورشی و فرهنگی و گلوگاه ها را احصا و برای آن راه حل پیدا کنید تا چرخش های تحول آفرین اتفاق بیفتد.

کاظمی با بیان این که برای رسیدن سیاست ها به مدرسه باید برنامه ریزی و پیگیری دقیقی صورت بگیرد اذعان کرد: در موضوع قرآن و نماز باید دانش آموزان را آگاهانه و مختار دعوت کنیم و در معرفت افزایی دانش آموزان نسبت به نماز کار شود.

وی با اشاره به این که حوزه نماز قرآن و عترت به سامان بخشی نیاز دارد گفت: اقامه و اصل برگزاری نماز در مدارس موضوعیت دارد و پیشنهاد می کنم در مدارس پیش اجلاسیه های نماز برگزار شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این پرسش که برنامه های تحولی برای برگشت به مدرسه چیست؟ خاطرنشان کرد: برنامه ها و اقداماتی مثل هر مدرسه یک سرود هر مدرسه یک تئاتر سرود همگانی صبحگاه اردو های مدرسه ای و… برای دانش آموزان جذابیت دارد.

کاظمی با بیان این که گفتمان تعلیم و تربیت را در نظام آموزشی کشور ساری و جاری کنیم تصریح کرد: کانون های تربیتی حلقه های قوی اتصال بین دانش آموزان پرورش استعداد ها و اوقات فراغت آنان است.

وی ادامه داد: باید دغدغه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ایجاد شود بدون دغدغه و برنامه نمی توانیم پیشگیری از آسیب های اجتماعی را داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تجربه میز نماد در معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: در نماد دو مسئله درون و برون سازمانی داریم که اکثریت فعالیت ها در نماد مربوط به آموزش و پرورش است. پیشنهاد می کنم هفته ای یکبار میز نماد برای بررسی موارد ارجاعی به دستگاه های مختلف برگزار شود.

کاظمی افزود: یکی از اشکالات وزارت آموزش و پرورش این است که نظام استعداد یابی نداریم باید اسناد تحولی بررسی و یک نظام استعدادیابی طراحی شود.

وی ادامه داد: برای این که در حوزه پرورشی و فرهنگی موفقیت کسب شود باید نگاه کلان داشت که مأموریت این حوزه چیست تا چشم انداز ترسیم شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اولویت پرورشی در مقاطع تحصیلی باید کاملاً مشخص شود تا نیروی انسانی در آن مسیر ساماندهی و برای هر دوره بسته ای پرورشی و فرهنگی طراحی و تهیه شود.

کاظمی با اشاره به فعالیت های سازمان دانش آموزی بر به روز رسانی مربیان سازمان به روز رسانی محتوا حضور پر رنگ و فعال تر دانش آموزان در سازمان دانش آموزی و استفاده از ظرفیت پانا تأکید کرد.

همچنین معاون پرورشی و فرهنگی با تبیین برنامه راهبردی معاونت و بخش های متعدد آن گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه داد و مدیران و کارشناسان معاونت به بیان پیشنهادات و نظرات خود پرداختند.

دکمه بازگشت به بالا