عمومی

این سنسور فاسد شدن مواد غذایی را تشخیص می‌دهد

انسان مواد غذایی زیادی را هدر می‌دهد که بخشی از آن به دلیل فساد است. محققان حسگر کوچکی توسعه داده‌اند که به تازگی غذا‌های غنی از پروتئین مانند گوشت، مرغ و ماهی را در زمان واقعی کنترل کرده و داده‌ها را به گوشی هوشمند شما ارسال می‌کند.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، هر سال تقریباً یک سوم کل مواد غذایی تولید شده در سطح جهان از بین رفته یا هدر می‌رود. این میزان حدود ۱٫۴ میلیارد تن غذا است که نه تنها از نظر پولی برای اقتصاد جهانی پرهزینه است، بلکه تا ۱۰ درصد از گاز‌های گلخانه‌ای از مواد غذایی تولید می‌شود که مصرف نمی‌شود.

 

هنگامی که غذا‌های غنی از پروتئین مانند گوشت، مرغ و ماهی شروع به فاسد شدن می‌کنند، آمین‌های بیوژنیک تولید می‌کنند و ترکیبات آلی که شاخص‌های کیفیت غذا بوده و به طور بالقوه برای انسان سمی هستند. در حالی که آمین‌های بیوژنیک روش استاندارد طلایی برای نظارت بر فساد مواد غذایی هستند، آن‌ها نیاز به اندازه گیری با ابزار‌های گران قیمت و غیرقابل حمل دارند که باید توسط پرسنل آموزش دیده اداره شوند.

سنسور فاسد شدن مواد غذایی

اکنون، محققان دانشگاه کوچ ترکیه، حسگر کوچکی ساخته اند که می‌تواند به صورت بی سیم و بدون باتری، تازگی غذا را به صورت لحظه‌ای کنترل کرده و نتایج را به گوشی هوشمند ارسال کند.

 

این حسگر از یک پلیمر با سنتز آسان ساخته شده که روی الکترود‌هایی لمینت شده است که از حسگر خازنی برای تشخیص آمین‌های بیوژنیک تولید شده توسط غذا‌های غنی از پروتئین استفاده می‌کند. وزن آن حدود ۲ گرم و اندازه آن ۲ سانتی متر مربع است. این سنسور از فناوری ارتباط میدان نزدیک (NFC) با تراشه‌ای استفاده می‌کند که با تلفن هوشمند جفت شده و اندازه گیری‌ها را به صورت بی سیم در زمان واقعی از طریق آنتن ارسال می‌کند. تراشه زمانی انرژی دریافت می‌کند که یک گوشی هوشمند سازگار با NFC در نزدیکی سنسور قرار گیرد.

 

محققان حسگر خود را در سینه مرغ بسته بندی شده و استیک دنده آزمایش کردند تا کاربرد واقعی دستگاه را نشان دهند. ظرف سه روز، ظرفیت حسگر نظارت بر نمونه‌های دمای اتاق بالا رفت و نشان داد که آمین‌های بیوژنیک از گوشت در هنگام فاسد شدن آزاد می‌شوند. به گفته محققان، این موضوع نشان می‌دهد که این حسگر به طور موثری خرابی را تشخیص می‌دهد.

 

محققان در این باره گفتند: ما این حسگر را با استفاده از نمونه‌های مرغ و گوشت گاو که در شرایط مختلف ذخیره‌سازی شده بودند، آزمایش کردیم تا کاربرد واقعی حسگر را نشان دهیم. این حسگر عملکرد قابل اعتمادی را ارائه کرد، به طوری که فاسد شدن غذا‌ها در طول اندازه گیری سه روزه با قرائت‌های حسگر آنی با استفاده از تلفن همراه پیش‌بینی می‌شد. در روز سوم، نمونه‌های ذخیره شده در دمای اتاق ۷۰۰ درصد تغییر در پاسخ سنسور در مقایسه با نمونه‌های ذخیره‌شده در فریزر نشان دادند که عملکرد سنسور را برای تشخیص فساد ثابت می‌کند.

 

محققان می‌گویند حسگر آن‌ها آسان برای استفاده، ساخت آن ارزان است و امکان نظارت مداوم بر غذا‌های غنی از پروتئین را در قفسه‌های سوپرمارکت یا خانه فراهم می‌کند. همچنین محققان می‌گویند: دستگاه پیشنهادی می‌تواند توسط تولیدکنندگان، تأمین‌کنندگان، مقامات و مشتریان نهایی گوشت برای نظارت بر تازگی یا فاسد شدن غذا‌های غنی از پروتئین در زمان واقعی استفاده شود.

 

شرح کامل این مطالعه در مجله Nature Food منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا