اجتماعی

اگر در فضای مجازی آگهی منتشر می‌کنید، این هشدار را جدی بگیرید

رئیس مرکز کشف و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری و سوء استفاده تبلیغ کنندگان در فضای مجازی هشدار داد.

سرهنگ علی محمد رجبی در گفت وگو با باراناخبر، وی با بیان اینکه مجرمان سایبری از هر فرصتی برای تحقق اهداف مجرمانه خود استفاده می کنند، گفت: یکی از بسترهایی که مجرمان سایبری از طریق آن می توانند کلاهبرداری و سایر فعالیت های مجرمانه را انجام دهند، سایت ها و نرم افزارهای تبلیغاتی رایگان است. به این ترتیب مجرمان با سوء استفاده از اطلاعات تماس درج شده در آگهی می توانند برای تبلیغ کنندگان در فضای مجازی پیام و لینک ارسال کنند.

وی با بیان اینکه این لینک ها جعلی هستند و به هیچ عنوان نباید باز شوند، گفت: در این روش کلاهبرداری، مجرمان سایبری با ارسال پیامک حاوی لینک های جعلی، خود را به عنوان افرادی که به صفحه ای که آگهی یا تیتر در آن درج می شود وصل شده اند، ارسال می کنند. از سایت های تبلیغاتی آنلاین خواسته می شود که از حذف آگهی، نمایش بیشتر آگهی و … جلوگیری کنند و از طریق این لینک از تبلیغ کنندگان می خواهند که با پرداخت مبلغی ناچیز از هدف تبلیغ خود جلوگیری کنند یا تبلیغ را بیشتر دیده شوند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا درباره متن این پیام‌ها گفت: متن پیامک معمولاً به شرح زیر است: «کاربر گرامی، آگهی شما لحظاتی پیش با موفقیت ثبت شد. برای تمدید آگاهی خود باید مبلغ 20000 ریال بپردازید در غیر این صورت آگهی شما در عرض چند دقیقه از سایت حذف می شود” و…

رجبی با بیان اینکه به دلیل کم بودن مبلغ مذکور، کاربران به پرداخت ترغیب می شوند، گفت: تا زمانی است که این لینک ها افراد را به درگاه بانکی جعلی هدایت می کند و در این درگاه مشخصات بانکی کاربران و حساب های آنها به سرقت می رود. از ذینفعان به سرقت رفته است.
وی افزود: همچنین این امکان وجود دارد که افراد سودجو از اطلاعات هویتی کاربر سوء استفاده کنند و یا بدافزاری را برای دسترسی به تلفن همراه از طریق لینک مذکور و هک تلفن همراه افراد ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید:

هشدار نسبت به خرید توکن “تتلو”.

هشدار پلیس فتا درباره کلاهبرداران «متاورسی».

هشدار پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری با همتا، ثنا و…

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ادامه داد: برای پیشگیری از این اقدام مجرمانه و بازدارندگی مجرمان سایبری لازم است شهروندان از بازکردن اینگونه لینک‌ها خودداری کرده و مراقب باشند تمامی سایت‌های مورد اعتماد برای اطلاعاتی که استفاده می‌کنند، اقدام کنند. شماره های خود و رسمی خود را برای کاربران خود ارسال می کنند و از طریق شماره تلفن های شخصی با مشتریان خود ارتباط برقرار نمی کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا