استان ها

باید زمینه‌های فسادخیز را در آموزش و پروش شناسایی کنیم 

به گزارش خبرنگار باراناخبر کرمانشاه سید امیر موسوی ظهر امروز سه‌شنبه (۱۸ آنلاین ماه) در نشست تخصصی اعضای دفتر هماهنگی و هیئت‌های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش استان کرمانشاه که در مرکز خانه معلم شماره یک کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: اگر به عنوان یک بازوی توانمند برای دستگاه تکلیف قانونی‌ را به جا بیاوریم بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک منشور تعالی بخش و توصیه حکیمانه برای ایران اسلامی است.

وی افزود: آموزش و پرورش دستگاه گسترده‌ای است و نیاز به برنامه‌ریزی دارد و در مورد مبارزه با فساد و تخلف این برنامه‌ریزی باید صورت بگیرد.

نماینده وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: حوزه‌های نظارتی و مدیریت باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و در بستر نظارت مستمر و فرایندی به کشف تخلفات برسند.

وی ادامه داد: عمده تخلفات از قانون به دلیل جهل به قانون است همکاران ما باید نسبت به حقوق و شرح وظایف سازمانی و قانونی که در آن است آگاه شوند و این مستلزم آموزش مستمر و هدفمند است.

موسوی بیان کرد: اگر کسی پس از کسب آموزش در این راستا مرتکب تخلف شد باید با توجه به شرایطی که مرتکب تخلف شده و بررسی حسن نیت و سوء نیت وی، رأی قاطع و محکم صادر شود که بازدارندگی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: باید زمینه‌های فسادخیز را شناسایی کنیم و با آن‌ها برخورد کنیم ممکن است این زمینه‌های فساد خیز عملاً خود فاسد نباشند اما در دراز مدت فساد ایجاد می‌کنند مانند اتفاقاتی که با شرح وظایف سازمانی همکار تعارض منافع دارد.

این مقام مسئول گفت: باید موقعیتی که سبب می‌شود همکار ما مجبور به انتخاب بین منافع خود یا منافع دستگاه شود را حذف کنیم.

وی اذعان کرد: مدارس باید ایمن باشند تا دانش آموز بتواند تمام سطحی تربیت شود و از طرفی معلم به عنوان عنصر کلیدی نظام تعلیم و تربیت به وظایف خود آگاه باشد.

این مقام مسئول ابراز کرد: باید نفر اول مطالبه‌گری در استان باشیم و مدیرکل از داده‌های کلیدی تصویرسازی کند و این کار با گفت و شنود حل نمی‌شود بلکه با حضور پررنگ اعضای هیئت‌ها میسر می‌شود.

موسوی تصریح کرد: باید با هر عاملی که بخواهد به دانش آموز ضربه بزند مقابله کنیم مسئولیت ما خدمت به مردم است و استان کرمانشاه ۴۰ پرونده داشته است.

وی تأکید کرد: نظام تعلیم و تربیت باید در مجموع امن و امان باشد اما برای افراد متخلف نا امن باشد.

انسجام و اتحاد مهمترین ویژگی در مجموعه آموزش و پرورش کرمانشاه

سلمان محمدی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این جلسه اظهار کرد: استان کرمانشاه دارای ۳۷۰ هزار دانش آموز، حدود ۲۶ هزار نفر همکار شاغل، ۲۹ هزار نفر همکار بازنشسته و حدود چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه و ۱۶ هزار کلاس درس است.

وی افزود: ما نیز به تبعیت از وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم نقشه راهمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سیاست‌های تحولی دولت و سیاست‌های تحولی آموزش و پرورش از طرف مقام معظم رهبری است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تصریح کرد: برای دستیابی به این اهداف یک راهبرد اصلی برای خود انتخاب کرده‌ایم که اتحاد و انسجام درون سازمانی و تعامل و همکاری برون سازمانی است و انتظار می‌رود همه از آن پیروی کنند.

وی ادامه داد: مجموعه آموزش و پرورش را باید به چشم یک سیستم نگاه کنیم نه اینکه بخشی نگری کنیم و در سایه اتحاد، انسجام و همدلی می‌شود بسیاری از تحولات مثبت را در آموزش و پرورش رقم زد.

این مقام مسئول ابراز کرد: مهم‌ترین ویژگی آموزش و پرورش استان کرمانشاه اتحاد و انسجام بین مجموعه و تعامل و همکاری برون سازمانی است.

وی عنوان کرد: فعالیت آموزش و پرورش در این راستا به تنهایی کافی نیست و باید دستگاه‌های دیگر برای همکاری اقدام کنند و اصلی‌ترین سرمایه هر سازمانی نیروهای انسانی آن است.

محمدی بیان کرد: یکی از وظایف مسئولین آن سازمان صیانت از نیروی اداری و اصلی‌ترین سرمایه‌ آن است و برای تمامی پرسنل آموزش و پرورش و نیروهایش هزینه شده است.

وی اذعان کرد: نباید به راحتی این سرمایه آسیب ببیند برای اینکه به صیانت از نیروی انسانی برسیم باید برنامه‌مان بر این باشد که از وقوع تخلف و جرم پیشگیری کنیم.

محمدی گفت: درصد بالایی از تخلفاتی که در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد به علت جهل به قانون است لذا باید بزرگترین سرمایه‌های سازمان را آموزش داده و آگاه‌سازی کنیم و آگاهی به قانون به طور طبیعی درصد تخلفات را به شدت کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در همین راستا برای ۲۴ اداره آموزش و پرورش استان به منظور آموزش سطوح مختلف ادارات از جمله مدیران مدارس و معاونین مدارس به صورت حضوری جلسات مختلفی را برگزار کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: اگر تخلفی نیز تا کنون صورت گرفته به دلیل عدم آگاهی و جهل به قانون است.

محمدی بیان کرد: اما با وجود همه این‌ها زمانی به طور عمدی یا سهوی تخلفی صورت می‌گیرد و در آن زمان نیاز است که برخورد شود.

وی عنوان کرد: توصیه مقام معظم رهبری در بحث رسیدگی به تخلفات اداری شامل اجرای دقیق قوانین توسط ضوابط اسلامی، مراعات عدالت، اهمیت دادن به حیثیت افراد و در نهایت در نظر گرفتن رضای خداوند در تمام مراحل رسیدگی به تخلفات اداری است.

دکمه بازگشت به بالا