فرهنگ و هنر

باز جام جهانی، باز هم حاشیه‌های لباس تیم ملی!

اکنون کمتر از دو هفته تا آغاز جام جهانی باقی مانده است اما به نظر می رسد حاشیه های لباس تیم ملی ایران مثل همیشه بی پایان باشد. پیراهنی که سایت فدراسیون فوتبال به اشتباه یک روز قبل از رونمایی منتشر کرد که البته قابل حمایت نیست. چون مثل همیشه در این زمینه حتی یک حرف جدی زده نشده است.

به گزارش باراناخبر، سال هاست که مسئولان نهادها و سازمان های مختلف در طول حضور خود در رویدادهای مختلف جهانی، به دلیل کوچک بودن، ریسک های مختلفی را متحمل می شوند.

در واقع هر زمان که ایران قصد شرکت در یک رویداد جهانی را دارد، آنقدر دیر است که آنچه در نهایت ارائه می شود با موجی از انتقادات و حاشیه ها همراه بوده است.

قرار بود ایران نیز قطعه یا قطعات موسیقی خاصی را برای حضور در این رویداد آماده کند، اما پس از معرفی محمد معتمدی به عنوان گزینه منتخب این رویداد، موضوعات دیگری را در فضای مجازی خود اعلام کرد؛ ماجرایی که شاید اگر مسئولان مربوطه کمی زودتر حرکت می کردند به اینجا ختم نمی شد حتی با انتخاب خواننده مناسب می توانستند قطعه ای پایدارتر از دوره های قبل تولید کنند.

اما طراحی لباس این مراسم یکی دیگر از مشکلاتی است که در دوره های مختلف به دلیل نوع برنامه ریزی ها با حاشیه هایی همراه بوده است. این در حالی است که لباس تیم ملی هر کشور در جام جهانی یکی از ویترین های جدی برای جنبه های هنری هر کشوری است. در واقع یکی از هنرهای تجسمی هر کشوری در عرصه بین المللی طراحی لباس تیم ملی فوتبال آن کشور است.

یکی از بحث ها در مورد این لباس به حذف تصویر یوزپلنگ ایرانی می پردازد، هرچند طراحان این ایده معتقد بودند که ورود یوزپلنگ های آسیایی به لباس تیم ملی در سال های اخیر توانسته بسیاری را به خود جذب کند. توجه به این گونه و اهمیت حفاظت از آن.

تصویر یوزپلنگ آسیایی برای اولین بار در جام جهانی 2014 برزیل بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران برای فرهنگ سازی برای این گونه گرانبها و نشان دادن خطری که یوزپلنگ با آن مواجه است استفاده شد. این حرکت زیست محیطی به قدری مورد توجه قرار گرفت که در سال 2017 زمانی که گزارش شد بازیکنان تیم ملی بدون یوزپلنگ وارد زمین سبز جام جهانی روسیه می شوند، باز هم طرح لباس تیم ملی مورد انتقاد قرار گرفت و در پاسخ به آنها گفتند که این کار با تصمیم فدراسیون نبوده است.

حالا بعد از چهار سال ساعدی فر مالک برند پوشاک تیم ملی پیش از این گفته بود که طبق توافق وزارت ارشاد، فدراسیون فوتبال و طراحان، سیاه گوش از پیراهن تیم ملی برای جام جهانی حذف شد. . اما روی لباس یک نماد پوست سیاهگوش طراحی شده بود.

اما استفاده از پوست یوزپلنگ در پوشاک انتقاد برخی از فعالان محیط زیست را در پی داشته است. بر این اساس که می گویند “طراحی پوست یادآور شکار و تاکسیدرمی است، نه حیات و حفاظت از گونه های در حال انقراض”.

علاوه بر این، نکته مهم دیگر این است که فیفا برای جام جهانی 2022 تاکید زیادی بر حفظ محیط زیست داشته است و برنامه پایداری فیفا برای جام جهانی قطر، حفاظت از محیط زیست را به عنوان یکی از ارزش های پنج گانه خود معرفی کرده است.

از حذف تصویر یوزپلنگ ایرانی که بگذریم، به روایت های متعددی از کشف پیراهن تیم ملی می رسیم که به دلیل ناهماهنگی ها، هر بار وینگر دیگری خلق می شود.

در ابتدا قرار بود مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی یکشنبه 24 آبان برگزار شود که به 26 آبان ماه موکول شد.

اما یک روز قبل از مراسم رونمایی، تصویری در فضای مجازی منتشر شد که گفته می شد پیراهن هواداران تیم ملی است، اما فدراسیون فوتبال در واکنش به این تصویر، تصویر پیراهن تیم ملی در جام جهانی را منتشر کرد. .

در اطلاعیه فدراسیون فوتبال آمده است: در پی انتشار عکس پیراهن هواداران طراحی شده توسط کارگروه مد و لباس تحت عنوان پیروز، فدراسیون فوتبال اعلام می کند که این پیراهن هیچ ارتباطی با فدراسیون فوتبال و فدراسیون فوتبال ندارد. تیم ملی و همانطور که اعلام شد “رونمایی از پیراهن رسمی جام جهانی فردا (سه شنبه 26 آبان ماه) با حضور مسئولان و مسئولان ورزشی کشور انجام می شود.

البته پس از دقایقی عکس پیراهن تیم ملی از متن اطلاعیه فدراسیون حذف شد.

همچنین گفته می شود انتشار تصویر پیراهن تیم ملی قبل از مراسم رونمایی از سوی فدراسیون فوتبال در شرایطی است که چند هفته پیش یکی از سایت های معتبر خارجی تصویر پیراهن تیم ملی را در جام جهانی قطر و پیش از این در مراسمی از لباس هواداران تیم ملی فوتبال جام جهانی 2022 قطر با نام «پیروز» در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی رونمایی شد.

همه این اتفاقات و اتفاقات در حالی رخ داده است که در خارج از ایران، طی یک برنامه ریزی دو سه سال قبل از برگزاری، طراحی پیراهن چنین رویدادهایی به برندهای بزرگ ورزشی سپرده می شود. همچنین طراحان این گونه محصولات در زمینه های طراحی لباس ورزشی نیز مطالعه کرده اند تا محصولی مناسب برای این منظور ارائه دهند. این محصولات باید نماینده کشور تیم مورد نظر و بازیکنان برجسته باشد و برای هواداران جذاب باشد. در نهایت جنبه تجاری لباس فوتبال نیز وجود دارد که البته به دلیل نداشتن کپی رایت، چندان مورد استقبال عرب های کشورمان نیست.

به هر حال به نظر می رسد این همه سردرگمی در مورد لباس های تیم ملی ایران در ادوار مختلف جام جهانی همیشه به دو دلیل به وجود می آید: عدم برنامه ریزی یا تضاد منافع فردی پروژه ای که از نظر مالی قابل اجراست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا