عمومیکسب و کار برتر ایرانی

بادام درختی در چه مناطقی رشد میکند

راهنمای کاشت نهال و درخت بادام درختی:

بادام محصولی محبوب و پر خاصیت است. چه به‌ صورت خام و چه به‌ صورت تف داده، در انواع آجیل‌ های شور و شیرین از آن استفاده می‌شود. در دستور پخت خیلی از غذاها نیز، بادام نقشی مهمی را بازی می‌کند. تمام این‌ها باعث شده است که باغداران و کشاورزان به این محصول توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بنابراین کاشت بادام درختی؛ موضوعی است که متقاضیان زیادی دارد. از طرفی برای کاشت هر نهال بادام و یا هر بذر، داشتن اطلاعات کافی و رعایت اصول، اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل تصمیم داریم تا در این نوشتار، اصول مربوط به کاشت درخت بادام، بررسی کنیم.

شرایط خاک مناسب برای کاشت بادام:

برای آماده سازی بستر خاک برای کاشت بادام باید تک تک فاکتورهای مورد نیاز درخت بادام که آنها را از خاک تامین می کند در نظر گرفته و شرایط خاک را به گونه ای اصلاح کنید که درخت بادام بتواند بهترین و بیشترین بهره وری را از آن بستر داشته باشد.

  • رشد سریع ریشه:

در اولین مرحله کاشت نهال بادام در زمین نهال نیاز دارد تا هر چه سریعتر ریشه ی خود را در خاک گسترش دهد، رشد سریع ریشه در خاک به نهال بادام کمک می کند که هر چه سریعتر به بستر جدید عادت کرده و بتواند در زمان مقرر باردهی خود را آغاز کند، درختان بادام در ارقام تجاری مانند نهال بادام آذر خوشه‌ ای معمولا بر پایه ی ارقام بومی و مقاوم مانند نهال بادام تلخ پیوند زده می شوند و بنابراین سیستم ریشه ای بادام تلخ می تواند به راحتی در بستر جدید سازگار شود به شرط اینکه خاک برای رشد سریع ریشه شرایط مساعدی داشته باشد.

ریشه در خاک با بافت سنگین و با خلل و فرج کم نمی تواند به سرعت رشد کند بنابراین خاک دارای بافت سبک که خلل و فرج کافی داشته باشد برای پرورش درختان بادام بسیار مناسب تر هستند.

  • تامین تهویه ی کافی:

بخشی از اکسیژن مورد نیاز درختان از طریق ریشه تامین می شود و بنابراین داشتن تهویه ی کافی در خاک می تواند به استقرار و رشد بهتر نهال بادام کمک بسیاری کند، تهویه و اکسیژن رسانی کافی به ریشه ی درختان بادام نیز در خاکی فراهم می شود که به میزان کافی خلل و فرج داشته باشد و این به معنای مناسب بودن خاک با بافت سبک برای رشد درختان بادام است، خاکی که بافت چسبنده داشته باشد مانند خاک با درصد بالای رس پس از آبیاری به ریشه ی درخت چسبیده و تهویه ی کافی را برای تنفس ریشه تامین نخواهد کرد و بنابراین خاک سنگین و رسی برای رشد درخت بادام مناسب نیست.

  • تامین عناصر غذایی کافی:

در رابطه با تامین عناصر غذایی ممکن است برخی از باغداران گمان کنند که عناصر غذایی را می توان از طریق کود دهی برای درخت بادام فراهم کردو از این نظر مشکلی پیش نمی آید اما شاید شما ندانید که بافت خاک در تامین عناصر غذایی کافی برای رشد نهال بادام تاثیر زیادی دارد به طوریکه عناصر غذایی در باغت خاک بسیار سبک مانند خاک با درصد بالای ماسه یا شن قابلیت و ظرفیت نگهداری عناصر غذایی را ندارد.

در خاک با بافت سبک و شنی عناصر غذایی در آب حل شده و از طریق زهکش شدیدی که در این گونه خاکها وجود دارد به سرعت از دسترس درخت بادتم خارج می شود، بنابراین در اینچنین خاکی حتی در صورت کود دهی باز هم درختان علائم کمبود عناصر غذایی را نشان داده و با وجود اینکه باغداران سالانه هزینه ی زیادی را صرف تامین عناصر غذایی درخت بادام می کنند باز هم درختان از ضعف غذایی رنج برده و درگیر افت محصول می شوند.

تامین آب کافی برای رشد درخت بادام:

شرایط خاک تاثیر بسیاری در تامین آب کافی برای درختان بادام دارند، در نظر داشته باشید که درختان بادام معمولا در مناطق گرم و یا سرد با رطوبت نسبی هوای پایین کاشته شده و بهترین عملکرد را دارد، در واقع کاشت بادام در مناطقی که رطوبت هوا در آنها بالا است مناسب نیست.

رطوبت نسبی پایی هوا به معنای زود خشک شدن سطح رویی خاک است و این در واقع می تواند به نوعی تعیین کننده ی دور آبیاری در بادام کاری ها باشد، به این موضوع با اهمیت کاشت بادام دیم در مناطق مناسب برای دیم کاری و همینطور کاشت بادام در مناطق گرم و خشک و کم آب را نیز اضافه کنید آن وقت متوجه اهمیت قابلیت نگهداری آب در خاک خواهید شد.

در کاشت بادام به صورت دیم بزرگترین عاملی که سبب موفقیت در احدث باغ بادام دیم می شود قابلیت نگهداری آب در خاک است، در بادام کاریهای آبی نیز با توجه به رطوبت نسبی پایین هوا و شرایط کم آبی که کشور با آن مواجه است مهمترین عامل مساعد سازی شرایط خاک برای افزایش قابلیت نگهداری آب در خاک است.

هر چه خاک بتواند مدت زمان بیشتری آب را در خود نگه دارد شما می توانید دور آبیاری را طولانی تر کرده و از طرفی از هدر رفت آب آبیاری نیز جلوگیری کنید.

تنها بافت خاکی که می تواند آب را به مدت زمان طولانی تری در خود نگه دارد بافت خاک لومی با درصد بالای مواد آلی در آن است، بافت خاک سبک به دلیل زهکش زیادی که دارد آب را خیلی زود به عمق زمین هدایت کرده و از منطقه ی رشد ریشه خارج می کند، در بافت خاک سبک ممکن است هر یک هفته درخت بادام نیاز به آبیاری داشته باشد.

در رابطه با بافت خاک رسی و سنگین نیز به دلیل تخلخل و سرعت پایین نفوذ آب، آب آبیاری در سطوح بالایی خاک و به سختی نفوذ می کند، تا زمانی که آب بخواهد به خاک نفوذ کند مدت زمان زیادی آب روی خاک باقی مانده و بخش زیادی از آن تبخیر می شود، علاوه بر آن آبی که به خاک نفوذ کرده نیز قدرت نفوذ به عمق ریشه نداشته و آننیز طی چند روز با تابش خورشید تبخیر شده و در نهایت درخت دچار تنش خشکی خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا